Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Ja hadde også forventet større salg på hypen alene, men så har mottakelsen vært betydelig kaldere enn forventet. Evt. er spillet betydelig dårligere enn hypen har hauset det opp til å være. Blir spennende å se hvordan det selger over jul og om det bidrar til et push i PS3-salget.

Du må også huske på hvilket målgruppe spillet retter seg etter. Det er ikke mange andre bilspill som gir samme opplevelse som GT spillbarhetsmessig, til en viss grad Forza, men også denne serien ser ut til å rette seg mot en mindre spesifikk brukergruppe. Dermed tror jeg nok at for mange så er Forza 3 eller andre bilspill som f.eks Shift, et bedre kjøp enn GT5.

 

En god del anmeldelser uttaler seg lignende angående spillbarheten:

 

"For all its missteps in the single player mode it's still an unrivalled driving experience - and that's where it really counts."

 

Derfor tror jeg nok at fans av GT fortsatt kommer til å kjøpe (og like) GT5 når det kommer til kjørefølelsen. Det er allikevel en rekke faktorer som trekker ned på spillet, og utifra hvilken bil du kjører (spesielt rent grafisk og lydmessig) føles det noen ganger som om man spiller to helt forskjellige spill.

 

Tror ikke det er noen fare med Gran Turismo. Den serien har så sterk navn at den vil - uavhengig av kvalitet (har ikke testet det selv) - bli et av de best solgte spillene for PS3.

 

Om det bidrar til et push i PS3-salget er jeg derimot mer skeptisk til, da Gran Turismo vel allerede er en veldig typisk Sony-serie, og de fleste Sony-lojale eier vel allerede en PS3?

Som sagt over, GT leverer fortsatt det mange forventer av GT spillbarhetsmessig, men det er en rekke andre ting som trekker ned. Jeg hadde selv et nokså dårlig førsteinntrykk av spillet, men nå har jeg knapt klart å legge fra meg kontrollen. En stort minus var loading innen menyene, men det viste seg at kun var relatert til nettfunksjoner, så det hjalp å logge av (nå skal en patch ha kommet ut som fikser problemet). Tror nok Sony var nokså bestemt på å få ut dette spillet før jul da det ser ut til at dette er det eneste viktige spillet som kommer til å komme før jul (og dermed at Sony satser mye på dette spillet i julerushet), og at alle andre eksklusive spill er dyttet frem til 2011 (om ikke noen ender opp i 2012).

 

Angående Sony-lojale. Dette spillet er så stort at en del kan ansees å være GT-lojale, og dermed venter til å kjøpe PS3 kun på grunn av dette spillet, eller tar vare på PS3 på grunn av dette spillet. Vet om personer som faller inn i begge gruppene. Mottagelsen har allikevel vært noe splittet (iallefall foreløpig), en av dem som hovedsaklig hadde gått over til Xbox 360 tok vare på PS3 kun på dette spillet, men ble skuffet. En annen jeg kjenner har spilt Forza 3 på 360 og ventet på GT5, testet GT5, og har sagt at om ikke lenge blir det en tur innom en el-butikk og innkjøp av PS3 sammen med GT5.

 

Halo, Fable og Forza er noen av spillene som selger Xbox. Zelda, Donkey Kong, Mario og Metroid er noen av spillene som selger Nintendo. GT er et av spillene som selger PS.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok ha rett i at GT faktisk er såpass stort, men personlig tror jeg det ville hatt mye større effekt om det hadde kommet tidlig i PS3 sitt liv, la oss si for to år siden. Og der er jo kommet ting som GT5Prologue feks, så jeg ville tro at de som er såpass stor fan av denne serien at de mener det forsvarer et konsollkjøp, allerede hadde en PS3 for slike ting som GT5Prologue. Men det kan selvsagt hende jeg tar feil. Personlig kjenner jeg nesten ingen som bryr seg veldig mye om GT, men mange som har kjøpt tidligere GT når de likevel hadde en PS1/2 fordi det tross alt alltid er greit å ha et bilspill, og GT er det største av dem. Og angående hva som selger playstation, så tror jeg faktisk serier som Uncharted og Little Big Planet og de andre nye franchisene vil ha mer å si i tiden fremover. Og kanskje også The Last Guardian om de reklamerer like mye for det som de gjorde med Heavy Rain? Det som likevel ville hjulpet mest er nok et priskutt, for det er egentlig ikke forsvarlig at PS3 ligger over 360 når de tilbyr såpass like produkter.

