Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

med hjelp av jobra1 presenterer jeg denne grafen:

 

Det er reelle tall fra 08.01.2007 t.o.m 07.05.2007

Etter det er det en rett linje, basert på de 18 foregående tallene.

Wii passerer 360 allerede 06.08 !! Og PS3 passerer 360 11.02.2008

 

Jeg tviler dog litt på at det blir slik, men det er gøy å leke med tall.

 

Hvis det er noen som har lyst på excel arket med tallene jeg har samlet, send meg en PM.

post-103092-1178782880_thumb.jpg

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Kan vanskelig se at det blir slik... Spesielt ettersom PS3 har for det meste solgt mindre enn 360 worldwide. Da blir det jo en umulighet at PS3 kan gå forbi 360 i prosent. Det er jo bare å se slik det var forrige uke, PS3 selger mindre enn 360, 360 får mindre markedsandeler PS3 får større.

 

Derfor må man bruke salgstall og ikke prosenter når man regner ut videre salgstall.

 

Uansett når man ser på mars 2008 på grafen din, så får man noen festlige tall i hvert fall.

360: 15 mill

PS3: 45 mill

Wii: 87 mill

 

Det blir spennende å se om dette blir korrekt hehe

Lenke til kommentar
Kan vanskelig se at det blir slik... Spesielt ettersom PS3 har for det meste solgt mindre enn 360 worldwide. Da blir det jo en umulighet at PS3 kan gå forbi 360 i prosent. Det er jo bare å se slik det var forrige uke, PS3 selger mindre enn 360, 360 får mindre markedsandeler PS3 får større.

 

Derfor må man bruke salgstall og ikke prosenter når man regner ut videre salgstall.

 

Uansett når man ser på mars 2008 på grafen din, så får man noen festlige tall i hvert fall.

360: 15 mill

PS3: 45 mill

Wii: 87 mill

 

Det blir spennende å se om dette blir korrekt hehe

8579236[/snapback]

 

dessverre har jeg ikke lagret tallene slik jeg har gjort med prosenter, jeg har dog tall fra nextgenwar siten siden 24 nov 06, så jeg kan lage en slik graf utifra den når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Kan vanskelig se at det blir slik... Spesielt ettersom PS3 har for det meste solgt mindre enn 360 worldwide. Da blir det jo en umulighet at PS3 kan gå forbi 360 i prosent. Det er jo bare å se slik det var forrige uke, PS3 selger mindre enn 360, 360 får mindre markedsandeler PS3 får større.

 

Derfor må man bruke salgstall og ikke prosenter når man regner ut videre salgstall.

 

Uansett når man ser på mars 2008 på grafen din, så får man noen festlige tall i hvert fall.

360: 15 mill

PS3: 45 mill

Wii: 87 mill

 

Det blir spennende å se om dette blir korrekt hehe

8579236[/snapback]

 

Hvordan kom du frem til de tallene der over solgte konsoller ? ut fra den statistikken ? Og ifølge statistikken der så tar PS3 xbox 360 igjen i november/desember i 2007.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kom du frem til de tallene der over solgte konsoller ? ut fra den statistikken ? Og ifølge statistikken der så tar PS3 xbox 360 igjen i november/desember i 2007.

8581062[/snapback]

 

Kom frem til tallene fra den statistikken der ja. Tok antall solgte konsoller for 360 på en måned * 10 (da er vi i mars 2008) og plusset på det tallet som er for øyeblikket. Er ikke helt nøyaktig det jeg har skrevet, men er ikke så veldig langt unna. Så da har 360 litt over 10% markedsandel i forhold til grafen, PS3 litt over 30% (altså nesten 3 ganger flere solgte konsoller), mens Wii har nesten 60% (altså nesten 6 ganger flere solgte konsoller enn 360).

 

Tallene for PS3 og Wii er nok, i forhold til grafen, egentlig litt lavere, men det gir jo en god pekepinn på hvordan det går hvis grafen hadde vært korrekt. Men grafen er ikke korrekt fordi den forutsetter en lik prosentvis økning/minking i markedsandel for alle konsoller i forhold til slik det er for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Her har jeg lekt meg enda en gang med å lage en litt bedre graf over fremtidig (mulig) utvikling i salgstallene.

 

Grafen er basert på salget ifølge de siste 5 average-tallene til -iL-.

 

konsollsalgxf4.jpg

 

Edit:

 

Kan legge til hvilke salgstall som vil være resultatet den 31.12.2007 med denne regnemetoden:

 

..........................360.....................PS3.....................Wii

31.12.2007.......12 951 961..........6 785 625...........16 858 606

Endret av jobra1
Lenke til kommentar

Problemet med denne grafen er at den ikke tar høyde for Julesalget. Tradisjonelt selges det jo dobbelt så mange konsoller i november, sammenlignet med oktober.. Og i desember selges det jo typisk over dobbelt så mange som i november igjen. Deretter er det jo eventuelle priskutt, spill-suksesser osv. som spiller inn.

