Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS3 selger bedre enn 360 i Europa ihht. Iwata!

Gudene vet hvor Iwata drar tallene fra. Om dette er i nærheten av reealiteten, har PS3 solgt over 930000 konsoller første tre kvartal i 2007 mens 360 har solgt rundt 650000. En konsoll selger nok naturlig mer i lanseringsåret, men PS3 ble da også lansert i slutten av Mars. Og PS3 har dermed bare vært tilgjengelig i 5 av 9 måneder i årets første 3 kvartal mens 360 har vært tilgjengelig alle 3 kvartal.

 

Med bl.a. dette, manglende Forza2, Bioshock eller Halo3 boom og retail salget av 360 vs PS3 hittil i år på verdensbasis, begynner å bli en del signaler som tilsier at den strofen om at PS3 selger dårlig er temmelig forslitt og fattig om man snakker om det europeiske HD konsoll markedet.

 

... Meeeen, forventningene til Sony har nok ikke blitt innfridd. Langt derifra.. :D

 

Edit: Et par uklarheter

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
... Meeeen, forventningene til Sony har nok ikke blitt innfridd. Langt derifra.. :D

 

Stemmer nok sikkert. Spesiellt med tanke på at de første 5 millionene kom til å fly ut av hyllene (selv om maskinen ikke fikk noen spill). Hvor lang tid gikk det før de første 5 mill "fløy" ut av hyllene i virkeligheten?

Lenke til kommentar
... Meeeen, forventningene til Sony har nok ikke blitt innfridd. Langt derifra.. :D

 

Det er jo ikke annet å vente. Når PS2 solgte vanvittig sist generasjon blir såklart forventningene høye til PS3. Når de så blir slått av Wii bør jo det være skuffende for forrige generasjons overlegne vinner. Det er jo som når Rosenborg ikke klarer å vinne seriegull etter å ha vært totalt overlegne i en årrekke.

 

PS3 kommer nok til å selge mye bedre enn X360 i Europa denne generasjonen. Når man ser hvordan Microsoft markedsfører 360 så er det tydelig rettet mest mot det amerikanske markedet, og mye mindre mot det europeiske markedet enn det Sony gjør. MS satser tydeligvis på at det finnes nok europeere med samme spillsmak som amerikanere til å generere et godt salg her. Europa er fryktelig lojale mot Playstation merkevaren. Jeg har ingen annen forklaring på hvorfor PS3 skulle selge bedre enn X360 i Europa på nåværende tidspunkt.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Den har vel akkurat passert 5 mill., men sant nok har den ingen must-have spill og den har vært ekstremt dyr til å være en spillkonsoll.

 

Tror PS3 blir en suksess om 2-3 år når prisen er nede under 2000 kroner, alle har HDTV og noe av Wii-feberen har tatt slutt. Ingen tvil om at Wii vil dra fra på kort sikt, men ser man 5-10 år framover tror jeg PS3 kan nærme seg. X360 er nok dømt til tredjeplass så lenge den ikke selger i Japan.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ingen tvil om at Wii vil dra fra på kort sikt, men ser man 5-10 år framover tror jeg PS3 kan nærme seg.

 

Men om 10 år (2017) burde vel strengt tatt ps4 være ute kanskje? Hvertfall vil neste nintendo konsoll være ute. Er redd ps3 kommer til å være seriøst avdanket teknologi i 2020 egentlig.

Lenke til kommentar

ps3 kan umulig ha shippet så lite som 5,5 mill til butikker. Noe er veldig fishy med tallene, hørte på 1up podcast i dag at son ysatser på å ha solgt 11 mill til retailers i løpet av året. Riktignok tar de en MS da og stuffer hyller og lagre noe inni h*lvete, men jeg tviler på at de kan tvinge på butikker 5,5 millioner units før jul dersom dette stemmer.