 

Uansett fint å høre at spillet er bra på de tingene som teller!

Lenke til kommentar

GT5 har trolig solgt rundt 1,8 mill. de to første dagene.

 

Bittelitt skuffende kanskje? Hadde personlig forventet rundt 2,5 mill.

 

Men dette er nok et spill som vil selge jevnt og trutt i månedene framover. Tror spillet vil greie 8-9 mill. lifetime.

Nå er vel den summen bare ett anslag tatt ut fra luften av vgchartz, eller?

 

Tippe spillet selger 2,5-3 millioner første uken. Det er bra til å være på bare en plattform. I tillegg så vil jo dette spillet ikke bare levere i sw sales, men også på HW siden. Og selv om at mottagelsen har vært blandet så er stort sett alle enige i at for den beste kjøreopplevelsen så må man spille GT5. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du kan nok ha rett i at GT faktisk er såpass stort, men personlig tror jeg det ville hatt mye større effekt om det hadde kommet tidlig i PS3 sitt liv, la oss si for to år siden. Og der er jo kommet ting som GT5Prologue feks, så jeg ville tro at de som er såpass stor fan av denne serien at de mener det forsvarer et konsollkjøp, allerede hadde en PS3 for slike ting som GT5Prologue.

At det kunne hatt mye større effekt om det hadde kommet ut tidligere er nok helt klart. Tror nok også Sony/PD har mistet en del spillere da mange bilentusiaster sikkert har sett seg meget fornøyd med Forza 3 (og kanskje i litt mindre grad PGR).

 

Etter hva jeg mener å huske å ha lest, er det mange som sa at de ikke gadd å kjøpe GT5:P da de ikke gadd å betale for en demo. Salgstallene derimot ser ut til å fortelle noe annet.

 

Personlig kjenner jeg nesten ingen som bryr seg veldig mye om GT, men mange som har kjøpt tidligere GT når de likevel hadde en PS1/2 fordi det tross alt alltid er greit å ha et bilspill, og GT er det største av dem.

Det er vel kanskje det du skal frem til, men for denne gruppen så vil nok ikke GT5 være like fengende i dag. For det første finnes det en rekke multiplattformspill som er gode, dermed vil nok de som har PS3 ha en del å velge mellom her. For de som har Xbox og Forza 3 er det nok liten grunn til å kjøpe en PS3 kun for dette spillet.

 

Og angående hva som selger playstation, så tror jeg faktisk serier som Uncharted og Little Big Planet og de andre nye franchisene vil ha mer å si i tiden fremover. Og kanskje også The Last Guardian om de reklamerer like mye for det som de gjorde med Heavy Rain? Det som likevel ville hjulpet mest er nok et priskutt, for det er egentlig ikke forsvarlig at PS3 ligger over 360 når de tilbyr såpass like produkter.

Forsåvidt. TLG, GT5, LBP1, Killzone2, Heavy Rain, osv. er alle første spill i seriene som har kommet ut på PS3. En som var fan av f.eks Halo på Xbox ville nok sikkert ikke ventet til Halo Reach for å kjøpe en Xbox 360.

 

Et eksempel på hvor viktig et spill kan være er Zelda (utifra personlige erfaringer vel og merke, ikke noe statistisk sett), jeg kjente et par som ventet på med å kjøpe Nintendo sine konsoller til Zelda kom, og spilte så og si kun Zelda på konsollen ... og Mario Kart.

 

At en konsoll kan få flere salg etter hvert som oppfølgere til et spill bygger seg opp et ryktet over tid kan nok også tenkes.

