Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Det motstrider all logisk og analytisk tanke at PS3 skal ta en PS2 men om det kan hjelpe en gjennom dagen så er det bare å tenke slike positive tanker.

 

En av hovedgrunnene til at PS3 aldri verdens navn å rike kommer til å klare en PS2 eller overhode "vinne" denne generasjonen er splid i markedet og sterk konkuranse. Wii har kjørt frem i snart 2 år uten å slakke ned og til tross for spådommer om en brå brutal og tidlig død lever Wii i beste velgående. HD krigen har og tatt uventete venninger med tanke på at Wii, en ikke HD konsoll, har blåst totalt fra salgsmessig.

 

En annen grunn er Sony's tap av ekslusiviteter. Et av de store trumfkortene, Final Fantasy, gikk uventet multiplatform og selv om PS3 får spinnoff titler av Final Fantasy så er det ingen tvil om at det er selve hovedspillet Final Fantasy 13 som er den mest ventete tittelen blant fansen. Killzone 2 er og et spill som høres mye ut men interessen virker mer lunken og jeg tviler på at det blir et spill som har for mye å si for salget. Det er en oppfølger til et spill som ikke blåste folk avgårde for å si det slik.

 

PS3 har trumfkort uten tvil, de har meget sterke inhouse utviklerstudioer som blant annet står for God of War 3, Gran Turismo 5 og et nytt Team Ico spill hva enn det måtte bli. Men samtidig har Microsoft og sterke studioer som Rare og Lionhead og Nintendo har fått uventet støtte fra utviklerne, f.eks EA har i alle fall 40 Wii spill under produksjon. Ja vet det er EA men det er likevell en god støtte. Andre selskap har og tatt Wii mer seriøs og har begynt å se potensialer i konsollen.

 

PS3 har potensialer til å gjøre det godt og den har en del spill som virker interesange som nevnte Gran Turismo 5, et Team Ico spill, God of War 3 og LittleBigPlanet. Men jeg tviler sterkt på at konsollen blir å vinne. Faktisk tviler jeg på at man får noe definitiv vinner denne generasjonen. Konkuransen er bare massiv per i dag.

 

Til syvende og sist er jeg bare glad for det for konkuranse betyr at de er nødt til å skjerpe seg på spillfronten, de kan ikke bare pøse ut titler i hytt og pine, de er nødt å tenke kvalitet for nå har vi 3 enheter å velge mellom. Fint for oss gamere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så var PS2 og veldig lenge på markedet samt den hadde ikke samme konkuranse da som PS3 har i dag. PS2 er forøvrig enda på markedet og ser ut til å nekte å gi seg før krampa tar den.

 

PS3 er nok en god konsoll, men markedet er ikke det samme i dag som under PS2 sin tid. Mye mer tilspisse konkuranse på flere fronter. Wii har klart å spikre seg godt fast med tanke på familie konsoll imaget som Nintendo markedsfører med alle midler tilgjengelig og X360 og Microsoft markedsfører med "step inside" eller hva enn slagordet deres er. Og da PS3 med "this is living" som i starten ble vist med en creepy baby dukke.

Lenke til kommentar
Men så var PS2 og veldig lenge på markedet samt den hadde ikke samme konkuranse da som PS3 har i dag. PS2 er forøvrig enda på markedet og ser ut til å nekte å gi seg før krampa tar den.

 

Øh.. Ser ikke helt logikken. :roll: Skulle ikke det tilsi at PS3 skulle selge dårligere enn PS2 da?

Lenke til kommentar
Men så var PS2 og veldig lenge på markedet samt den hadde ikke samme konkuranse da som PS3 har i dag. PS2 er forøvrig enda på markedet og ser ut til å nekte å gi seg før krampa tar den.

 

Øh.. Ser ikke helt logikken. :roll: Skulle ikke det tilsi at PS3 skulle selge dårligere enn PS2 da?

Hehe sjeldent jeg er enig med Fhj, men her må jeg spørre om det samme. Hvis PS3 selger likt som PS2 så selger den likt. Helt uavhengig av forskjeller i dagens marked og det som var når PS2 kom.

