Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Kanskje verdt å nevne det at Mario Galaxy kom 16. November Assassins Creed 15. og COD4 9.

Så man ser jo hvem som har hatt lengst tid på hylla for den uka der.

 

Du er vel ikke seriøs? Mesteparten av de 70k var pre-orders og førstedags-salg. Til sammenligning solgte CoD4 ca. 180k (for 360) på like mange dager i forrige uke som SMG i denne. Tror det var få på forhånd som trodde at AC og CoD4 (i andre uke) ville selge mer enn SMG i sin første. Det er jo tross alt den Wii-tittelen vi alle har ventet på i hele år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også Assassin's Creed kom ut den 16. i UK, så de har vært like lenge ute. CoD4 er inne i sin andre uke.

 

Haze utsatt til 1.kvartal 2008

Ouch, Sony mister nok en godbit i julesalget. Hadde ventet PS3 over 8 mill. innen utgangen av året, men tviler på det nå.

 

jaja, men orange box er mer enn nok hvis det faktisk blir bra og ikke en dårlig port til ps3=) vi får vente å se.. ikke alle som har både xbox og ps3 vettu:p

Lenke til kommentar

Galaxy solgte 500k i USA første uken ifølge pressemelding fra Nintendo. Blir vel alt fra 8-1200k for måneden da. Er jo noen store handledager igjen i november. Ligger vel på rundt 1mill WW når alt telles med. AC har vel solgt det samme i følge Ubisoft og det er ikke ute i Japan (kommer sikkert ikke til å selge noe særlig der uansett)

Lenke til kommentar

Før alle tre konsollene kom på markedet trodde jeg (og de fleste andre, spesielt PS2-eiere) at PS3 ville gjøre det langt bedre enn både x360 og Wii. Merkenavnet alene var så sterkt at muligheten for at en playstation skulle bli forbigått av xbox var lav. Trodde ihvertfall jeg.

 

PS3 selger veldig dårlig. Ikke i forhold til xbox 360 sitt første år, men i forhold til forventningene markedet, Sony og ikke minst spillutviklerne hadde. Ihvertfall er det mitt inntrykk.

 

PS3 er sluppet i et vanskelig marked. Grunnen til det er at den har veldig sterke konkurrenter i Wii og x360. Og de er sterke konkurrenter fordi de er veldig bra produkter. Per i dag kan man kanskje argumentere for at de er bedre produkter akkurat nå, som kanskje forklarer hvorfor de selger mest. Men det som bør bekymre PS3 eiere er ikke hvor mange konsoller som selges, men hvor mye PS3 software som kjøpes, og hva bransjen tror utviklingen til PS3 vil være i forhold til konkurrentene. Og spesielt der sliter PS3 veldig.

 

Per nå er det ikke mye som tyder på at PS3 skal bli markedsleder i samme grad som PS2 var. Det vil legge føringer for satsingen til spillbransjen, som igjen vil påvirke salget av PS3. Når man legger til at utviklingskostnadene på PS3 ikke er særlig mye lavere enn for de to andre, så vil jeg si at det er lite som skulle tilsi at PS3 vil få veldig mange sterke, eksklusive 3. partspill fremover. Jeg tror Sony har to sjanser for å unngå en enorm skuffelse denne generasjonen (merk: skuffelse sett i forhold til opprinnelige forventninger); at blu-ray blir en kanonslager, og/eller at Sony treffer veldig bra med et nytt spillkonsept. Etablerte titler som MGS og Final Fantasy vil hjelpe, men er neppe nok til å dra dem "ut av søla" - bare se på gamecube, som også hadde veldig sterke eksklusive titler. Faktisk vil jeg si at playstation-navnet er det som i hovedsak selger PS3'er mer enn selve produktet akkurat nå.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar

Til alle dere som mener PS3 selger dårlig

La oss se på fakta her. Jeg er av den oppfatning at PS3 faktisk selger ganske bra. Kanskje folk hadde forventa mer, men hadde de også sett på fakta så hadde de nok ikke trodd det. Her snakker man en dyr konsoll med veldig få kjente spillserier som konsollselgere. Nesten kun nye spill. GT, MGS, GOW osv. kommer i 2008 eller senere.

 

På tross av det selger den ca like bra som Xbox 360. Nå hadde vel kanskje ikke 360 heller de helt store spillene så der er den unnskyldt. Men hadde 360 noen konkurrenter? Nei, ingen direkte next-gen konkurrenter før i slutten av 2006. I tillegg kosta den nesten halvparten av PS3 ved launch.

