Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Jeg tror heller ikke at Wii plutselig skal stupe i salg, men jeg tror PS3 til slutt vil ha et større totalsalg enn Wii, men ikke like mye som f.eks PS2 i forhold til gamecube.

Grunnen er at det er mange som har PS2 som vil ha en PS3, mens Wii er veldig avhengig av at massemarkedet skal omfavne den på samme måte som det har gjort med DS, og til dels til nå også med Wii, men her er det mer tvil om de vil fortsette.

PS3 har en stor brukergruppe i de som venter på en lavere og mer folkelig pris, da mesteparten av dem ikke kjøpte PS2 før den var nede i priser som 2000 kroner pluss minus noen hundrelapper.

Sånn sett kan det jo vær at PS3 selger mye mer til folk som kan kalles gamere og til PS2 eiere, mens Wii utvider kundegruppen med enda mer personer som ikke liker vanlig spill.

 

Xbox 360, selv om den er min yndling, har jeg liten tro på som vinner til slutt. Xbox er Microsoft, de har elendige reklamekampanjer, de mangler spill til andre enn de som vil ha action hele veien og de som skal appelere til de yngre som Viva Pinata blir laget for avansert til at ungene forstår hva som skjer, den bråker, den får ofte disc read error i mange spill, den har red lights of death, force feedback wheel som selvantenner og rett og slett virker lite gjennomtenkt til slutt. Det er alltid noe gale der... og fortsett er det min favoritt... ganske ironisk egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke helt hvorfor Team XBox og PS3-fanboys har problemer med Wii, på lik måte som jeg ikke skjønner Wii-campen sin trang til å stadig vekk rettferdiggjøre sin egen eksistens :)

 

PS3 og XBox360 er produkter som er gjensidig utelukkende, det gjelder ikke for Wii som fint kan selge som hakka møkk uten å bety en dritt for salgstallene til PS3 og XBox360. Jeg ser ærlig talt ikke problemet, og det tror jeg ikke Microsoft eller Sony gjør heller.

 

Er tilbøyelig til å være enig der ja. Men nå er det slik at jeg ikke har noen trang til å rettferdigjøre noen verdens ting ettersom jeg er i bestittelse av 2 av konsollene for denne generasjonen og får den tredje over jul om jeg er heldig med økonomien. Jeg blir dog provosert av folk som bastant sier at den ene blir å ramle så innmari og den andre blir å stige innmari, uten å på noen måte begrunne dette.

Lenke til kommentar

Nå svarer jeg ikke spesifikt til noen av dere, men jeg mener da at det bør være mulig å diskutere slikt i et diskusjonsforum uten at folk trenger å sette hverandre i bås. Enkelte av oss skriver temmelig uttrykkelig at vi tror eller mener, og gir grunner for dette. Jeg kan ikke si at noen er bastante på noen som helst måte av det som har blitt skrevet her, kanskje med unntak av ett innlegg som ble slettet. (Ikke meg :))

 

Folk uttrykker meninger i et diskusjonsforum.. Get over it. :D

Lenke til kommentar

Tror nesten jeg er litt enig med Eddie om at Wii ikke kommer til å selge mest. Dette fordi konsollen kraftmessig allerede var utdatert ved starten og grafisk bare blir blekere og blekere sammenlignet med konkurentene. Videre tror jeg vi kommer til å se ett økende fokus mot casual markedet fra både Microsoft og Sony. Og Mario, Zelda osv. virker ikke på meg som særlig atraktivt for "massens."

Lenke til kommentar
Og Mario, Zelda osv. virker ikke på meg som særlig atraktivt for "massens."

Mario Party 8 og Mario Strikers Charged og Twilight Princess støtter vel ikke helt opp under det argumentet salgsmessig ;)

Strikers passerte 1.33 mill i september, Mario Party 8 passerte 2.89 mill i samme måned, og Twilight Princess passerte 3.61 mill i juli.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mario_Striker...arged#Reception

http://en.wikipedia.org/wiki/Mario_party_8#Reception

http://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_princess#Sales

 

Nå venter man jo også på Mario Kart Wii, Super Smash Bros og Super Mario Galaxy

 

Zelda og Mario står nok like sterkt som de alltid har gjort ;)

Endret av SteveVice
Lenke til kommentar
Tror nesten jeg er litt enig med Eddie om at Wii ikke kommer til å selge mest. Dette fordi konsollen kraftmessig allerede var utdatert ved starten og grafisk bare blir blekere og blekere sammenlignet med konkurentene. Videre tror jeg vi kommer til å se ett økende fokus mot casual markedet fra både Microsoft og Sony. Og Mario, Zelda osv. virker ikke på meg som særlig atraktivt for "massens."

