Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som slår meg mest med 3DS er at den i motsetning til DS kommer til å få en verdig lansering. Jeg tror at Nintendo ble tatt på senga da Sony annonserte at de jobbet med en bærbar konsoll. I begynnelsen var DS en merkelig designet maskin med dårlig tredjepartstøtte. Det var ikke før DS lite og NSMB ble lansert at maskinen virkelig begynte å ta av.

 

Med 3DS er det annerledes. Nintendo har fått tid til å forberede seg, og denne gangen ble maskinen vist frem før Sony i det hele tatt har sagt noe om en ny PSP. Med serier som Kingdom Hearts, Final Fantasy, Resident Evil, Metal Gear Solid og Dragon Quest underveis er det også tydelig at tredjepartsutgiverne støtter den nye maskinen.

 

Jeg tror at 3DS kommer til å gjøre det veldig bra, men ikke like bra som den første DS'en. Nintendo trenger i så fall en ny monstersuksess på linje med Nintendogs eller Brain Training for å skape nok blest rundt konsollen. Kid Icarus kan nesten bli kalt en ny IP, og det kan bli populært dersom Nintendo markedsfører spillet. Jeg har dog mine tvil om at det vil pushe konsollen like mye som Nintendogs og Brain Training pushet DS i sin tid.

 

Dette er de tingene jeg er mest spent på:

Kommer 3DS til å forsterke de håndholdte maskinenes dominanse i Japan?

NDS(30,5 mill) og PSP(14,7 mill) har passert 45 mill i Japan. Hjemmekonsollene ble lanserte 1-2 år senere, men dersom Wii, PS3 og X360 kun har passert 17 mill nå så er det usannsynlig at de vil klare å nå igjen de håndholdte maskinene. Håndholdt gaming er med andre ord den dominerende spilltrenden i Japan.

 

Hva betyr 3DS for Wii?

Ingen av oss vet nøyaktig hvor sterk 3DS er, men det er ikke urimelig å anta at grafikken vil ligge på nivå med PS2. Wii har ikke fått mye støtte fra tredjepartsutviklere, og nå blir det trolig enda vanskeligere.

 

Hva betyr 3DS for PSP?

Med 3DS har Nintendo fjernet en av de siste store fordelene PSP hadde over den første DS'en: Grafikken. 3DS har også to kameraer, 3D-grafikk, bevegelsessensorer og alt den originale DS'en hadde. Den byr på mer enn bare en grafikkoppgradering.

 

Sony har nå to valg:

1. Støtte PSP, og satse på at utviklere utvikler multiplatformspill(PSP/3DS). På den måten kan de bremse ned 3DS' suksess i Japan. På den andre siden har PSP blitt urelevant når det gjelder software-salg i Europa og USA.

 

2. Lansere PSP2. Den bør oppfylle disse kriteriene:

-Lansert innenfor samme tidsperiode som 3DS

-Umulig/vanskelig å cracke

-Touchskjerm. Det er et must for håndholdte underholdningsmaskiner.

-Rimelig prisnivå.

-Større integrasjon med PSN. Digital distribusjon for både musikk, spill og film. Skikkelig internet browser. Kanskje: Støtte for internett via mobiltjenester.

 

På den andre siden prøver Sony fortsatt å pushe PS3, så det kan koste dem mye dersom de skal begynne å støtte en helt ny platform.

 

Det ble en lang post, men det er ikke vanskelig å bli engasjert når det dukker opp informasjon om oppfølgeren til en av tidenes mest suksessfulle spillmaskiner. :)

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Xbox 360 slim, Thklinge?

 

Og slutt å være så utrolig farget av din elskov med xbox 360 og forza 3. Er ingen grunn for at ikke GT5 skal kunne matche salgstallene til Halo Reach. Om det gjør det? Nei si det, selv ikke fanboyen i meg har noen bestemt mening om det. Men all logikk(tidligere salgstall osv) tilsier at spillet bør ha en fair sjanse til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe Xbox 360 slim, Thklinge?

 

Og slutt å være så utrolig farget av din elskov med xbox 360 og forza 3. Er ingen grunn for at ikke GT5 skal kunne matche salgstallene til Halo Reach. Om det gjør det? Nei si det, selv ikke fanboyen i meg har noen bestemt mening om det. Men all logikk(tidligere salgstall osv) tilsier at spillet bør ha en fair sjanse til å gjøre det.