 

Så, til dere som tror at vi kan takke Japan for alt: det stemmer ikke. Se på fakta. Dette er i hovedsak europeiske tall:

Xbox 360 19. November 2006...1,914,535

PS3 18. November 2007...........2,158,263

Dette på tross av at PS3 ble lansert i Europa 23. mars 2007 og Xbox 360 2. Desember 2005. Det er noen måneder head start.

PS3 selger altså bedre enn det 360 gjorde i Europa uten konkurrenter og til en mye lavere pris.

 

Så noen amerikanske tall:

PS3 17. November 2007.............2,427,171

Xbox 360 18. November 2007......3,561,400

Her selger 360 mye bedre enn PS3 og det er vel egentlig ingenting å si på det annet enn at hvis man legger sammen tallene med europatallene så står 360 igjen med et overtak. Men det har vel alltid vært MS sitt sterkeste marked i USA.

 

Japanske tall:

PS3 11. November 2007............1,349,072

Xbox 360 12. November 2007.......175,774

Kom vel ikke som noen bombe det her at 360 ikke selger i Japan.

 

Hvis vi legger sammen disse tallene får man:

PS3...........5,934,506

Xbox 360...5,651,709

 

Med en så mye høyere pris, flere konkurrenter(eller konkurrenter i det hele tatt) og mye mindre tid på det europeiske markedet synes jeg absolutt ikke PS3 har solgt dårlig. Grunnen til at folk tror den har det tror jeg er at de sammenligner med Wii-tall som er i en klasse for seg selv og 360 som har vært ute på markedet mye lenger. Enkelt og greit.

 

Alle tallene er hentet fra vgchartz og må tas med en klype salt.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Vel, Sony la opp til mye forventninger selv: "PS3 would sell five million even with no games". Og hånende ord mot X360: "The first 10 million is easy. The next 90 million is the challenge". Nå har det gått ett år og den har ikke nådd 6 mill. selv med to priskutt bak seg.

Hva ville du de skulle sagt? "I don't think we can manage to sell that much the first year, but maybe some afterwards"

Det er markedsføringsbullshit, det kommer fra ALLE. Tror du virkelig Head and shoulders fjerner all flass fra dag 1?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er rart at folk synes PS3 har solgt dårlig. Det er tross alt PLAYSTATION vi snakker om, den suverent mestselgende maksinvaren i to generasjoner. Å si at X360 ikke hadde konkurranse det første året mener jeg er litt feil. En mye lavere priset PS2 som fortsatt spydde ut topptitler er konkurranse nok. Sony har en suveren merkevare og en horde med lojale fans, da er lista lagt høyt. Sony ledelsen la vel ikke heller noen demper på forventningene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Vel, Sony la opp til mye forventninger selv: "PS3 would sell five million even with no games". Og hånende ord mot X360: "The first 10 million is easy. The next 90 million is the challenge". Nå har det gått ett år og den har ikke nådd 6 mill. selv med to priskutt bak seg.

Hva ville du de skulle sagt? "I don't think we can manage to sell that much the first year, but maybe some afterwards"

Det er markedsføringsbullshit, det kommer fra ALLE. Tror du virkelig Head and shoulders fjerner all flass fra dag 1?

Vi har uttrykket "den gylne middelvei"...

Lenke til kommentar

Amerikanske Yankee Group hadde like før Wii og PS3 ble lansert følgende prediksjoner for det amerikanske markedet innen 2011:

 

PS3: 30 millioner

Xbox 360: 27 millioner

Wii: 11 millioner

 

http://www.firingsquad.com/news/newsarticl...?searchid=11745

 

Andre analysefirmaer har hatt lignende tall. Dette sier litt om forventningene i markedet.

 

Stillingen nå (Amerika):

 

Xbox 360: Ca. 8,6 millioner

Wii: Ca. 6,3 millioner

PS3: Ca. 2,4 millioner

 

Trolig går Wii forbi X360 i januar-februar. Da er situasjonen snudd helt på hodet i forhold til forventningene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jøss, dette kan bare bety en ting... vi ser ikke slutten av konsollkrigen før jul! :!:

 

Jeg hadde trodd PS3 skulle selge mer, men ettersom endel av de store eksklusive titlene er flyttet til neste år (og noen er gått tapt) så er det jo naturlig at salget ikke akkurat sprenger grenser. Et lite varsko at multiplatform titlene ikke er nogenlunde jevnt fordelt mellom X360/PS3 i henhold til antall solgte (eller er det bare noe jeg innbiller meg?).

 

Slik det er nå så syntes jeg det er rart at ikke X360 selger mer, masse bra titler å velge mellom. Software salget virker bra.

 

Wii selger langt bedre enn jeg hadde trodd, men software salget står ikke helt i forhold når man ser bort fra bundle-spillene Sports/Play. SMG ser jo lovende ut salgsmessig så langt, Metroid Prime og andre har vel ikke innfridd helt.