 

Angående pris, så var prisen på PS3 ekstremt en del dyrere enn Xbox 360 da den kom. Tror nok PS3 mistet mye salg på grunn av det, og det var ikke før Slim kom at salget kicket opp et par hakk. I dag er ikke prisen så forskjellig. Elkjop selger PS3 160GB-utgaven til 2 195,- (ellers har jeg sett den en rekke steder til ca 2500,-). 360 selges for 1 695,- for de som vurderer 4GB-utgaven, og 1 995,- for 250GB-utgaven. Wii går for for ca 1600,-. Produksjonskostnadene har nok vært noe dyrere på PS3, og med tanke på at det ikke er all verden som skiller konsollene kan det nok tenkes at de har gjort et par feil valg med arkitekturen. Uten å starte en lang debatt om pris, så synes jeg det er et par sider ved PS3 som veier litt opp for prisforskjellen (dårligere nettjeneste, men gratis, og Blu-Ray-spiller), og tror nok disse kan ha påvirket salg av PS3 i en positiv retning til tross for prisforskjellen.

 

 

 

 

For å spekulere litt på hva som kan være avgjørende for salg fremover:

 

Det ser det ut til at Sony har satset kraftig på nye eksklusive titler, noe som igjen ser ut til å ha gjort godt for PS3. Xbox har en rekke gode eksklusive titler, men det har kommet svært lite nye serier, og jeg er litt skeptisk til skjebnen for et par eldre eksklusive spill (hovedsaklig de som Rare utviklet). Nintendo på sin side har alltid hatt kjente ikoner som også stort sett alltid har endt opp med å bli kvalitetspill.

 

Konsollene har nå også vært ute så lenge at de kunne vært på vei mot slutten av sin generasjon sammenlignet med tidligere generasjoner, allikevel ser det ut til at denne generasjonen kommer til å vare en del lengre enn tidligere (Nintendo derimot bør nok kanskje komme med noen oppdatering på maskinvaren og nettbiten for å henge med). Dermed kan det nok være viktigere å fokusere mer på salg av spill/DLC/tjenester/etc fremfor salg av konsoller.

 

Allikevel så ser det ut til at både Sony og MS har gjort tiltak for å nå ut til flere brukergrupper for å selge flere konsoller. Tenker da spesielt på Xbox sin Kinect og PS sitt PSEye og Move.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye hardwaresalg GT5 genererer ja. Tror Sony blir skuffa hvis de ikke selger bedre enn MS worlwide opp mot julesalget.

 

I JP er det uproblematisk, men å selge mer enn 360en i EU kan bli vrient, i USA nær umulig. 360en har fått bra momentum med først Slim, deretter Kinect. Med et massivt Kinect-push i media mot jul tror jeg de blir vanskelige å slå. Selv her i Norge har Kinect-reklamene vært på heavy-rotation i flere uker allerede.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye hardwaresalg GT5 genererer ja. Tror Sony blir skuffa hvis de ikke selger bedre enn MS worlwide opp mot julesalget.

 

I JP er det uproblematisk, men å selge mer enn 360en i EU kan bli vrient, i USA nær umulig. 360en har fått bra momentum med først Slim, deretter Kinect. Med et massivt Kinect-push i media mot jul tror jeg de blir vanskelige å slå. Selv her i Norge har Kinect-reklamene vært på heavy-rotation i flere uker allerede.

 

Tror nok også at Xbox stikker av med flest salg i julerushet i år. Xbox satser veldig på Kinect og har hatt en massiv markedsføring i juleperioden. PS3 satser på Move/Eye og GT5, men det ser ikke ut til at de har hatt noen massiv markedsføring, og det begynner å bli kort tid om de skal rette markedsføringen mot julestriden.

 

Xbox og Kinect-boundle (eller kun Kinect-pakke), tror jeg er en mer attraktiv julepresang blant mange foreldre der ute enn Move. Hva er mer smart enn å f.eks vise Kinect på et show et hav av mødre som kanskje er usikre på hva de skal gi ungene sine til jul et par måneder før jul?

 

http://www.youtube.com/watch?v=Fdd9kClR_Tg

 

Jeg tror derimot at salget av PS3 relatert til GT5 og Move/Eye, samt en del eksklusive spill som kommer i 2011, kommer til å gi PS3 et jevnt høyere salg enn Xbox 360 det kommende året.

