Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Men enig i at mange Wii-eigarar nok hadde likt å sett fleire "AAA" speltitlar til konsollen frå tredjepartsutviklarar.

Nettopp. Bare se på Monster Hunter Tri i Japan. Det er det første tredjepartspillet på en av Nintendo's hjemmekonsoller som har passert 1 million i Japan siden SNES-tiden.

 

Problemet er bare at mange av utviklerne har investert latterlig mye penger på å lage grafikkfokuserte spillmotorer. De forventet ikke at Wii skulle selge så bra som den gjorde.

 

En del utviklere, som f. eks Infinity Ward, har også sagt klart og tydelig fra at de ikke ønsker å utvikle spill til platformen.

 

Nintendo trenger ikke å lage en monstermaskin neste generasjon heller, men satser de på noe som ligger et par hakk over 360/PS3 så tror jeg at de vil få mye mer støtte enn de har fått til Wii.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rockstar gjør det bra for tiden. Red Dead Redemption har shippet over 5 millioner kopier på bare noen uker. De trengte 4 millioner for å dekke utviklingskostnadene, så spillet er allerede i pluss.

 

GTA IV har nådd hele 17 millioner totalt til PS3, X360 og PC. Det er bare CoD: Modern Warfare 2 som har solgt bedre på HD-plattformene med rundt 23 millioner. På Wii har Wii Fit og Mario Kart Wii solgt rundt 23 mill og Wii Play er på rundt 27 millioner.

Lenke til kommentar

- Nintendo-markedet har kollapset

 

"I et intervju med MCV forteller nå salgs- og markedssjef i Namco Bandai, Olivier Comte, at markedet for spill til Nintendo-maskinene er fullstendig ødelagt.

 

- Vi hadde mange produkter og kvaliteten på det gjennomsnittlige DS- eller Wii-spillet er svært, svært dårlig. Så i hodet til forbrukerne i dag er det å kjøpe et DS- eller Wii-spill det samme som å kjøpe et spill som ikke er bra, sier han.

 

Videre sier Comte at én av grunnene til at DS-markedet kollapser er piratkopiering."

 

 

Mario Galaxy 2 toppet japanske salgslister i forrige uke med over 300k solgte, men overraskende nok gjorde toppspillet ingen utslag på konsollsalget:

 

* 1. PSP: 25,054

* 2. PS3: 20,987

* 3. Wii: 20,476

* 4. DSi LL: 16,267

* 5. DSi: 10,324

* 6. Xbox 360: 3,546

* 7. DS Lite: 2,961

* 8. PS2: 1,463

* 9. PSP go: 1,232

Endret av kilik
Lenke til kommentar

"I et intervju med MCV forteller nå salgs- og markedssjef i Namco Bandai, Olivier Comte, at markedet for spill til Nintendo-maskinene er fullstendig ødelagt.

 

- Vi hadde mange produkter og kvaliteten på det gjennomsnittlige DS- eller Wii-spillet er svært, svært dårlig. Så i hodet til forbrukerne i dag er det å kjøpe et DS- eller Wii-spill det samme som å kjøpe et spill som ikke er bra, sier han.

 

Jeg ser for meg massemigrering av "hardcore/voksne"-spillere, og ikke minst 3 partsutviklere, til PS3 når Move kommer. Jeg tror rett og slett at de spillerne som vil ha "voksenspill" ofte er de samme som kjøper seg store TV'er og anlegg osv, så om et spill kommer til PS3 og Wii, med uendelig bedre grafikk på PS3, hvorfor skulle de gidde å velge Wii versjonen?

Om da det samme spillet selger mye bedre på PS3, så vil utviklerne bare gi opp Wii'en etterhvert.

Lenke til kommentar

Tja, masseemigrering... Jeg har inntrykk av at de hardcore/voksne som har Wii er gamle Nintendo-fans som nesten kun er interessert i Nintendos egne klassiske spill som Zelda, Mario Kart og Smash Bros. som egentlig i liten grad bruker Wii-kontrollen, mens de gjerne har en PS3/360/PC som spillmaskin nr. 1. Det ser man jo også på spillsalget til Dead Space Extraction, Red Steel 2, to actionspill som begge har fått OK anmeldelser har solgt forsvinnende få kopier til en konsoll som har passert godt over 70 mill. solgte.

