Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Det er folk fra en annen tidsepoke dette enn ungdommen i dag. Man har andre verdier enn å se ting fyke rundt på en skjerm. For all det, det er nok hyggelig at de kan være med, men jeg klarer ikke på noen måte se at dette er en varig fritidssyssel for en 70-80 åring, selv om det er bra for gikta. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud som denne tråden taper seg, må jo vasse gjennom side på side med viss-vass for å finne ut noe særlig om "antall konsoller solgt". Er det mulig å splitte dette så vi kan ha en informasjonstråd fri for vill synsing og gjetting med påfølgende endeløse kverulering? :realmad:

 

Lars

Så riktig så riktig...

 

Derfor foreslår jeg at videre synsing og annen diskusjon kan tas i konsollkafèen

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=851340

Lenke til kommentar
For all del, den vil fortsatt få bra spill i årevis framover, men neppe noe som kan holde salget like skyhøyt oppe som nå.

Men HVORFOR? Tankefeilen din gjør seg gjeldende igjen og igjen og igjen. Du går ut ifra at det ikke kommer noe nytt for Wii! Du kan ikke fortsette med argumentasjonen din når den er bygget på en grunnleggende feilaktig antakelse.

Jeg sier jo det fortsatt kommer gode spill til Wii og jeg har selvsagt ikke antatt at pris og spillutvalg vil stå stille på X360/Wii, men slike forandringer vil få større utslag på PS3 pga. dårligst spillutvalg (rent salgsmessig) og høyest pris fra før. Wii er allerede billig. X360 har allerede bra spillutvalg.

 

Grunnen til at folk har kjøpt Wii til nå er:

1) Wii Sports, Wii Fit og diverse partyspill til non-gamers og andre som er fanget av nyhetens interesse rundt kontrollen.

2) Nintendo-fans som vil spille neste Zelda, Metroid, Smash Bros. etc.

 

Gruppe 1 vil synke da nyhetens interesse vil legge seg. Wii vil ikke føles like revolusjonerende om 2 år.

Gruppe 2 synker også naturlig nok da de er "early adopters". Nintendo har sprøytet ut alle sine store franchises i starten (Zelda, Smash Bros., Mario).

 

Du antar at Wii-salget automatisk vil holde seg opp med revolusjonerende spill/store oppfølgere på løpende bånd som driver konsollsalget på linje med Wii Sports og Mario Galaxy også etter de to første årene. Dette er særdeles usikkert.

 

 

EDIT: Så lenge det går på konsollsalg og ikke "hvilken konsoll er best", så synes jeg slike diskusjoner hører hjemme her. Direkte krangling og personangrep bør vi selvsagt unngå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

X360 leder klart an på attach rate i USA. Gamere kjøper flere spill naturlig nok:

 

* Xbox 360: hardware to software ratio: 6.59 (hardware total sold = 6.8 million; software total sold = 44.8 million)

* PlayStation 3: hardware to software ratio: 3.58 (hardware total sold = 1.9 million; software total sold = 6.8 million)

* Wii: hardware to software ratio: 3.44 (hardware total sold = 4.5 million; software total sold = 15.5 million)

 

Wii Play er medregnet i Wii-tallene, et spill som følger med Wii-kontroll. Fjerner man den ligger Wii på rundt 3.00.

 

Joystiq

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Sitat fra intervju med tidligere MS ansatt:

With the 360, one of the main goals is to get Japan up to a couple million sold over the life and Europe up around original Xbox sales. They also want to grow the US sales to be #1 in the territory.

 

Early on I heard numbers like 60 Million 360's sold over life being a target.

Definitely money is a concern. They want to make back pretty much everything they lost last generation and then some if possible

They realize that even with 60 Million systems, they would stand to make a good $1 Billion a quarter off the market late in its life if the business is built correctly

Lenke til kommentar
Gruppe 1 vil synke da nyhetens interesse vil legge seg. Wii vil ikke føles like revolusjonerende om 2 år.

 

Så derfor faller DS i salgstall, den er jo trossalt over 2 år. Å vent, den selger fremdeles som hakka møkk.