Lenke til kommentar
Microsoft announced it has sold 2.5 million Kinect units worldwide in the first 25 days on sale.

 

Microsoft said it expects to sell a total of 5 million Kinects before the end of this calendar year. Through the first 10 days since its launch on Nov. 4' date=' Kinect sold one million units.

 

"We are thrilled about the consumer response to Kinect, and are working hard with our retail and manufacturing partners to expedite production and shipments of Kinect to restock shelves as fast as possible to keep up with demand," said Don Mattrick, president of the Interactive Entertainment Business at Microsoft.

 

"With sales already exceeding two and a half million units in just 25 days, we are on pace to reach our forecast of 5 million units sold to consumers this holiday."

 

Retailer GameStop recently stated during its earnings call this month Kinect will like suffer from supply shortages during the holiday.

 

Microsoft clarified saying these reported Kinect sales are sold to customers.[/quote']

Lenke til kommentar

Move har solgt over 4.1 millioner enheter

 

Sony Computer Entertainment has announced that PlayStation Move has reached over 4.1 million units sold worldwide.

 

Reaching the milestone in just 2 months since its release in September (and only a month in Japan), Sony say that “the number not only shows clear success of the launch of the new motion sensing controller but also indicates positive momentum going in to the holiday season and to the year 2011.”

 

This number is a cumulative number since its release date until November 2010, which does not include sales of stand-alone PlayStation Eye cameras or stand-alone PlayStation Move navigation controllers. That certainly puts those figures into perspective then.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Så godt som alle jeg kjenner liker Wii, men er derimot ikke så glad i Wii sports, Wii beach sports, Wii party, Wii play, og så videre.... Noe som har vært grunnlaget for flere av vennene mine for at de ikke skulle kjøpe Wii. Jeg har både Move og Kinect, og Move har blitt veldig populært for de som har PS3. Kinect derimot har hatt en litt mer laber stemning, mye med tanke på hvilke Kinectspill som har kommet ut.

De som har kjøpt PS3 eller X360 har ikke kjøpt konsollen sin på grunn av Move/Kinect, men kjøper det fordi de har tro på det, tror jeg :D

Og så skal jeg fortelle deg at det er ikke så veldig mange som eier meg!

 

I så fall har du en pussig vennegjeng. Selv velger jeg spillkonsoller etter hvilke bra spill som finnes til den, ikke etter hvilke dårlige spill som finnes til den... For alle konsoller har jo haugevis med dårlige spill! Move har (enda) ingen bra spill utenom slike spill som du nevner at dere misliker på Wii - en konsoll som derimot har meget mange gode spill! Det er fakta. Det vil forhåpentligvis endre seg, men akkurat nå er det ingen grunn til å heller kjøpe Move enn Wii. Dog er det rett som du sier at det kan komme bra ting til den, så slik kan jo "troen" på at det kommer bra ting fungere inn. La oss håpe dere ikke blir skuffet da!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

 

sykt lang post med veldig mye bra

 

Jeg tror egentlig vi er enig om det aller meste, kanskje bare litt uenig om vektingen av ting. Jeg er uansett enig med deg i at neste år ser veldig bra ut for Sony, og om ikke Microsoft og Nintendo drar noen jokere opp av ermet, så bør de ligge an til meget gode salg.

 

En mer generell ting med Sony som jeg dog er litt redd for er at de tenderer til å bruke alle franchisene sine for mye. Tenk hvordan Crash ble brukt i PS1-dagene, eller Spyro, eller Twisted Metal, eller Syphon Filter. Sony lager en suksess, og så pumper de ut spill etter spill i samme franchise til folk blir lei. Ratchet & Clank har i snitt hatt et spill i året siden første spillet kom ut (i 2003 eller noe?), og der kommer også flere neste år. Og seriøst, serier som Resistance kommer med sitt fjerde spill neste år? Det kommer også nytt Infamous, Uncharted (sannsynligvis), Killzone, Little Big Planet osv. God of War, en fem år gammel serie fikk akkurat sitt femte spill nå til jul. De fleste av disse seriene er veldig bra, men jeg er rett og slett redd for at Sony bruker dem for mye, og slik "bruker de opp" litt. Nå er ikke Sony de aller verste til dette (se Call of Duty), men de kunne kanskje lært litt av Blizzard eller Nintendo som forsøker å spare litt på sine største serier. Jeg vet ikke, hva tenker dere?