Lenke til kommentar

Om man kikker på historien, tror jeg at man kan forvente en PS4 om 6-7 år. Selvsagt med en del oppgraderinger/nedslimminger underveis av PS3. Usannsynlig mener sikkert noen, men man kan jo se på PS2.. De pusher jo fremdeles på denne, de revitaliserer produktet om og om igjen ved hjelp av nytt design og lanserer oppfølgere av populære titler. Det er ingenting som tilsier at de kommer til å kutte PS2 det neste året ihvertfall. Jeg tror de kommer til å overholde 10 års livsløpet både på PS2 og PS3.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor Wii ikke har "den lange appellen" som mange sier. Det jeg hele tiden ser dratt frem i den sammenhengen er HD, HDD, 1080p etc. De tingene de fleste hardcore setter fremmest på linjen.

 

Men nå har jo Wii solgt så mange enheter til tross for mangel på dette. Jeg har spurt om dette før, men hvorfor skal folk plutselig snu på flisa og bry seg om 1080p, HD grafikk, HDD og hele den sulamitten? Man har jo før sett at det tar tid før nye trender synker inn til massen, og for de fleste er den gamle CRT skjermen fremdeles fult brukbar og fungerende.

 

I tillegg, hardware er en ting, software er en annen. Til nå har man sett "avanserte" spill til både PS3 og X360. Slike spill klassfisierer jeg spill som krever at du lærer en del ting før du setter i gang. Wii derimot har spill som for det meste krever at du vet hvordan du beveger armen, og så fremst du ikke er lam fra nakken og ned så vet du hvordan du beveger armene.

 

Wii har siktet seg inn på en gruppe mennesker som PS3 og X360 ikke har klart å komme inn på. Og denne gruppen er stor, meget stor. Så hvorfor skal det plutselig stoppe?

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at blu-ray, HD-oppløsning, harddisk og andre features som Wii ikke har betyr lite nå, men det kan ha forandret seg kraftig om 4-5 år. Særlig siden "alle" da vil sitte med en HD-klar TV.

 

Ellers tror jeg mye av Wii sin suksess så langt baserer seg på en kombinasjon av nyhetens interesse i kontrollsystemet og hardcore Nintendo-fans som naturlig nok er "early adopters". Jeg har vansker for å se hvordan Nintendo skal greie å holde momentum oppe etter 2008, men mulig de har noen overraskelser på lur.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Wii har siktet seg inn på en gruppe mennesker som PS3 og X360 ikke har klart å komme inn på. Og denne gruppen er stor, meget stor. Så hvorfor skal det plutselig stoppe?

 

Kanskje fordi et produkt ikke er nyhet og annerledes for evig og alltid? Jeg tror faktisk at Wii vil gjøre det godt i julesalget, men etter det.. Jeg vet ikke helt. Jeg følger ikke så voldsomt med på Wii, men et forekommer meg at man vil etterhvert få problemer med å pushe disse masseproduserte "quick cash" spillene en del utviklere har kastet seg på. Man vil jo alltid ha 1. part i Nintendo som i Sony, men den release listen jeg har sett foreløpig for Wii i 2008 ser temmelig spinkel ut. Spinn det sånn som man vil, men den lista er ikke så allverdens mye lenger enn den lista over svenske krigshelter. :D

 

Spørsmålene jeg stiller for Wiis fremtid er;

-Hvor lenge er Wii en nyhet og nytenkende?

-Hvor lenge vil Nintendo klare å revitalisere Wii og komme opp med nye varianter av Mario/Zelda/Metroid?

 

Andre konsollers livsløp går ut på at man etterstreber kontinuerlig å løfte det audiovisuelle nivået. Når man drar dette frem i Wii sammenheng får man jo til motargument at dette ikke er strategien med Wii. Her er det tilgjengelighet for alle, og et nytt og morsommere interface som er tingen. Det som jeg undrer meg over er hvordan skal man booste eller revitalisere slike egenskaper?

Lenke til kommentar
Her er det tilgjengelighet for alle, og et nytt og morsommere interface som er tingen.

 

Tror nok at det er bedre å selge til alle, enn å selge kun til kvisete geeks, skal man tjene penger. Hvilket sony ikke gjør med ps3. Og det er da virkelig ikke noe som tyder på at trenden snur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...