DS er noe helt annet. Håndholdtmarkedet har Nintendo hatt sitt fulle grep om hele tiden. DS fikk forøvrig sin killer-app i Brain Training-spillene etter noen år på markedet.

 

Men vi får se da. Mitt tips er at Wii-salget slik det er for tiden ikke vil vare i mer enn toppen 2-3 år. Da tror jeg den er nede på 10 mill. solgte i året. Jeg tar det i alle fall ikke som noen selvfølge at den skal nå PS2-nivå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Denne tråden er kanskje beregnet for fanboy`s som krangler om hvilken maskin som er/blir den største suksè`en men jeg hiver likevel inn en post.

 

Av neste generasjon`s konsoller så er dette mine erfaringer som butikksjef i en spillkjede i Norge:

 

Xbox 360 selger flest spill uten tvil

PS3 selger flest konsoller

WII selger svakt av både spill og konsoller

 

At 360 selger flest spill er jo en selvfølge siden de har klart flest maskiner på markede.

At PS3 selger flest maskiner viser at de tar innpå Xbox360 selv uten de store titlene som Xbox360 har mange av.

(PS3 solgte ca dobbelt så mange konsoller som 360 i Oktober i følge Farao journalen)

WII sitt salgstall er ganske skuffende men det vil nok ta seg endel opp i jula siden mange yngre barn ønsker seg en WII og prisen er forholdsvis lav.

Mario Galaxy som kommer om 2 uker vil nok også hjelpe salget endel.

 

Siden jeg jobber i butikk snakker jeg jo med potensielle konsoll kjøpere daglig og det er liten tvil om at ps3 er den maskinen flest går å lurer på om de skal kjøpe seg.

Endret av Spillorakelet
Lenke til kommentar
WII sitt salgstall er ganske skuffende men det vil nok ta seg endel opp i jula siden mange

 

Er det skuffende å ligge mer eller mindre rett bak X360 eller kanskje t.o.m i ledelsen salgsmessig? Hadde de inntrykket at per i dag solgte Wii meget godt.

 

DS er noe helt annet. Håndholdtmarkedet har Nintendo hatt sitt fulle grep om hele tiden. DS fikk forøvrig sin killer-app i Brain Training-spillene etter noen år på markedet.

 

Men vi får se da. Mitt tips er at Wii-salget slik det er for tiden ikke vil vare i mer enn toppen 2-3 år. Da tror jeg den er nede på 10 mill. solgte i året. Jeg tar det i alle fall ikke som noen selvfølge at den skal nå PS2-nivå.

 

Aventer å se hva som kommer til X360 og PS3 neste år som direkte konkurerer med Wii spillmessig.

Lenke til kommentar
Men vi får se da. Mitt tips er at Wii-salget slik det er for tiden ikke vil vare i mer enn toppen 2-3 år. Da tror jeg den er nede på 10 mill. solgte i året. Jeg tar det i alle fall ikke som noen selvfølge at den skal nå PS2-nivå.

 

Ledelsen i nintendo tok vel mål av seg til å selge fler wii enn det er solgt ps2, så de har vel mer troen på det enn deg da hehe

Lenke til kommentar
Men vi får se da. Mitt tips er at Wii-salget slik det er for tiden ikke vil vare i mer enn toppen 2-3 år. Da tror jeg den er nede på 10 mill. solgte i året. Jeg tar det i alle fall ikke som noen selvfølge at den skal nå PS2-nivå.

 

Ledelsen i nintendo tok vel mål av seg til å selge fler wii enn det er solgt ps2, så de har vel mer troen på det enn deg da hehe

 

I så fall tror jeg ledelsen i Nintendo har vært og smakt på soppene til Mario. At Wii kommer til å selge bra er det liten tvil om, men at den skal overgå PS2 klarer jeg ikke å se for meg.

Lenke til kommentar

Noen PS2 salgstall blir ingen å komme opp i, om det er PS3, X360 eller Wii, det er bare å glemme med en gang. PS2's suksess besto blant annet i mangel på konkuranse fra Xbox og Gamecube, godt utvalg av spill og god støtte fra utviklere utenfor SCE.