 

4,1 millioner shipped

 

Sony påstår at de ikke klarer å produsere nok til butikkene da, så hvis man tar det som god fisk burde salgstallene være i nærheten også.

 

Pachter mener at dette er noe Sony sier for å forsøke å øke etterspørselen, i følge han så har de solgt betydelig mindre enn de later som. Nå er ikke Pachter akkurat kjent for å ha rett i alt, men jeg tipper han har gode kontakter med butikkene. Dog tror jeg Move har solgt betydelig mer i Europa enn i Usa (hvor han vel har sine kontakter).

 

Kinnect går dog mot å bli en dundrende suksess ser det ut som.

Lenke til kommentar

Move And Kinect Shortages Are Manufactured, Says Analyst:

 

“Sony shipped 2.5 million units in the U.S. and Europe, and their sales are nowhere near that level, so I'm not sure how they can reconcile the fact that units shipped far exceed units sold.”

 

Pachter went on to say Microsoft is managing the supply of Kinect better than Sony is with Move, stating: “I do think that Microsoft is managing supply a bit better, and keeping standalone Kinect supply tight to make sure that there is a steady supply through Christmas. They have shipped a lot of console bundles, to ensure that the eBay price doesn't get above $300 for the standalone unit, but supply of the standalone remains tight.”

 

He added he believes Sony are trying to follow Microsoft by making sure supply of the standalone Move is tight: “Sony are trying the same strategy as Microsoft with Kinect, making sure that there are plenty of bundles, but controlling supply of the standalone controllers.”

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig vi er enig om det aller meste, kanskje bare litt uenig om vektingen av ting.

Tror ikke vi er så uenige her heller, men det er jo bra at det går an å være enig om ting på sider som dette også :p

 

En mer generell ting med Sony som jeg dog er litt redd for er at de tenderer til å bruke alle franchisene sine for mye. Tenk hvordan Crash ble brukt i PS1-dagene, eller Spyro, eller Twisted Metal, eller Syphon Filter. Sony lager en suksess, og så pumper de ut spill etter spill i samme franchise til folk blir lei. Ratchet & Clank har i snitt hatt et spill i året siden første spillet kom ut (i 2003 eller noe?), og der kommer også flere neste år. Og seriøst, serier som Resistance kommer med sitt fjerde spill neste år? Det kommer også nytt Infamous, Uncharted (sannsynligvis), Killzone, Little Big Planet osv. God of War, en fem år gammel serie fikk akkurat sitt femte spill nå til jul. De fleste av disse seriene er veldig bra, men jeg er rett og slett redd for at Sony bruker dem for mye, og slik "bruker de opp" litt. Nå er ikke Sony de aller verste til dette (se Call of Duty), men de kunne kanskje lært litt av Blizzard eller Nintendo som forsøker å spare litt på sine største serier. Jeg vet ikke, hva tenker dere?

 

 

 

 

Personlig synes jeg det blir litt feil å ta med spill av en serie som befinner seg på to forskjellig type konsoller (altså håndholdt og TV), som f.eks New Super Mario Bros Wii og DS som er nokså like, men det er nok mange som er uenige i at disse ikke skal regnes med.

 

Ser også bortifra Move/Eye og Kinect da det er nokså nytt for denne generasjonen, og ser mest ut til å være myntet på å utvide brukermassen for konsollene for at den skal være tilpasset til flere brukere og føre til flere salg av konsoller, men det er helt klart mye de kan gjøre her for å tilfredsstille core gamers også.

