Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var de ikke fornøyd med salget av Okami da?

Jeg sa ikke noe om at de er ufornøyde med salget av Okami. Jeg snakket om hvor mye det har solgt.

Hvordan kan de være fornøyd hvis det har solgt "dårlig"?

Hehe. Godt spørsmål. Det var kanskje litt dårlig formulert. Jeg mente at spillet ikke var en storselger i sin tid. Poenget mitt er at spillene til Clover/Platinum Games aldri har vært storselgere.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Biter meg merke i at det ikke er mye poeng i å ha Consolewars med i denne tråden lengre. De oppdaterer tydeligvis sjelden tallene sine. Synes heller du skal bare benytter deg av VGchartz som i allefall oppdaterer ofte, og de virker i allefall noe seriøs. Selv om at de av å til tar veldig feil. Ellers så synes jeg det er flott du gidder å oppdatere tråden med tallene.

 

Fjerner jeg den, så er det ikke noe vits i lengre.

 

VGChartz er jo den siten som har fått mest pepper for leketall, noe du godt vet selv, iogmed at du leser neogaf du også.

Lenke til kommentar

VGChartz er nok den kilden som er nærmest sannheten. De bommer i blant, men er flink til å rette opp når det kommer offisielle tall.

 

Når det gjelder MadWorld så bør det selge minst 1 mill. kopier med tanke på kvaliteten på spillet (generelt gode kritikker), bra hardcore-hype og mangel på konkurrerende spill på konsollen. Med snart 50 mill. Wii-eiere bør ikke det være for mye å forlange.

 

 

Sånn apropos Wii og tredjeparts-spill så har Vivendis Pete Wanat uttalt seg til Gametrailers:

 

- Nintendo and Ubi are only companies making money on Wii - Nintendo with the 1st party software and Ubi with the Petz games.

- Wii compared to 360/PS3 is like "a fucking Genesis"

- You'll probably never make your money back if you spend $500k/$600k

- Unless you spend $350k/$500k - you will not see any return on the investment.

- Guaranteed to lose money if a development is over $2 million

- MadWorld must sell 2-3 million copies to make a profit.

- In order to port a 360/PS3 game to Wii, you will need to make a thats "less than a PS2 game".

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Det er et direkte resultat av at Infinity Ward ikke ville lage COD4 til Wii. CoD4 kom ut til 360 og PS3 og dro mesteparten av spillerbasen med seg. COD3 solgte forresten bedre til Wii enn til PS3. Hadde COD4 kommet ut til Wii så hadde nok tallene sett annerledes ut.

 

Kan godt være det, men jeg kjøper den ikke helt. COD3 kom vel sånn ca da PS3 og Wii ble sluppet og solgte ganske like mye (lite) på de konsollene. Kan være mange faktorer som gjorde at Wii utgaven solgte mer. Folk var nyskjerrige på det nye kontrollsystemet eller at PS3'en var fryktelig dyr ved launch? PS3 utgaven fikk jo også litt "dårlig port" rykte på seg. På den tiden var det også sikkert mange folk som bare hadde Wii, men nå har de som kjøper sånne spill en PS3 eller 360 ved siden av, og de vil vel heller ha slike spill til disse konsollene.

 

Det gjør de jo? Madworlds åpningsuke i USA er større enn World at War's åpningsuke. Spillet vil nok selge bra i lengden.

 

La meg si det sånn da; om MadWorld hadde blitt sluppet på XBLA eller PSN, så hadde det solgt mer enn det gjør på Wii nå. Det eneste jeg vil fram til er at Wii har en spesiell kundemasse og de kjøper ikke slike spill.

Lenke til kommentar
Kan godt være det, men jeg kjøper den ikke helt. COD3 kom vel sånn ca da PS3 og Wii ble sluppet og solgte ganske like mye (lite) på de konsollene.

Nettopp! Hva tror du skjedde når COD4 ikke ble gitt ut til Wii? Folk som kanskje kunne ha tenkt seg å kjøpe Wii og COD4 endte opp med 360 eller PS3 istedenfor fordi spillet ikke ble gitt ut til Wii.

 

PS3 utgaven fikk jo også litt "dårlig port" rykte på seg.

Wii-utgaven er en PS2-port med halveis gjennomførte kontroller. Snittkarakteren for Wii-versjonen ligger langt under PS3-versjonen

 

La meg si det sånn da; om MadWorld hadde blitt sluppet på XBLA eller PSN, så hadde det solgt mer enn det gjør på Wii nå.

Hadde det blitt sluppet på XBLA eller PSN så hadde det ikke kostet like mye.

 

Det eneste jeg vil fram til er at Wii har en spesiell kundemasse og de kjøper ikke slike spill.

Nevn noen Wii-spill som:

1. Hadde et sammenlignbart budsjett med PS3/360 spill som DMC4, RE5, SF4, Lost Planet, Burnout Paradise, Bioshock, Fallout 3, Oblivion. The list goes on and on...

2. Hadde like mye reklame som brorparten av disse spillene

3. Ble utviklet av like kompetente utviklere som Criterion, Infinity Ward, Bethesda etc etc.

 

De kjøper ikke slike spill fordi de knapt fins til konsollen. Og som jeg har sagt tidligere: Vent noen uker før du bedømmer Madworld's salgstall. Det er mange som har brent seg på å basere salget til et Wii-spill på kun lanseringsuken.

 

House of the dead 2&3, Resident Evil 4, RE Umbrella Chronicles, Call of Duty 5, Red Steel. Alle spillene ligger rundt 1 mill solgte kopier. Det er definitivt et marked for slike spill. Det handler bare om at utgiverene må få hodet ut av sanden.