 

2 solgte epler er 2 solgte epler selv om naboen har begynt og selge pærer i ett forrykende tempo.

 

Det merkverdige for min del er at PS3 selger såpass bra som den gjør selv med den relativt lite spennende listen med spill den har på markedet nå. Egentlig det samme med Wii, men den har god hjelp av kontrollerhypen. Siden PS3 selger likt med PS2 før den egentlig har fått noe særlig med spill så sitter jeg igjen med en følelse av at den vil selge merkbart mer den dagen spillene kommer på løpende bånd(hvis det skjer da).

 

Bra spill kombinert med lavere pris og PS3 kan plutselig ta en PS2 likevel. Sier jeg det skjer? Nei, men å avskrive muligheten har ingenting med "logisk og analytisk tanke" og gjøre. De fleste analytikere var aldri i nærheten av og spå suksessen til Wii så at det nå er opplest og avgjort hva som vil skje i framtiden syntes jeg personlig er litt merkelig. Klart vi ser trender, men slikt forandrer seg ekstremt fort hvis MS eller Sony plutselig kommer med noe brilliant som bare alle må ha.

Lenke til kommentar
Vi får se til julesalget og når de nye eksklusivene kommer ut. PS3 holder forøvrig så og si samme salgstempo som PS2 gjorde.

http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=PSP...l&weeks=100

 

Dette er jo triksing med tall, siden lanseringen av PS2 var mye mer spredd enn lanseringen av PS3. Bl.a. ble jo PS2 lansert først i Japan (med USA et halvt år etter og Europa et år), mens PS3 ble lansert omtrent samtidig i Japan og USA (og fire måneder senere i Europa).

 

Så hvis du sammenligner region-for-region, så blir bildet helt annerledes. Da ser man at PS3 (i USA og Japan) har omtrent samme salgsbildet som Gamecube hadde i sin tid.

Lenke til kommentar
Vi får se til julesalget og når de nye eksklusivene kommer ut. PS3 holder forøvrig så og si samme salgstempo som PS2 gjorde.

http://vgchartz.com/hwlaunch.php?cons1=PSP...l&weeks=100

 

Dette er jo triksing med tall, siden lanseringen av PS2 var mye mer spredd enn lanseringen av PS3. Bl.a. ble jo PS2 lansert først i Japan (med USA et halvt år etter og Europa et år), mens PS3 ble lansert omtrent samtidig i Japan og USA (og fire måneder senere i Europa).

 

Så hvis du sammenligner region-for-region, så blir bildet helt annerledes. Da ser man at PS3 (i USA og Japan) har omtrent samme salgsbildet som Gamecube hadde i sin tid.

Triksing med tall eller ei. Hvorfor utelater du da plutselig Europa i siste sammenlikningen din? Blir ikke det like mye triksing? Eller passet det ikke så godt inn i Gamecube-utsagnet?

 

Europa utgjør jo en fin del av salget til sony i denne omgang også...

 

Og ja statistikk kan leses omtrent akkurat som man vil, men har man solgt like mange enheter over like lang tid så har man da vitterlig gjort det. PS3 ble da ikke lansert likt over hele verden den heller for den saks skyld selv om det ikke var like spredt som med PS2.

 

Det mest merkverdige akkurat nå for min del er at jeg sitter og skriver innlegg etter innlegg som er pro-sony :!: Tror jeg må ta meg en tur til legen.

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at PS3 har solgt like mye til nå som PS2 på et mye større marked, siden PS3 har vært tilsalgs lengre i flere regioner enn PS2 hadde over samme tidsperspektiv. Det som er mer interressant er derfor hvor mange PS3 er solgt i for eksempel Japan siden lansering i forhold til hva PS2 hadde ved lansering og like langt frem i tid. Tipper tallet er ekstremt lavt for PS3 sin del som blir utsolgt 5 til 1 både i USA og Japan. I Europa selger Wii bedre enn PS3, men ikke like ekstremt.