 

Når det gjelder hyppig gjenbruk av spillserier tror jeg det kommer til å bli mye av dette fremover. Det er ikke noe som kun viser seg å være en trend på PS3, men også hos Nintendo og Xbox ... og tredjeparts utviklere for den saks skyld. Det koster ekstremt mye å faile, og til og med når man leverer et godt spill så er det ikke sikkert at det kommer til å selge så bra. Kan jo bare se på Enslaved, Vanquish, Beyond Good and Evil, osv. Derfor er jeg redd utviklere ikke tør å la utviklere få fullt utløp i sin kreativitet. Jeg ser allikevel ikke nødvendigvis på dette med gjenbruk som noe negativt så lenge de klarer å videreføre serien på en positiv måte, og det er mange måter å gjøre dette på, Nintendo er et godt eksempel på det.

 

På den andre siden, det å komme med et nytt CoD eller NFS hvert år er ren melking. Spillene er gode, og de selger nok bra, men forandringene vil nok være for små for min smak til å komme såpass tett. Ta CoD f.eks, nå har jeg ca fire spill i hylla for den serien, jeg føler knapt at jeg er ferdig med CoD4. Jeg kan godt leve med små forandringer spillbarhetsmessig (og heller satsing på oppdatert grafikk, nye funksjoner, finpussing, osv), men om utviklere ikke skal komme med større forandringer enn det så bør de ha et større opphold mellom hvert spill.

 

(Nintendo)

På dette området med videreføring og fornying av spillersier synes jeg den klare vinneren er Zelda. Et såpass populært spill som Zelda som stort sett har ligget på et fåtall utgivelser per konsoll som klarer å skille seg veldig mye ut mellom hvert spill.

 

Også Mario og Metroid-spillene har klart å variere seg på en positiv og nytenkende måte, og det ser ut til at Nintendo gjør drastiske endringer i en serie før man føler at man spiller det samme gamle om igjen og om igjen, og føler ikke at det er mange som klarer dette som Nintendo. Nå f.eks, har Nintendo dratt frem et par ikoner til mer kjent gammel stil etter at de har fått prøvd seg i diverse andre dimensjoner, heriblant Metroid Other M, New Super Mario Bros Wii, og nå Donkey Kong Coundtry Returns.

 

Jeg har virkelig savnet 2D-spillene, og selv disse kanskje minner litt om de gamle spillene synes jeg det har gått en så lang tid i mellom at jeg ikke føler de trenger å komme med all verdens av nytenking og forandringer, det er vel kanskje like greit også, i og med at det er de gamle klassikerne jeg ønsker å spille i en ny innpakning. Så er det bare å vente på Kid Icarus i Nintendo 8-bit stil i ny innpakning, ble sjeleglad da jeg hørte de skulle komme med et nytt spill, men når jeg fant ut at de skulle forandre sjangeren helt ble jeg litt skeptisk ... for i det minste spill litt med han i Brawl :)

 

Xbox og PS

Xbox og PS derimot føler jeg har hatt en noe motsatt videreføring av spillene sine, selv om alle disse også stort sett har vært bra, virker det som om de ønsker å saife seriene. Nå skal det også sies at selv om et spill er eksklusivt for en konsoll, så betyr ikke det at det er et in-house-spill, så Sony og MS kan jo ikke ta på seg skylden for alle utviklerne heller, både når det gjelder spillet og hyppige utgivelser, men er nok i mange tilfeller et tilfelle dette, og de har nok stor påvirkning på en del utviklere som utvikler sine egne spill eksklusivt til deres konsoll. Synes ikke at det er noen særlig forskjell på Sony og MS, bortsett fra enkelte unntak på Sony sine spillserier, men dette går begge veier angående Sony, enkelte titler har nokså lange opphold, mens noen er på nivå med Activision sin CoD-serie.

 

Xbox

For å starte med Xbox. Xbox har stort sett levd på Halo, Fable, Gears og Forza. Tror MS eier alle seriene bortsett fra Gears (som Epic eier). Disse spillene har kommet ut med ca to til tre års mellomrom, om ikke MS skal satse på flere titler så synes jeg pluss/minus tre år iht sjanger bør være å forvente.

 

MS har også prøvd å benytte ryktet på noen spillserier til andre sjangre, som f.eks Halo Wars. Noe jeg tror var dumt da de kunne hatt potensialet til å starte en ny serie. Mange som er fans av Halo forventer nok FPS, og mange som er fans av strategi tenker nok ikke på Halo som et strategispill. Var det ikke også Ensemble Studio som lagde dette spillet? Tror nok dette hadde solgt bedre om de kunne fått til noe Age of Mythology tema, eller noe annet i fantasitemaverdenen som skilte seg ut fra Halo. Dette er også et spill som har fått ok med karakterer rundt omkring, men salget burde vært bedre.