 

I dag har man 3 sterke konkurenter, mer jevnt fordelt mellom utviklerne og en spissere konkuranse.

 

Hvem som går fremest over tid kan man bare spekulere kraftig i, men man kommer ikke til noen konklusjon eller enighet. Men en ting er sikkert, det gagner oss gamere mye bedre med 3 konkurenter enn 1 enehersker, ikke at PS2 ikke har gitt oss gode titler for det har den men det er lenge mellom de gode titlene når det er kun 1.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Denne tråden er kanskje beregnet for fanboy`s som krangler om hvilken maskin som er/blir den største suksè`en men jeg hiver likevel inn en post.

 

Av neste generasjon`s konsoller så er dette mine erfaringer som butikksjef i en spillkjede i Norge:

 

Xbox 360 selger flest spill uten tvil

PS3 selger flest konsoller

WII selger svakt av både spill og konsoller

 

At 360 selger flest spill er jo en selvfølge siden de har klart flest maskiner på markede.

At PS3 selger flest maskiner viser at de tar innpå Xbox360 selv uten de store titlene som Xbox360 har mange av.

(PS3 solgte ca dobbelt så mange konsoller som 360 i Oktober i følge Farao journalen)

WII sitt salgstall er ganske skuffende men det vil nok ta seg endel opp i jula siden mange yngre barn ønsker seg en WII og prisen er forholdsvis lav.

Mario Galaxy som kommer om 2 uker vil nok også hjelpe salget endel.

 

Siden jeg jobber i butikk snakker jeg jo med potensielle konsoll kjøpere daglig og det er liten tvil om at ps3 er den maskinen flest går å lurer på om de skal kjøpe seg.

Dersom du ikke har faktiske tall, så mener jeg det er feil å generalisere ut i fra din egen butikk. Interesser skifter veldig i mellom regioner.

 

Har du tallene for Faro journalen? Jeg finner dem ikke. Ser ut til at det er stengt for vanlige lesere. Tallene for antallet solgte konsoller frem til 30. juni 2007 er også interessant. Fordelingen er slik:

 

PS2 - 553 210

PSP - 77 643

Gameboy Advance - 187 380

Gamecube - 46 789

Nintendo DS - 88 696

Nintendo Wii - 32 922

PS3 - 23 843

http://itavisen.no/sak/492350/Spillsalget_vokser_i_Norge/

 

Og hva er så skuffende med Wii her? At den snart tar igjen Gamecube sin 5 år gamle "ledelse"? Det er Norge vi snakker om her, Europa, Sony-land som mange kaller det. At PS3 gjør det sterkt er ingen overraskelse.

Lenke til kommentar

Interessant å høre litt fra "gølvet" i en norsk butikk selv om det ikke nødvendigvis er representativt for helheten.

 

Blir ikke overrasket om PS3 solgte klart best i oktober. 40 GB PS3 til 3990,- og 60 GB Starter Pack til 4990,- har nok økt salget betydelig. Faro-tallene ut juni viser jo at PS3 fikk noen gode første måneder her til lands, selv til 6000 kroner. PS3 har sikkert tatt igjen Gamecube i løpet av året, men det sier kanskje mest om det elendige GC-salget her til lands...

Lenke til kommentar
DS er noe helt annet. Håndholdtmarkedet har Nintendo hatt sitt fulle grep om hele tiden.

Hele tiden er ikke DS sammenlignbar, men jaggu ble ikke de samme argumentene brukt mot DS også i sin tid :lol:

 

DS fikk forøvrig sin killer-app i Brain Training-spillene etter noen år på markedet.

Men Wii hadde sin killer app i blant annet Wii Sports og Wii Play allerede fra starten, samt at Wii Fit kommer snart. Dessuten kommer Wii Music og flere slike spill som har bred appell.

 

Av neste generasjon`s konsoller så er dette mine erfaringer som butikksjef i en spillkjede i Norge

Jeg tror nok dessverre den lille sjappa di ikke har så mye å si når man ser på helheten, altså hvordan det går i hele verden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...