 

Men frem til september/oktober tror jeg grafen vil stemme sånn nogenlunde med virkeligheten. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror man i hovedsak må tenke på hvilke spill er det som får folk til å kjøpe seg en ny konsoll framover:

 

PS3:

- Singstar i juni i Europa. Endelig vil PS3 appelere til noen andre enn hardcore gamere.

- Heavenly Sword i september USA/Europa. Etter suksessen God of War 2 vil nok dette lokke mange til PS3.

- GTA4 i oktober i USA/Europa. Oppfølger til det mest solgte spillet forrige generasjon. Det er ikke ekslusivt, men vil uten tvil selge enormt mange PS3-konsoller til de som ikke bryr seg om Xbox.

 

X360:

- Forza Motorsport 2 i mai/juni i USA/Europa. Vil sikkert tiltrekke seg mange PS2-spillere som ikke orker å vente på GT5 til PS3.

- GTA4 i oktober i USA/Europa. Kanskje enda viktigere for MS enn for Sony. Her har de en sjanse til å lokke mange PS2-folk over til "the dark side" med samme spillet på en billigere konsoll.

- Halo 3 i november (?) i USA/Europa, selve flaggskipet til MS, vil selvsagt selge massevis av konsoller.

 

Wii:

- Dragon Quest Swords til sommeren i Japan. DQ-serien er mer populær enn Final Fantasy i Japan og vil lokke til seg spillere som ikke tradisjonelt tilhører Nintendo.

- Metroid Prime 3 til høsten i USA/Europa appelerer til en annen gruppe mennesker enn de som har kjøpt Wii så langt og vil med online og rett markedsføring vise seg å være en Halo 3-konkurrent.

- Super Mario Galaxy til høsten. Det er et nytt Mario-spill. Nuff said.

- Super Smash Bros. Brawl til jul (?). Oppfølger til det mestselgende GC-spillet med online. Vil selge som hakka møkk på en langt mer populær konsoll en sist.

 

Kort sagt: Wii vil gjøre det klart best i Japan framover da de andre ikke har noen stortitler som appelerer spesielt mot det japanske markedet, mens i vesten vil PS3 og X360 dra innpå Wii.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Da har jeg laget en graf basert på nextgenwar site'n sine tall fra 24/11/06 tom 07/05/2007, etter det er da grafenes punkter økt med gjennomsnittlig stigning på de tallene jeg har.

(merk: bare nexgenwar siten)

 

PS3 passerer aldri 360

Wii passerer 360 19. nov 2007 :p , tallene da er

 

 

 

xbox 360: 14 562 585

ps3:,,,,,,,,,,,,6 336 810

Wii:,,,,,,,,,,,14 670 283

 

 

post-103092-1178869706_thumb.jpg

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Realistiske? Se hvordan tallene har hoppet opp og ned fra 24.11. til i dag. Og så tror dere at de kommer til å holde seg fine og rett framover? Nei, de grafene er noe av det mest unøyaktige i denne tråden. De er til og med basert på "gjetninger". Da hører jeg heller på analysefirmaer.

Lenke til kommentar

Dette er en analyse av markedet per i dag. Selv analytikere vil bruke grafer på denne måten. Om tallene hopper har ikke noe å si, det er en analyse som viser trender i markedet.

 

Og til din opplysning så gjetter analytikere like mye som du og meg. Bare det at de kan bedre utfører utdannete gjetninger med bedre formler.

Lenke til kommentar

Analytikere tar hensyn til hvordan markedet sannsynligvis kommer til å utvikle seg med tanke på toppspill, julesalg og andre salgstrender etter når på året det er. Selvfølgelig vet jeg at analytikere gjetter like mye, unødvendig å nevne da de aller fleste nok er klar over at ingen kan se inn i framtiden.

Leste på gamespot om en analytiker som mente at i år etellerannet (husker ikke årstall) så hadde Wii solgt 73 mill, PS3 73 mill og Xbox 360 54 mill. Ser ikke bort fra at det kan bli tilfelle.

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg sier når de har bedre formler som tar hensyn til markedet.

 

Var vel rundt 2011 om jeg husker riktig. Om han har riktig eller ei får vi se, men hans gjetning er like god som den grafen viser.

 

Eneste jeg kan se han gjetter på er at han tar hensyn til markedet hvordan det ligger med GC, PS2 og Xbox. Og deretter fordeler markedsprosentene ganske tilfeldig etter hvordan han tror hver av konsollene vil gjøre det. Ikke akkurat en vanskelig oppgave. Selv jeg kunne gitt ut lignende analyse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...