 

En annen ting jeg ikke klarer å forstå er hvorfor ikke MS finner noen smarte spilldesignere og får Rare opp på beina igjen (er kanskje ikke så lett som det er sagt), men Rare sitter på noen store gullkorn fra N64-perioden, og til tross for at de har laget et par flopper de siste utgavene, er det store navn som bør være lette å reise opp igjen om rette personene blir satt til jobben. Tror en av feilene var at de forandret for mye i gameplayet enn det mange forventet, som sagt tidligere kunne det kanskje vært mer gunstig å lage en ny spillserie og også ha litt mer fritt spillerom, da forventer man ikke spillestilen til et spill.

 

FPS-spillserien Halo har vært nokså like, som stort sett alle FPS-serier er, bilspill er bilspill og burde kanskje heller ikke komme ut for hyppig, og så store spill som har en del utforskning som Fable burde kanskje også få litt lengre spillerom mellom utgivelsene. Om de hadde klart å bygd opp de kjente seriene til f.eks Rare, eller kommet med noen nye, kan de holde studiene i gang, og heller komme med mer varierte titler enn de samme så hyppig.

 

Derfor synes jeg MS har et veldig stort potensialet, men de kunne utnyttet det bedre.

 

Sony

Sony er nesten i fare for å begrave seg selv i eksklusive spill, både sine egne og tredjepartsutvikleres spill. For å nevne noen som ser ut til å ha fått utgivelse-dato i 2011: Killzone 3, LBP2, Infamous 2, Resistance 3, TLG, Uncharted 3, Disgaea 4, Final Fantasy XIV, ICO/Shadow of the Colossus Collection, MotorStorm: Apocalypse, Ratchet & Clank: All 4 One, Twisted Metal og SOCOM 4.Det virker derfor som om Sony satser ekstremt på å ta seg opp i 2011. I tillegg kommer det en rekke gode flerkonsollspill til neste år, som kommer til å grave seg inn på dette markedet. Håper virkelig Sony pusher en del av disse litt fremover i tid.

 

At spill som God of War 3, Sly, Killzone 2, og GT5 (er allikevel litt irritert på Sony da det virker som om de har har hatt en finger inn i spillet her og vært litt desperate med å få det ut før det var helt ferdig for å nå julestriden, men det blir å spekulere ... jeg bryr meg ikke noe om et spill tar over 5 år å lage så lenge det er gjennomført som mange ser ut til å bruke som argument mot GT5, det er et bra spill, men mangler finnish) har dukket opp som oppfølgere på PS3 er jo å forvente, det er spill som dette som er viktig for å få fansen av spillene over på den nye konsollen.

 

Twisted Metal er også på vei til PS3, og er det første spillet i serien som kommer til PS3, noe som jeg også synes er greit. TLG ser ut til å bli nyskapende og bringe nytt liv til utvalget i motsetning til alle seriene som kommer til å dukke opp.

 

Bortsett fra det er jeg redd for at Sony ender opp med å komme opp med hyppige utgivelser på en rekke titler de vet selger bra kun av den grunn til at de selger bra. Sony sitter vel på IP til et par oppbrukte spill i tidligere generasjoner de også kunne ha brukt litt innimellom. Sony ser ut til å være i best strategisk posisjon til å benytte seg av alle seriene sine på en nokså alternerende måte uten at forbrukerne føler at de blir melket, men føler at de iht mange av seriene ikke utnytter denne posisjonen riktig. Det er også mer elegant å sitte igjen med inntrykk av et par spill i forskjellige serier, enn 5 i en rekke serier i en generasjon. Og tror nok spillseriene kunne blitt enda bedre om utviklerne kunne brukt litt ekstra tid mellom hver utgave, spesielt tid til å friske hodet og klargjøre for nye ideer, mens utviklerne jobber med andre prosjekter.

 

 

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...