Lenke til kommentar

Man kan gi seg til å vurdere frem og tilbake hva som er forskjellene mellom forrige generasjon og denne, og liste opp med fordeler og bakdeler i begge tidsrom. Samme hvor mye man vender og vrir på det, hadde PS2 flest fordeler mtp. konkurrentene. Bottom line er:

 

Det er like mange PS3'er solgt som det var PS2'er solgt i samme tidsrom. Hvordan man da får fremtiden til PS3 til å se ut som bånn i bøtta i forhold til hva PS2 presterte er beyond me. Jeg klarer ikke å se noen rasjonelle argument for det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er også fakta at ser man på USA og japan isolert, følger ps3 ikke samme salgkurve som ps2, de ligner derimot veldig mye på kurvene til GC.

 

EDIT: Bare for å ta med europa også, så selger den omtrent det samme som ps2 her, i følge vgchartz.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Om PS3 selger like godt som PS2 i samme tidsrom så er vel PS3 utklassert av Wii med tanke på salgstallene?

 

Sånn som det ligger ann nå? ja.

Men jeg ihvertfall, ser på wii som en trend som er hipp akkurat nå, jeg tror den vil dø ut fortere enn de 2 andre, som er her for å bli. Selvfølgelig bare noe jeg tror, men jeg ser konstant folk som klager over at det ikke er stort av spill til wii osv og at den bare støver vekk. Kan så være, i mitt tilfelle støver både xboxen og ps3en vekk atm pga av mangel på gode spill. Døvt spill år sålangt, så døvt at jeg ikke fatter at så mange konsoller engang blir solgt.

Lenke til kommentar
Om PS3 selger like godt som PS2 i samme tidsrom så er vel PS3 utklassert av Wii med tanke på salgstallene?

 

Hva i all verden snakker du om? Hva har nå Wii med saken å gjøre?

Du krisemaksimerer med din dommedagsprofetier og peker nese av at folk forventer seg at PS3 skal 'herje' på listene på samme vis som PS2 gjorde.

Jeg svarer at PS3 salg=Ps2 salg samme tid i livsløpet.

 

Ja, Wii utklasser PS3 i salg. Hyundai utklasser også BMW i salg. Hva i allverden har det med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Hahaha Fhj. Ikke lek dum.. PS3 selger ikke like bra som PS2. Hvis du sammenligner region mot region så ser du det.. PS3 ble gitt ut på samme tid i nesten hele verden, mens PS2 ble utgitt 1 år tidligere i Japan enn i Europa. Dette gjør at PS3 har salg fra hele verden i et tidsrom der PS2 bare har i Japan, og senere i Amerika. Først 1 år etterpå ble ps2 også solgt i hele verden.. Håper du skjønner dette :/

 

No way at PS3 selger like mye som PS2. Sorry Sony fanboys!

Endret av Sivert1
Lenke til kommentar

Det har vel ikke så mye å si at ps3 selger like mye som ps2 i samme periode, man må se på når ps2 tok av i forhold til konkurentene og hvorfor den gjorde det. Så kan man diskutere om det er sansynlig å tro at ps3 skal gjøre det samme. Akkurat nå selger vel xbox360 og ps3 ganske likt og begge har fått ut store tittler og diverse party spill. Hvis ps3 skal gå forbi xbox må den jo begynne å selge betydelig mer, for ikke å snakke om Wii.

Lenke til kommentar

Nei og nei, det var visst svært så vanskelig å forstå dette. :)

 

Jeg sier ikke at den ene selger bedre enn den andre på den måte at det er større etterspørsel for den ene eller andre. Det finner dere på selv. Det jeg sier er at det er solgt like mange PS3'er som det var PS2'er i samme tidsløp siden lansering. Hvordan dette har gått til legger ikke jeg opp til noen diskusjon på.

 

Poenget mitt er å synliggjøre at det ikke er grunn for noen slags form for krisemaksimering sånn som enkelte her legger opp til.

 

EDIT: Forøvrig enig med det spock sier først her. Han skjønte det.. :)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...