 

Og da har jeg spurt noen små ganger, det markedet Wii selger til har ikke bryd seg om kraft eller grafikk frem til nå, hvorfor, å hvorfor, skal de plutselig snu på flisa?

 

Tror Mario appelerer mer til massen enn en Master chief og Kratos gjør. Zelda har alltid vært et spill som har appelert mer til fansen av serien enn til casual markedet, det samme med Metroid Prime 3. Men Mario er en figur mange har vokst opp med, og spillet mye med.

 

Slik markedet ligger opp til nå er Wii en konsoll som legger en litt egen sti og konkurere egentlig ikke med noen. Mange har og lagt seg slik at de har PS3/X360 og en Wii som "støtte" grunnet partyspillene. Om det er slik trenden fortsetter, i tillegg til at den selger til casual markedet, så ser jeg ikke noe fare for Wii i tiden fremover.

Lenke til kommentar
Akkurat nå føler jeg X360 og PS3 leder klart an når det gjelder tredjepartstitler

http://www.gamingtarget.com/article.php?artid=7252

 

Eksklusiver har en god del å si.

 

Med med både Wii og 360 er PS3 unødvendig. På Wii får man en ting, og på 360 får man grafikkmonstrene.

 

Men 2008 kan være året Wii-salget flater ut, evt. begynner å synke samt at PS3-salget virkelig begynner å ta seg opp.

Men HVORFOR? Det kommer ingen begrunnelse, bortsett fra slike som har som utgangspunkt at det ikke kommer noe bra for Wii. F.eks.:

 

Grand Theft Auto IV, Metal Gear Solid 4, Gran Turismo 5, Final Fantasy XIII, Killzone 2, Tekken 6, White Knight Story og LittleBigPlanet er spill jeg har tro på kan være med å snu trenden neste år for PS3.

Hva med Smash Bros., Wii Fit, Wii Music, osv.? Klart konklusjonen din er sviktende når grunnlaget er at Wii vil stå stille og ikke komme med noe nytt!

 

 

Grunnen er at det er mange som har PS2 som vil ha en PS3

Slik mange som hadde SNES ville ha N64? Slik mange som hadde N64 ville ha GC? Nei, det er spillene som gjelder. Og her SLITER PS3, i og med at 360 har fått mange tidligere ekslusiver. I tillegg har spill som har kommet på både PS3 og 360 ofte vist seg å være bedre på 360!

 

mens Wii er veldig avhengig av at massemarkedet skal omfavne den på samme måte som det har gjort med DS, og til dels til nå også med Wii, men her er det mer tvil om de vil fortsette.

Hvorfor? Igjen har vi en som går ut ifra at Nintendo ikke vil gjøre noe som helst. At det ikke vil komme noe nytt for Wii.

 

 

 

Tror nesten jeg er litt enig med Eddie om at Wii ikke kommer til å selge mest. Dette fordi konsollen kraftmessig allerede var utdatert ved starten og grafisk bare blir blekere og blekere sammenlignet med konkurentene.

Igjen dette som blir gjentatt omatt og omatt.

 

Hvorfor skal forbrukerne PLUTSELIG snu på flisa og bli så dødsopptatt av grafikk?

 

De andre konsollene er allerede kontrollmessig utdatert i forhold til Wii. Hvorfor skal ikke det telle til deres ulempe og til Wiis fordel? Hvorfor er det bare grafikk som betyr noe? Det er det selvsagt ikke.

 

Videre tror jeg vi kommer til å se ett økende fokus mot casual markedet fra både Microsoft og Sony. Og Mario, Zelda osv. virker ikke på meg som særlig atraktivt for "massens."

Mario er SVÆRT attraktivt for massene. Men så har du også slikt som Wii Sports, Wii Play, Wii Fit, Wii Music, osv.