 

Wii uten Nintendos egne spill hadde vært en fiasko, og det er derfor jeg er meget skeptisk til om verken Move eller Natal blir noen suksess. De må ha killer software og da tror jeg ikke det holder med noen Wii Sports-kopi fire år etter. Konsepter som har blitt prøvd ut på Wii, men ikke har slått an gjør det neppe bedre med bedre grafikk heller. Prisen må også være konkurransedyktig. Ryktene om at Natal-tilbehøret vil koste rundt 1000 kroner virker helt latterlig.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Halo: Reach vil nok sette ny rekord i høst.

 

Såvidt jeg husker solgte Halo 3 rundt 6 millioner eksemplarer den høsten det kom ut med en brukerbase på bare bare 17 millioner konsoller, altså over 1 av 3 X360-eiere kjøpte spillet nær lansering!

 

I september vil brukerbasen være på rundt 43 millioner. Hvis vi antar at noe nøkternt at minst 1 av 10 kjøper Halo: Reach på lanseringsdagen blir det minst 4,3 millioner. Modern Warfare 2 X360 har nå rekorden på ca 3,9 mill.

 

Eneste som jeg tror kan sette en stopper for dette er om Gran Turismo 5 også lanseres i september...

 

Jeg tror derimot ikke at Halo: Reach er et type spill som gir noe særlig boost i hardwaresalget. Er du interessert i Halo har du nok kjøpt en X360 for lengst uansett.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å poste "tall" fra vghartz? De eneste stedene vi får offisielle tall fra er Japan og USA. Vghcartz og andre siter bare gjetter resten.

 

VGChartz er det nærmeste vi har troverdige tall for Europa. Og som Lakus sier så har vi konkrete tall for USA og Japan.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Salgstall weekending 5th of June:

 

1. (WII) Super Mario Galaxy 2 520,322

2. (360) Red Dead Redemption 367,279

3. (PS3) Red Dead Redemption 273,060

4. (WII) Wii Sports 159,197

5. (WII) Wii Sports Resorts 143,034

6. (Wii) Wii Fit Plus 141,449

7. (360) UFC Undisputed 2010 128,462

8. (WII) New Super Mario Bros 124,713

9. (PS3) UFC Undisputed 2010 110,738

10. (DS) Pokemom Heart Gold/Silver Version 88,876

 

Overraskende att spill som Alpha Protcol, Modnation Racers, Blur, Split Second, Alan Wake ikke selger bedre

Lenke til kommentar

Hva?

 

Whackedorange poster jo tall som liksom skal dekke hele verden. Altså, europeiske og andre gjettetall som de legger inn.

 

Ingen vet hvor mye Red Dead osv har solgt enda siden hverken NPD elelr noen andre har kommet med tall på det enda.

 

"VGChartz er det nærmeste vi har troverdige tall for Europa. Og som Lakus sier så har vi konkrete tall for USA og Japan. "

 

 

Ja, og derfor burde man bare poste tall fra Japan og USA. Så lenge de ikke finnes tall fra europa så er det idioti og legge til hva man tipper liksom.

 

For europa kan man poste listene som er det eneste offisielle vi får.

Lenke til kommentar

Mulig er det nok, men Europa er et fragmentert marked med mange regionale og nasjonale distributører og stor variasjon i hva som selger hvor. I tillegg kommer språkbarrierer osv. Dermed blir det både praktisk vanskelig og lite attraktivt (det finnes ikke noen reelle kunder) for tredjepartsaktører å lage helhetlige "Europatall".

Lenke til kommentar

Da ble det uansett november for GT5, med 3D og Move-støtte. Vil nok kjempe mot Halo: Reach om å bli årets bestselger.

 

Etter E3 har jeg forøvrig liten tro på at verken Kinect eller Move vil greie å booste hardwaresalget i særlig grad. Begge konseptene mangler en revolusjonerende killer-app som Wii Sports og Wii Fit var i sin tid.

 

 

Men aller minst tro på framover er PSP som vil få det svært tøft mot 3DS og indirekte iPhone og iPad. Ingen tegn til PSP2 eller store spillnyheter til den gamle PSP-en tar jeg faktisk som et tegn på at Sony vurderer å droppe ut av hele håndholdtmarkedet. Kan se for meg at det kan være slutt for PSP i USA/Europa fra våren/sommeren neste år. Hardwaresalget er svakt, spillsalget er enda verre og Sony taper penger. Unntaket er Japan hvor den fortsatt selger bra, så der kan den nok holde ut ca tre år til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...