 

Lars

Lenke til kommentar

Japan - Famitsu - 11-12/11-18 2007:

 

SOFTWARE

1. Mario Party DS (DS) 115,000

2. Resident Evil: The Umbrella Chronicles (Wii) 105,000

3. Dynasty Warriors 6 (PS3) 73,000

4. Game Center CX (DS) 46,000

5. Famista DS (DS) 45,000

6. Super Mario Galaxy (Wii) 43,000

7. Heavenly Sword (PS3) 16,000

8. Wii Sports (Wii) 15,000

9. Wii Play (Wii) 15,000

10. Final Fantasy Tactics Advance 2 (DS) 14,000

 

HARDWARE:

DS: 81,000

PSP : 66,000

PS3 : 53,000

Wii: 35,000

PS2 : 9,000

X360 : 6,000

 

http://www.famitsu.com/game/news/1212062_1124.html

 

Flopp er et sterkt ord, men ingen tvil om at Mario Galaxy selger langt dårligere enn mange forventet. Ellers verdt å merke seg at forskjellen på DS- og PSP-salget har krympet, mens PS3 har et klart forsprang på Wii. X360 tilbake på sisteplass, dårligere enn PS2.

Lenke til kommentar
Et lite varsko at multiplatform titlene ikke er nogenlunde jevnt fordelt mellom X360/PS3 i henhold til antall solgte (eller er det bare noe jeg innbiller meg?)

Ganske jevnt for Assassins Creed, litt bedre på PS3 faktisk. Forholdet mellom 360 og PS3 i antall solgte konsoller er ca. 30-70. I følge denne har spillet solgt 33-67.

 

I følge denne har Cod4 solgt 37-63 sålangt.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Vel, Sony la opp til mye forventninger selv: "PS3 would sell five million even with no games". Og hånende ord mot X360: "The first 10 million is easy. The next 90 million is the challenge". Nå har det gått ett år og den har ikke nådd 6 mill. selv med to priskutt bak seg.

 

Floppen DC solgte 9 millioner og noe så ja, tror nok at de første 10 millionene er lette ;) Og du sier at den har vært ute i ett år, når du godt vet at den bare har vært ute i Europa i 7 måneder. I tillegg hadde dem store problemer med produksjonen i starten. Hadde de kommet i gang i Europa for ett år siden så hadde de nok solgt 1-2 millioner til.

 

Et lite varsko at multiplatform titlene ikke er nogenlunde jevnt fordelt mellom X360/PS3 i henhold til antall solgte (eller er det bare noe jeg innbiller meg?)

Ganske jevnt for Assassins Creed, litt bedre på PS3 faktisk. Forholdet mellom 360 og PS3 i antall solgte konsoller er ca. 30-70. I følge denne har spillet solgt 33-67.

 

I følge denne har Cod4 solgt 37-63 sålangt.

 

Altså de 2 multiplattform spillene har solgt ca like bra på Ps3 som op Xbox 360. Unntaket er nok noen EA multiplattform spill som har vært dårligere på Ps3.

Lenke til kommentar
Et lite varsko at multiplatform titlene ikke er nogenlunde jevnt fordelt mellom X360/PS3 i henhold til antall solgte (eller er det bare noe jeg innbiller meg?)

Ganske jevnt for Assassins Creed, litt bedre på PS3 faktisk. Forholdet mellom 360 og PS3 i antall solgte konsoller er ca. 30-70. I følge denne har spillet solgt 33-67.

 

I følge denne har Cod4 solgt 37-63 sålangt.

Hvis man kun tenker attach-rate så er dette OK bruk av statistikk, men ser man på kostnader vs. inntjening for spillselskaper så selges det jo veldig mye mer til X360 og derav også større inntjening på den konsollen. Det er det viktige her. Spillselskapene tjener veldig mye mer penger på X360 om dagen enn de gjør på PS3.

 

Og er det noe spillselskap tenker på i disse dager så er det penger inn i kassa. HVis det selges 2mill til X360 og 1mill til ps3 for hvert eneste spill. Hvilken platform tror dere vil få fokus for de neste spillene?

 

Dette er det bekymringsfulle for Sony for tiden spør du meg. Det er nemlig mye mer lukrativt og utvikle for X360 enn for PS3, og vil etter hvert få konsekvenser for de selskapene som ikke har direkte adgang til hverken MS eller Sony sin pengepung. Og ja jeg skrev bekymringsfullt! Jeg frykter nemlig at min PS3 kan komme til og støve ned med unntak av noen få ekslusive titler slik som KZ2 fremover hvis ikke det skjer noe drastisk i markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...