kilik Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Japan - 2010: hw DS: 2.96 million PSP: 2.89 million sales. Wii 1.73 million PS3: 1.59 million Xbox 360: 0.21 million sw Pokemon Black/White (DS): 4,91 million Monster Hunter Freedom 3 (PSP): 3,48 million New Super Mario Bros. Wii (Wii): 1,6 million De to håndholdte dominerer. Uhyre jevnt mellom Nintendo og Sony. DS og PSP har solgt like bra. Wii og PS3 er omtrent likt også. Xbox er helt ubetydelig i Japan (som vanlig). Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Stusselig å lese om release til Kinect i Japan. Store el-butikker hadde den ikke på display i vinduet eller i butikken, du måtte spørre i kassa også ble den hentet på lageret. De hadde heller de nyeste Kamen Riders (en tv-serie som har gått siden 70-tallet) collectors edition dukkene på display i vinduet enn Kinect, selv i Akihabara, som er elektro/gamer-distriktet i byen. Noen visste ikke hva kinect var engang når de ble spurt på gata. Ikke så rart kanskje, mtp at Kinect trenger flere meter plass foran TV'n, og den gjennomsnittlige japanske storby-leilighet er på størrelse med et norsk hotellrom, og Japan er vel et ganske utenlands-fiendtlig land når det kommer til elektronikk. De støtter helst sine egne selskaper. Endret 7. januar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Det er ikke så veldig rart Kinect ikke selger i Japan. For det første så selger Xbox-en nokså lite, Xbox i seg selv har nok svært lite å tilby at spill type de som ligger på mest solgt listene, og er nok enda færre spill til Kinect som passer til det japanske markedet. Det å komme inn på det japanske markedet vil nok kreve en del ressurser, og MS burde da også få en del utviklere i Japan til å jobbe eksklisivt for dem. Japan er et svært lite marked, og kanskje ikke like viktig i dag som det var tidligere i spill-verdenen, og det er et marked som skiller seg vesentlig fra vesten, så det spørs hvor mye ressurser MS er villige til å bruke på Japan. Det ser iallefall ut til at Japan ikke er helt utelukket, Phantom Breaker ser ut til å bli Xbox-eksklusivt (sloss-spill), men de vil nok definitivt trenge noen RPG-spill. Får håpe Xbox gjør det bedre i Japan og deler av Europa over tid. Endret 7. januar 2011 av tamarin Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Japan - 2010: hw DS: 2.96 million PSP: 2.89 million sales. Wii 1.73 million PS3: 1.59 million Xbox 360: 0.21 million sw Pokemon Black/White (DS): 4,91 million Monster Hunter Freedom 3 (PSP): 3,48 million New Super Mario Bros. Wii (Wii): 1,6 million De to håndholdte dominerer. Uhyre jevnt mellom Nintendo og Sony. DS og PSP har solgt like bra. Wii og PS3 er omtrent likt også. Xbox er helt ubetydelig i Japan (som vanlig). Er de talla fra Famitsu? Vi har som regel quotet MEdia Create her inne, og her er 2010 talla _____________________________________________________________________________________ |System | This Week | Last Week | Last Year | YTD | Last YTD | LTD | ------------------------------------------------------------------------------------- | PSP | 108.786 | 183.071 | 109.993 | 2.907.424 | 2.248.171 | 16.650.512 | | NDS | 99.578 | 191.583 | 213.109 | 2.871.621 | 3.978.953 | 32.150.701 | | WII | 77.307 | 131.761 | 215.129 | 1.674.438 | 1.962.367 | 11.279.637 | | PS3 | 76.422 | 64.228 | 110.519 | 1.586.122 | 1.764.532 | 6.087.489 | | 360 | 3.708 | 5.298 | 6.489 | 210.826 | 373.357 | 1.420.498 | | PS2 | 2.480 | 2.604 | 3.747 | 85.919 | 206.625 | 21.696.096 | ------------------------------------------------------------------------------------- | SUM | 368.281 | 578.545 | 658.986 | 9.336.350 | 10.534.005 | 89.284.933 | ------------------------------------------------------------------------------------- | DSiLL | 47.798 | 92.329 | 81.430 | 1.440.676 | 436.264 | 1.947.583 | | DSi | 48.039 | 93.464 | 113.984 | 1.204.782 | 3.015.126 | 5.543.728 | | DSL | 3.741 | 5.790 | 17.695 | 226.163 | 527.563 | 18.073.919 | ------------------------------------------------------------------------------------- | PSP | 99.703 | 177.691 | 105.801 | 2.822.755 | 2.176.319 | 16.490.088 | | PSPgo | 9.083 | 5.380 | 4.192 | 84.669 | 71.852 | 160.424 | ------------------------------------------------------------------------------------- Endret 7. januar 2011 av -iL- Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Gran Turismo tall: Media Create {27/12/04 - 20/02/05} 0014. [PS2] Gran Turismo 4 (SCE) {28/12/04} - 634.769 / 956.720 Famitsu {22/12/97 - 14/02/10} 0006. [PS1] Gran Turismo (SCE) {23/12/97} - 648.650 / 2.186.375 {06/12/99 - 31/12/00} 0010. [PS1] Gran Turismo 2 (SCE) {11/12/99} - 748.581 / 1.460.687 {23/04/01 - 12/07/09} 0006. [PS2] Gran Turismo 3: A-Spec (SCE) {28/04/01} - 468.391 / 1.438.743 {27/12/04 - 12/07/09} 0012. [PS2] Gran Turismo 4 (SCE) {28/12/04} - 663.543 / 1.066.749 Så ja det har gått nedover og nedover, og veldig stusselig at 5rn ligger på 60% av 4rn Endret 7. januar 2011 av -iL- Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er bare gått noen uker siden GT5 ble lansert da, så om det bare ligger på 60% av 4eren foreløpig, så er jeg sikker på at dette vil være en "evergreen" tittel for Sony, og fortsette å selge godt i lang tid fremover. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er bare gått noen uker siden GT5 ble lansert da, så om det bare ligger på 60% av 4eren foreløpig, så er jeg sikker på at dette vil være en "evergreen" tittel for Sony, og fortsette å selge godt i lang tid fremover. Nei, det er det som er forskjellen på denne vs tidligere versioner i Japan. Denne stoppet og selge etter 3 uker, og har nå være ute av chartene! Veldig overaskende, dog den gjorde combe-back denne uka med bare 20k i Juluka. Lenke til kommentar
BlackLagoon Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det å komme inn på det japanske markedet vil nok kreve en del ressurser, og MS burde da også få en del utviklere i Japan til å jobbe eksklisivt for dem. Dette er jo noe de har prøvd igjen og igjen, helt siden de fikk Dead or Alive 3 som eksklusiv launch tittel for den originale Xbox. Det ser ikke ut til å hjelpe så veldig, heller bare hemme salgstallene i hjemmemarkedet. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nå er Japan et mindre marked enn UK, så hvorfor skulle de gidde? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Større støtte av japanske utviklere som vanligvis lager andre type spill enn vestlige utviklere. Synes GT5 har gjort det rimelig bra worldwide. Rundt 5 mill. allerede i en spillsjanger som er kjent for å ha "long legs". Ser for meg et snitt på rundt 50k i uka for 2011, så nærmere 8 mill. ved slutten av året Lenke til kommentar
BlackLagoon Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nå er Japan et mindre marked enn UK, så hvorfor skulle de gidde? Kjempehitter som Dragon Quest og Super Mario Bros. kan selge flere millioner kopier i det japanske markedet, og andre streke franchiser (Metal Gear Solid, Resident Evil) klarer gjerne litt under en million. Dette er adskillig bedre enn det gjennomsnittsspillet klarer på verdensbasis, og definitivt en kake Microsoft så veldig gjerne ville hatt en skikkelig bit av. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Nå er Japan et mindre marked enn UK, så hvorfor skulle de gidde? Javel, den får du nesten backe opp. her er Famitsu tallene for 2010: Famitsu data for the year 2010 Period: 12/28/2009 - 12/26/2010 Japanese Market: Hardware: 175.590.000.000 ¥ (1.997.000.000 $) Software: 318.080.000.000 ¥ (3.617.000.000 $) Total: 493.660.000.000 ¥ (5.613.000.000 $) Top Hardware: NDS: 2.963.709 / 32.124.298 PSP: 2.894.760 / 16.276.931 WII: 1.728.293 / 11.230.292 PS3: 1.558.480 / 5.949.887 X360: 208.790 / 1.406.663 Software Top10: 01.) [NDS] Pokemon Black / White (Pokemon Co.) - 4.914.813 / NEW 02.) [PSP] Monster Hunter Freedom 3 (Capcom) - 3.480.989 / NEW 03.) [WII] New Super Mario Bros. Wii (Nintendo) - 1.599.845 / 4.084.995 04.) [WII] Wii Party (Nintendo) - 1.539.228 / NEW 05.) [NDS] Dragon Quest VI: Realms of Reviere (Square Enix) - 1.297.344 / NEW 06.) [NDS] Dragon Quest Monsters: Joker 2 (Square Enix) - 1.276.303 / NEW 07.) [NDS] Tomodachi Collection (Nintendo) - 1.196.148 / 3.508.096 08.) [WII] Super Mario Galaxy 2 (Nintendo) - 900.539 / NEW 09.) [NDS] Inazuma Eleven 3: World Challenge!! Spark / Bomber (Level 5) - 890.440 / NEW 10.) [WII] Wii Fit Plus (Nintendo) - 849.664 / 2.148.197 Endret 7. januar 2011 av -iL- Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er bare gått noen uker siden GT5 ble lansert da, så om det bare ligger på 60% av 4eren foreløpig, så er jeg sikker på at dette vil være en "evergreen" tittel for Sony, og fortsette å selge godt i lang tid fremover. Nei, det er det som er forskjellen på denne vs tidligere versioner i Japan. Denne stoppet og selge etter 3 uker, og har nå være ute av chartene! Veldig overaskende, dog den gjorde combe-back denne uka med bare 20k i Juluka. Jaja, du har sikkert rett i det. Kan det ha noe med antallet PS3-er solgt versus antallet PS2-er på samme tid? Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det å komme inn på det japanske markedet vil nok kreve en del ressurser, og MS burde da også få en del utviklere i Japan til å jobbe eksklisivt for dem. Dette er jo noe de har prøvd igjen og igjen, helt siden de fikk Dead or Alive 3 som eksklusiv launch tittel for den originale Xbox. Det ser ikke ut til å hjelpe så veldig, heller bare hemme salgstallene i hjemmemarkedet. De har prøvd litt ja, men å nevne Dead or Alive 3 som et spill som kan selge konsoller til det japanske markedet blir litt rart, og sier litt om hvor helhjertet den satsingen evt har vært. Den største satsingen i Japan kom da de støttet Mistwalker som laget Blue Dragon og Lost Odyssey til dem. Selv om dette er to bra spill, så var de dessverre ikke unike nok til å selge 360-en alene. Det de trenger før neste generasjon er en forsikring om full støtte fra Square Enix, Capcom, Konami, Level 5 og de andre japanske utviklerne. Om de har det, og samtidig ellers gjør ting såpass fornuftig som de har gjort denne generasjonen, så vil de ha en god sjanse til å ta en del av markedet til PS3. Akkurat nå ser det imidlertid rimelig håpløst ut ja. Lenke til kommentar
IMonsen Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hvor mange oppdateringer kan Nintendo egentlig ha på NDS før det blir regnet som en ny konsoll, og får salgstall som starter på 0? Vil f.eks NDS 3D starte på 0 solgte, eller vil den bare fortette økningen av NDS sine salgstall? Bare lurer:) Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 3DS er en helt ny konsoll. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Hvor mange oppdateringer kan Nintendo egentlig ha på NDS før det blir regnet som en ny konsoll, og får salgstall som starter på 0? Vil f.eks NDS 3D starte på 0 solgte, eller vil den bare fortette økningen av NDS sine salgstall? Bare lurer:) Alle utgaver av PSP og DS er oppdaterte utgaver av samme konsoll, og de har hatt nokså like mange oppdateringer, selv om mange ser ut til å overse dette. Det er nok heller maskinvaren når det kommer til spill det kommer an på, alle spill som har kommet ut på en av de håndholdte vil være kompatible med alle utgavene (er nok noen unntak der spill f.eks benytter seg av mic-en til DS-en som kom i senere utgaver, og spill til PSP som kun er på UMD og dermed ikke er tilgjengelig for PSP Go), kan nok sammenlignes litt med at de nye utgavene av PS3 og Xbox 360 fortsatt regnes som PS3 og Xbox 360. Neste år vil de første oppfølgerne til DS og PSP komme ut. PSP-1000 PSP-2000 PSP-3000 PSP Go! DS DS Lite DSi DSi XL Endret 7. januar 2011 av tamarin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare for å pirke, men mikrofon har DS hatt siden dag en. Er til og med flere av launch-spilla som benytter seg av den. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Og i natt kom Microsoft med imponerende tall... Over 50 millioner 360er shipped, og over 8 millioner(!!) Kinect! Jeg var ikke like negativ som de argeste Kinect-kritikerne, men dette hadde jeg aldri trodd på forhånd. MS fortjener ros for hva de har fått til med Kinect. Rare ser for øvrig ut til å ha fått sin aller første storselger på Xbox 360. Ifølge VGchartz ligger Kinect Sports på ca. 2,3 millioner solgte kopier. Jeg skulle helst ha sett at Kameo nådde et lignende tall, men det er alikevel flott at Rare endelig møter suksess på Xbox 360. 1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Bare for å pirke, men mikrofon har DS hatt siden dag en. Er til og med flere av launch-spilla som benytter seg av den. Doh ... da må det være kameraet som er foran på DSi-en jeg tenkte på (glemte det i farten), er iallefall sikker på at jeg har lest artikler om spill som muligens skulle benytte funksjoner gamle DS-utgaver ikke støtter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå