Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Siste trender på det europeiske markedet. Riktignok fra Nintendo pressekonf, men vi får anta de snakker sant:

 

p39.gif

 

X360 kraftig tilbake etter at Halo 3-hypen har lagt seg. PS3-salget tredoblet etter priskutt/40 GB-versjon. Wii-salget har vokst til himmels de siste ukene.

 

slide.gif

 

2007-salget Januar-September:

Wii -- 2,000,000*

PS3 -- 900,000*

360 -- 700,000*

 

Nintendo

 

* Gjelder for Tyskland/Frankrike/Spania/UK

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, er det ikkje litt sjølmord å slippe den Singstar bundelen der sammen med Singstar som visstnok skulle dukke opp til julesalget for PS3?

 

Eg veit ikkje eg :huh: Klinger dårlig i mine ører ihvertfall.

 

Tror ikke US PS3 versjonen blir klar til jul. De sliter med å få rettighetene på plass der borte, og det er kun Eu versjonen Sony har annonsert. :) Så de kan trygt slippe den bundelen i USA. :)

Lenke til kommentar
Når man ser hvordan Microsoft markedsfører 360 så er det tydelig rettet mest mot det amerikanske markedet, og mye mindre mot det europeiske markedet enn det Sony gjør.

 

Du mener som å slippe den mange måneder senere her? :p

 

 

MS satser tydeligvis på at det finnes nok europeere med samme spillsmak som amerikanere til å generere et godt salg her. Europa er fryktelig lojale mot Playstation merkevaren. Jeg har ingen annen forklaring på hvorfor PS3 skulle selge bedre enn X360 i Europa på nåværende tidspunkt.

 

Tror nok europeere har ganske lik spillsmak som amerikanere, om man ser bort ifra sportsspillene, men Playstation merkenavnet sitter nok bra på folkemunne her.

Lenke til kommentar
Spørsmålene jeg stiller for Wiis fremtid er;

-Hvor lenge er Wii en nyhet og nytenkende?

-Hvor lenge vil Nintendo klare å revitalisere Wii og komme opp med nye varianter av Mario/Zelda/Metroid?

Så lenge utviklere fortsetter å presse seg selv når det gjelder kreativitet og kontroll, ser jeg ikke noe grunn til at den ikke vil fortsette å imponerende. Når det er sagt trenger Wii fremdeles et spill som Wii Sports nå og da for å fremme dette. Et annet viktig steg er markedsføring, som Nintendo ofte har vært for dårlig med. Men med Wii har dette blitt langt bedre, noe som jeg tror har mye å si for populæriteten vi ser hos "ikke-gamere".

 

Nintendo burde ikke ha store problemer med dette. Jeg vil heller legge presset over på tredjepartsutviklere. Nintendo beviser gang på gang hvorfor de er en av verdens mest begavete utviklere, og er den eneste som virkelig presser ting til det neste nivået. Nå vil de faktisk endre formelen med Zelda som allerede har vært under utvikling i snart 2 år. De har en kreativ frihet som mange andre utviklere bare kan drømme etter. Når det gjelder Metroid tror jeg ikke vi vil få se noe fra den kanten på en stund. Kanskje WiiWare er neste stopp.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Så lenge utviklere fortsetter å presse seg selv når det gjelder kreativitet og kontroll, ser jeg ikke noe grunn til at

 

De må vel begynne på noe før de kan fortsette med det.

Sant nok, men ikke akkurat på den måten jeg tenkte det. Wii har en større kreativ frihet enn andre plattformer, da mest grunnet kontrollen. Om utviklere utnytter dette ser jeg ikke at Wii skal bli gammel og mindre nytenkende på en god stund. Vi har bare sett starten av hva Wii kan gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tror tredjepartsstøtte spiller en stor rolle her. Det vil avgjøre om Wii blir en stor suksess eller bare gjør det solid når vi snakker om generasjonens totalsalg. Spill som Red Steel og RE4 Wii Edition har allerede vært med på å gi Wii et bredere image. Akkurat nå føler jeg X360 og PS3 leder klart an når det gjelder tredjepartstitler, men med en install base på godt over 20 mill. innen et halvår er det klart at den har blitt attraktiv for mange tredjepartsselskaper.

 

MGS4 er utsatt til 2.kvartal. Ikke positivt for PS3. Enda lengre ventetid på hva som trolig er første must-have exclusive.

Lenke til kommentar

Men jeg klarer fremdeles ikke å se hva det er med Playstation 3 som skal gjøre at den napper alle casual gamere over til sin enhet i løpet av 2008. Hvorfor?

 

Hvilken spill kommer til Playstation 3 som appelerer til casual gamere som er så kraftig kost at ingen vil kjøpe Wii noe mer? Det er jo på casual games at Wii selger, det er jo f.eks Wii sports og Raving Rabbits, partyspill med andre ord, som selger enheter.

 

I November 2005 kom Xbox 360, med kraftig grafikk, HDD, HD klar og hele pakken. La meg da spørre, stagnerte PS2 salget i løpet av 2006 på grunn av at "alle" gikk over til Xbox 360?

 

Det er noe meget mullefunkent i den tankegangen at PS3 blir å selge til neste år og Wii blir å stupe, for jeg ser ingen spill som kommer til PS3 som tilsier at den helt plutselig skal overta casual markedet, og det klarer faktisk Sony og å innse, hvorfor tror dere at de fortsetter med PS2? Fordi den appelerer til samme marked som Wii, casual markedet, og de vet at PS3 har ingen titler som kan konkurere med Wii i 2008, derfor bringer de inn de gamle artileriet for å ta opp kampen fremfor å bruke det nye, hippe.

 

Som jeg har sagt noen ganger nå, folk har ikke bryd seg om 1080p, HDD, Home og hele pakken PS3 tilbyr frem til nå, de har kjøpt Wii så fort at Nintendo ser at de kan få litt problemer med julesalget når det kommer. Men i 2008 skal PS3 plutselig appelere med 1080p, HDD og hele den pakken? Hvorfor skal folk snu så fort?

Lenke til kommentar

Tror ikke det vil snu seg over natta. Men 2008 kan være året Wii-salget flater ut, evt. begynner å synke samt at PS3-salget virkelig begynner å ta seg opp. Ingen som snakker om at Wii plutselig slutter å selge eller PS3-salget går til himmels allerede neste år, men vi kan se starten på en ny trend.

 

Grand Theft Auto IV, Metal Gear Solid 4, Gran Turismo 5, Final Fantasy XIII, Killzone 2, Tekken 6, White Knight Story og LittleBigPlanet er spill jeg har tro på kan være med å snu trenden neste år for PS3.

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at de spillene kan endre trenden på PS3's salgstall, men de er så langt fra konkuransedyktig mot den gruppen Wii sikter seg inn på.

 

De nevnte PS3 spillene er mer for hardcore gamere enn casual gamere. At de kan bidra med godt salg for PS3 er ingen tvil om, men jeg tror det blir å gå mer på bekostning av X360 enn Wii, da X360 er en mer naturlig konkurent mot PS3 enn hva Wii er.

Lenke til kommentar

De tre GTA-spillene og GT3/GT4 var de klart mest solgte konsollspillene i forrige generasjon, så rent salgsmessig er oppfølgerne de minst hardcore spillene du får. Riktignok appelerer de til en litt annen casual-gruppe enn de som kjøper Wii Sports og Singstar, men minst like stor. Tror Wii må greie å appelere både til Wii Sports/Singstar-gruppa og GTA/Halo-gruppa for å bli værende nr. 1.

 

Det store flertall av de 120+ millioner som sitter på en PS2 har fortsatt ikke valgt seg konsoll. Med knapt noen nye PS2-spill, flere attraktive PS3-oppfølgere og konsollen endelig ned på en fornuftig pris tror jeg 2008/2009 blir tiden hvor mange går fra fra PS2 til PS3.

 

Jeg holder fortsatt en liten knapp på Wii, men tror alt i alt det blir rimelig jevnt mellom Wii og PS3.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

GTA spillene legger seg på en litt annen gruppe ja enn den casual gruppen som Wii legger seg på. Det er lett å se på spill som Resident Evil: Umbrella chronicles og Medal of Honor: Heroes 2 at utviklerne forsøker å legge tilrette for at spille skal kunne spilles av casual gamere og. Dette gjør de ved å plassere bevegelsen på skinner, og lar selve spillet ta seg av det, mens du tar deg av sikting og skyting. Mange, casual og hardcore, av den litt eldre sorten har nok en eller flere kjennskaper til arcade hallene som var vanlig før i tillegg til at de fantes på mange av de omreisende tivoliene.

 

Wii trenger ikke sikte seg inn på noe hardcore gruppe for å være nummer 1, det er ikke hardcore folket som har gitt PS2 de salgstallene som den har, det er for det meste casual gamere som er ute etter en party konsoll. At der var mange hardcore på PS2, det er klart, men jeg tror ikke at det var snakk om en majoritet av hardcore spillere på PS2. Derfor tror jeg ikke at Wii trenger å appelere til hardcore gruppe, men heller appelere mer til casual gruppen og la utviklerne bestemme hvem de vil appelere til med spillene sine. Det er klart at Wii har potensialet til å sikte seg inn på begge grupper bare de legger spillene rett. Det er ikke alle som bryr seg om grafikken alene men er ute etter den genrelle spillegleden.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Team XBox og PS3-fanboys har problemer med Wii, på lik måte som jeg ikke skjønner Wii-campen sin trang til å stadig vekk rettferdiggjøre sin egen eksistens :)

 

PS3 og XBox360 er produkter som er gjensidig utelukkende, det gjelder ikke for Wii som fint kan selge som hakka møkk uten å bety en dritt for salgstallene til PS3 og XBox360. Jeg ser ærlig talt ikke problemet, og det tror jeg ikke Microsoft eller Sony gjør heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...