 

 

Jeg har ingen umiddelbare planer om å kjøpe Slim, selv om det er to fordeler: At man slipper strømadapter til Kinect-boksen og at den støyer mindre. Sistnevnte er kjekt så kanskje det kan være aktuelt å bytte hjemme, men på jobb blir jeg ikke å bytte den ut, det er bare tøv.

 

Er ikke farget i noen retninger. Poenget mitt var at bilspill som FM3 & GT5 har en betydelig mindre målgruppe enn fps-spill. Derfor mener jeg også at GT5 vil slite mot en Halo-tittel, ihvertfall i EU/US.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Vel jeg prøver bare å se det logiske i det. GT5 prologue har solgt rundt om 5 millioner nå, (4.650.000 as of december 2009, og halo 3 har solgt rundt 11 millioner. Ingen grunn til at ikke GT 5 skulle slå til å nå i værtfall 8 millioner i løpet av levetiden til ps3, og det er jo godt mulig at Halo Reach ikke vil nå opp til Halo 3 salgstallene. Altså det kan fort bli en jevn kamp. Så selv om at du ser på Forza 3 som ett spill med en smal målgruppe så har jo GT spillene bestandig solgt meget bra. Forza 3 har vel ennå ikke nådd 3 millioner, og det var jo ett spill du var bombesikker på kom til å selge bedre enn GT5P. Kan jo godt hende du tar feil igjen.

 

Slim innpakning blir neppe å skje. Slikt tøys er det bare Sony som driver med.

 

Tydeligvis flere som driver med slikt tull. Men ser ut som det er greit når det er MS som gjør det, har ikke sett at du har klaget ennå i allefall. Mon tro hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke ulemper gir det noen å lage konsollen sin mindre. Det koster antaglig ikke mer en gang. Selvfølgelig, jeg gidder ikke å kjøpe en ny konsoll fordi den er mindre, men jeg ser ikke problemet med at noen forbedrer produktet sitt.

 

At du i det hele tatt har så sterke negative følelser ovenfor en slimversjon av en konsoll er jo direkte komisk. Hvem bryr seg egentlig?

Lenke til kommentar

Er en masse gode grunner til at Sony og MS lanserer slim versjoner av konsollene sine.

Etterhvert som HW de bruker i konsollen blir laget i mindre versjoner frigir dette plass. Komponentene bruker også mindre strøm og genererer mindre varme. Mindre kjøleløsninger er da mulig.

Konsollprodusentene vil da spare penger(ressurser) på å lage konsollen mindre da dette betyr mindre kostnader for dem, som igjen vil bety lavere pris for konsollen. Når konsollen er mindre kan de også gjøre esken konsollen kommer i mindre, noe som betyr ta de klarer å pakke ennå flere konsoller i en container. Noe som sparer dem penger og minsker forurensingen som oppstår når disse konsollene skal fraktes jorden rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit timing for ny versjon. Nå er jo garantien på de som kjøpte Xbox 360 tidlig (2005-2007) i ferd med å gå ut. Da er det vel mange som velger å kjøpe ny når de får RROD eller vil være litt i forkant...

 

Ellers er det kanskje mange med gammel box og folk som så langt har sittet på gjerdet og er ute etter:

 

- Mindre støy

- Trådløs nett

- Mer diskplass

 

Kort sagt MS vil selge flere konsoller takket være denne slim-versjonen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Microsoft har jo ytret ord om at de ser på Kinect slippet som en relansering av Xbox 360 merket.Da er det jo ypperlig timing å komme med en ny, mindre og forbedret utgave av konsollen. Og til samme pris atpåtil :)

 

Og i samme slengen får de med seg en liten del av oss idioter som bare føler for å ha det nyeste nye :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Japan - forrige uke:

 

DS - 52 523

PSP - 21 766

Wii - 19 045

PS3 - 17 175

Xbox 360 - 2 060

PS2 - 1 568

 

DS-modellene har fått små priskutt som booster salget og selger godt over det dobbelte av PSP. Wii hakket over PS3, mens 360-salget igjen er minimalt med 2k.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...