 

NOK en person som går ut ifra at Nintendo ikke vil komme med noe nytt! Ikke rart konklusjonene deres er helt hull i hodet!

Lenke til kommentar
Akkurat nå føler jeg X360 og PS3 leder klart an når det gjelder tredjepartstitler

http://www.gamingtarget.com/article.php?artid=7252

 

Eksklusiver har en god del å si.

 

Med med både Wii og 360 er PS3 unødvendig. På Wii får man en ting, og på 360 får man grafikkmonstrene.

Wii har en del eksklusive spill (selvsagt hvis man tar med Nintendo-titlene som siden du linker til gjør), men tredjepartstitlene kan ikke måle seg med tungvekterne til PS3 (MGS4, FFXIII, Killzone 2, Tekken 6 etc.) og Xbox 360 (Mass Effect, Splinter Cell 5, Bioshock, Gears of War etc.).

 

Multiplattformspill er undervurdert. Xbox solgte bedre enn GC med langt færre eksklusive spill. Spill som GTA4, Devil May Cry 4, Silent Hill 5, Call of Duty 4, Assasin's Creed etc. kommer kun til PS3/X360 pga. Wii ikke har ytelsen som kreves og har satset på et annet kontrollsystem som gjør konvertering av nevnte spill vanskelig/umulig. Dette viser at det ikke bare er positive sider med Nintendos strategi, men at de også støter seg bort fra en stor gruppe spillere.

 

Per dags dato er nok X360+Wii nok for de fleste og personlig bryr jeg meg ikke om PS3 foreløpig, men om et års tid kan PS3 ha en like god lineup som X360.

 

 

Men 2008 kan være året Wii-salget flater ut, evt. begynner å synke samt at PS3-salget virkelig begynner å ta seg opp.

Men HVORFOR? Det kommer ingen begrunnelse, bortsett fra slike som har som utgangspunkt at det ikke kommer noe bra for Wii. F.eks.:

 

Grand Theft Auto IV, Metal Gear Solid 4, Gran Turismo 5, Final Fantasy XIII, Killzone 2, Tekken 6, White Knight Story og LittleBigPlanet er spill jeg har tro på kan være med å snu trenden neste år for PS3.

Hva med Smash Bros., Wii Fit, Wii Music, osv.? Klart konklusjonen din er sviktende når grunnlaget er at Wii vil stå stille og ikke komme med noe nytt!

Spillutvalg og pris. Spillene jeg nevnte er en langt bedre liste av spill enn hva som er tilgjengelig på PS3 per dags dato. PS3 har solgt over 5 mill. uten must-have-spill og til en dyr pris. Med must-have-spill og en langt lavere pris enn den ble lansert til, blir jeg overrasket om PS3-salget ikke dobler seg eller mer neste år.

 

Smash Bros., Wii Fit og Mario Kart Wii vil uten tvil selge mange konsoller i 1.halvår neste år, men jeg stiller meg tvilende til hva som kommer senere. Jeg føler Nintendo kan ha brukt opp sine sterkeste kort med Wii Sports, Zelda TP, Mario Galaxy og de overnevnte spillene på samme måte som Xbox 360 har brukt opp sitt sterkeste kort i Halo 3. For all del, den vil fortsatt få bra spill i årevis framover, men neppe noe som kan holde salget like skyhøyt oppe som nå.

 

Det tekniske er heller ikke uten betydning. Grafikk og HD er ikke uviktig for alle. Blu-ray kan også bli en faktor neste år. Det tekniske kan føre til at PS3 har lengre levetid enn Wii. Jeg tror fortsatt Wii selger mer enn PS3 i 2008, men forskjellen vil være langt mindre enn den er mellom de to konsollene nå. Jeg tror 2009 kan være året PS3 selger best.

 

 

Forøvrig tror jeg ingen konsoller denne gang blir en flopp. Alle vil garantert selge minst 30 millioner.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg quoter ikke, men svarer bare med et utdrag av påstandene:

Bear^ sa at det ikke var hardcore-spillerne som gjorde av PS2 solgte så bra som den gjorde. Til det sier jeg: sjekk spillsalget. De mest solgte spillene er GTA og GT. De har til sammen solgt ekstremt med konsoller. Hvis du mener disse er casual så har du rett, men jeg vil egentlig ikke si det.

Du og en til spurte også hvorfor folk plutselig skal snu på flisa og bry seg om HDD og HD grafikk. Det er da bare å tenke logisk? Jeg skjønner absolutt ikke de påstanden. Det er normal utvikling. Nå bryr ikke folk seg om det for ikke alle har HDTV, det er veldig lite utbredt. Men om ikke lenge blir det mer utbredt i form av konsoller og TV-sendinger. Forskjellene i pris blir mye mindre og folk ser på det som en fordel over Wii's svakere hardware. Det er sikkert morsomt å spille Fifa med Mii's av fotballspillerne, men kan man få ronaldinho i HD for ikke så mye ekstra penger så er det jo flottere.

 

Overgangen til HD er naturlig og, ja, det vil ha en positiv påvirkning på HD-konsollene. Jeg tror ikke den blir veldig stor, men det spiller en rolle i helhetsinntrykket som er veldig viktig.

Lenke til kommentar
Det var noen som drev å regnet på forutsetningene for at ps3 skulle gå forbi 360 (nå bør det vel være wii istedet siden den har solgt mest) og når. Hvordan ligger det ann nå om dagen da?

 

vel ps3 skal jo ha solgt 16 millioner konsoller til mars 08..har vel ca 5 mill no..;)

 

eg tipper sony har killzone2 klart til februar-mars viss dei forventer og selge så mykje. Eg er jo ein av dei som trur att wii salget vil synke etter jul, viss ikkje nintendo spytter uten noen spill til den. Den selger jo på tross av lite spill så det er jo imponerende. x360 er eit stort spørsmålstegn egentlig..har den det som skal til for og holde ut i fleire år til..? blir maskinvaren pressa til det fulle ut 08..?

Lenke til kommentar
Jeg quoter ikke, men svarer bare med et utdrag av påstandene:

Bear^ sa at det ikke var hardcore-spillerne som gjorde av PS2 solgte så bra som den gjorde. Til det sier jeg: sjekk spillsalget. De mest solgte spillene er GTA og GT. De har til sammen solgt ekstremt med konsoller. Hvis du mener disse er casual så har du rett, men jeg vil egentlig ikke si det.

Du og en til spurte også hvorfor folk plutselig skal snu på flisa og bry seg om HDD og HD grafikk. Det er da bare å tenke logisk? Jeg skjønner absolutt ikke de påstanden. Det er normal utvikling. Nå bryr ikke folk seg om det for ikke alle har HDTV, det er veldig lite utbredt. Men om ikke lenge blir det mer utbredt i form av konsoller og TV-sendinger. Forskjellene i pris blir mye mindre og folk ser på det som en fordel over Wii's svakere hardware. Det er sikkert morsomt å spille Fifa med Mii's av fotballspillerne, men kan man få ronaldinho i HD for ikke så mye ekstra penger så er det jo flottere.

 

Overgangen til HD er naturlig og, ja, det vil ha en positiv påvirkning på HD-konsollene. Jeg tror ikke den blir veldig stor, men det spiller en rolle i helhetsinntrykket som er veldig viktig.

 

Teller du da antall software solgt eller får man da og opp tallene om hvor mange enheter som ble solgt på grunn av det spillet?

 

Normal utvikling at folk går over til HD TVer, joda, men det forklarer fremdeles ikke hvorfor de skal snu på flisa og kreve en konsoll som viser full HD grafikk. Wii har 480p, hva om det er nok for mange? Samt, som jeg og har sagt, du får ikke bestefar i stolen til å interesere seg for Snake og Kratos, men tydeligvis blir bestefar interesert i bowling eller tennins, og jumper ut av stolen av den grunn. Maskinvare er en ting, software er en annen, og alt jeg ser i PS3 i fremtiden er brent gummi og elver av blod. Det samme for X360, der satses det på blod og gørr til den store gullmedalje (iført en dæsj svidd gummi).

 

Vi ser og at utviklerne implementerer mer elementære elementer i spillene sine, som f.eks Medal of Honor: Heroes 2, hvor du har en arcade modus hvor alt går på skinner og at du gjør er å sikte og skyte. Nå tror ikke jeg at dette blir med det første å få casual gamere til å investere i slike spill, men over tid kan det hende at utviklernes implementering av elementer for begge parter i spillene sine kan ha litt å si det og.

Lenke til kommentar

Du sliter på den delen av markedshypen til Wii som jeg personlig har svært vanskelig for å svelge. Denne hypen tror jeg er basert på enkeltsituasjoner, og er ren metodikk for hvordan Wii ønsker å fremstille interfacet. -"Det er så enkelt at selv bestemor kan bruke det!" Egentlig et veldig grunnleggende virkemiddel som de så absolutt har hatt suksess med.

 

Ja, bestefar reiser seg nok og drar ei bowlingkule for å glede folk rundt han, ja og kanskje han endatil synes det er moro også. Men så setter han seg ned igjen og leser avisa slik han alltid har gjort. Inntil noen drar han opp av stolen igjen. Det har svært lite med hans interesse for kratos, mario, mii eller hva svarten det er som fyker rundt på skjermen.

 

Det er folk fra en annen tidsepoke dette enn ungdommen i dag. Man har andre verdier enn å se ting fyke rundt på en skjerm. For all det, det er nok hyggelig at de kan være med, men jeg klarer ikke på noen måte se at dette er en varig fritidssyssel for en 70-80 åring, selv om det er bra for gikta. ;)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Silent Hill 5 .. kommer kun til PS3/X360 pga. Wii ikke har ytelsen som kreves og har satset på et annet kontrollsystem som gjør konvertering av nevnte spill vanskelig/umulig.

 

Pluss at Akira Yamaoka tilsynelatende ikke liker Wii: http://blog.wired.com/games/2007/10/interview-silen.html

Seriøst, Konami slipper tydeligvis heller et Silent Hill-spill til mobiltelefoner (Silent Hill: Orphan er slett ikke ille, selv om et pek og klikk-spill i SH-universet er uvant) enn å lage et Silent Hill-spill til Wii.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Du sliter på den delen av markedshypen til Wii som jeg personlig har svært vanskelig for å svelge. Denne hypen tror jeg er basert på enkeltsituasjoner, og er ren metodikk for hvordan Wii ønsker å fremstille interfacet. -"Det er så enkelt at selv bestemor kan bruke det!" Egentlig et veldig grunnleggende virkemiddel som de så absolutt har hatt suksess med.

 

Ja, bestefar reiser seg nok og drar ei bowlingkule for å glede folk rundt han, ja og kanskje han endatil synes det er moro også. Men så setter han seg ned igjen og leser avisa slik han alltid har gjort. Inntil noen drar han opp av stolen igjen. Det har svært lite med hans interesse for kratos, mario, mii eller hva svarten det er som fyker rundt på skjermen.

 

Det er folk fra en annen tidsepoke dette enn ungdommen i dag. Man har andre verdier enn å se ting fyke rundt på en skjerm. For all det, det er nok hyggelig at de kan være med, men jeg klarer ikke på noen måte se at dette er en varig fritidssyssel for en 70-80 åring, selv om det er bra for gikta. ;)

 

Det er akkurat denne gruppen med inaktive personer (på spillfronten) Wii og Nintendo sikter seg inn på og mye av strategien til Nintendo var lagt på denne gruppen. Var derfor de jumpa av hele grafikkmaset fra børjan av, de mente at det ikke var viktig. Det kan og se ut som de hadde rett i det.

 

Selv om de har en litt creepy reklame (2 japser som reiser rundt, banker på døra og viser noe som med første øyekast ligner alt annet enn en Wiimote, etterfulgt av ordene "We want to play". Brrrr) så har Nintendo klart å treffe det markedet med et velplassert headshot og jeg ser ikke hva det er med HD grafikk som skal gjøre at de plutselig begynner å bry seg. Jeg kan forklare 720p, 1080p, HD klart, Blu-ray og HD-DVD til mine foreldre, de blir å sitte og nikke og si "mhm" som gode foreldre, men innerst inne skjønner de like mye av det som jeg skjønner av japanerne på hotellet der jeg jobber som desperat forsøker å si til meg på sakte japansk som de tror jeg skjønner mye bedre at rommer er kaldt.

 

Men nå er ikke som jeg og har sagt HW alene nok, om Wii ikke får noen spill som klarer å fri til massen i det lange løp, da kan det bli noe annet, men det krever og at noen av de 2 andre gir ut det som Wii ikke gir ut, casual spill som appelerer til massen. Det blir noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...