Endret av Bruskork
Lenke til kommentar
Wii-utgaven er en PS2-port med halveis gjennomførte kontroller. Snittkarakteren for Wii-versjonen ligger langt under PS3-versjonen

 

 

House of the dead 2&3, Resident Evil 4, RE Umbrella Chronicles, Call of Duty 5, Red Steel. Alle spillene ligger rundt 1 mill solgte kopier. Det er definitivt et marked for slike spill. Det handler bare om at utgiverene må få hodet ut av sanden.

Nå kjøpte jeg Far Cry til Wii bare for å teste ut kontrollen, det skal være et helvettes dårlig spill.

Er 1 mill solgte kopier mye? Når man ser hvor mange Wii som har blitt solgt vill jeg si det er veldig lite.

Lenke til kommentar
Nå kjøpte jeg Far Cry til Wii bare for å teste ut kontrollen, det skal være et helvettes dårlig spill.

Jeg ser ikke helt hva Far Cry har med saken å gjøre?

 

Er 1 mill solgte kopier mye? Når man ser hvor mange Wii som har blitt solgt vill jeg si det er veldig lite.

Det er mye i forhold til hva slags spill det er snakk om.

Resident evil 4 er en Wiimake.(Det har for øvrig solgt 1.6 mill, omtrent like mye som GC-versjonen).

House of the dead 2&3 er ports

Resident Evil Umbrella Chronicles er en spinoff og et onrails-spill

Red Steel ble riktignok hjulpet av launch-hypen, men hadde også sine problem i form av blant annet kontrollene.

CoD World at War er det eneste av spillene som stikker se ut. Det er bygd på COD4-motoren, har skikkelig online og kontrollene funker. Det har for øvrig ikke sluttet å selge.

 

Dessuten bør man se på hvor mye spillene selger, ikke hvor mye de selger i forhold til antall solgte konsoller. Er det et marked der, så er det marked der. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Kan ta med at MadWorld og No More Heroes ble utviklet av små indieselskap. Lanseringssspillet Red Steel er fortsatt den eneste virkelige storsatsningen fra de store selskapene på Wii og det hadde som kjent sine kvalitetsmessige mangler. Faktisk kan det argumenteres at ingen andre enn Nintendo virkelig gått inn med både skikkelig kvalitet og store penger (da tenker jeg også på markedsføring) i et Wii-spill.

 

Men i valget mellom å gjøre "voksne" spill til multiplattform X360/PS3/PC eller eksklusivt til Wii, så skjønner jeg at mange utviklere velger det førstnevnte, spesielt nå i usikre økonomiske tider.

Lenke til kommentar

High Voltage har satset sin del på Wii, samme har EA og ubisoft. Nå kom og Rockstar med GTA til DS så det er håp (noe jeg virkelig håper) at det kommer en GTA klone laget for Wii og dets unike kontroll.

 

Men det er ikke å legge under en stol at mange utviklere har vært veldig vag med å direkte legge sin støtte til Wii. Mange ser ut til å være ganske så motvillig til det mye fordi det ser ut som dagens markedet heller er drevet av grafikkmas fremfor gameplay. Det er alltid snakk om den neste store grafiske perlen men det er ingen som forsøker å revolusjonere gameplay fronten, spillene består for det meste av å springe fra punkt A til punkt B og slakt det som er mellom, få gjør noe for å forbedre denne formelen.

 

Skulle ønske flere utviklere forsøkte seg på Wii spill. Det er i mine øyne noe helt annet å tilnærmet "oppleve" krigen enn å gjennomføre den ved å taste samme sekvens av knapper for Nte gang. Å "veive" som en tulling er litt mer engasjerende enn knappeknusing som er gjort noen ganger før. Har spillet Resident Evil 4 på PS2 men fant det 10 ganger mer engasjerende på Wii grunnet kontrolloppsette. Til tross for sine grafiske begresninger skulle jeg ønske at flere fikk øynene opp for Wiis kontroll fremfor å blindt se på grafikk og grafikk alene.

Lenke til kommentar

Folk klager over for få voksenspill til wii og at disse selger dårlig, men hvor mange her inne gir wiispill en sjanse i disse dager? Virker som 7/10 som har wii nekter å tro at det går an å gi ut bra spill til maskinen og at man nekter å kjøpe wiispill samme faen..

 

Tipper mange hadde blitt mindre misfornøyd med sin wii om de hadde åpna øya og utforska spillutvalget litt mer..

Endret av husgutt
Lenke til kommentar

Tenk så flott det hadde vert om man kunne hatt muligheten til å teste demoer også på wii, som med de to andre konsollene denne generasjonen her :)

 

Har enda ikkje tilgitt Nintendo for dette her...som eg meiner er lavmål. Er det ein konsoll som burde tilby ein liten forsmak på spillene sine er det nettopp Wii i mine øyne.

Lenke til kommentar
Sånn apropos Wii og tredjeparts-spill så har Vivendis Pete Wanat uttalt seg til Gametrailers:

Vivendi? De som har klart å kjøre seg selv på ræva? :lol:

 

De er bare sure fordi de ikke skjønte Wii, og dermed så andre firmaer etablere dominans der.

 

- Nintendo and Ubi are only companies making money on Wii - Nintendo with the 1st party software and Ubi with the Petz games.

Hvor har han det fra?

 

- Wii compared to 360/PS3 is like "a fucking Genesis"

For noe vrøvl.

 

- In order to port a 360/PS3 game to Wii, you will need to make a thats "less than a PS2 game".

Igjen, bare vrøvl.

 

Denne fyren må jo være narkoman.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Jepp. Vi burde ta det du sier for bedre fisk enn noen som kommer fra bransjen =)

At det er så få spill for oss gamere på wii kan vel kanskje komme av at folk på innsiden av spillebransjen har tall som vi ikke har, og at de tallene viser at det er en økonomisk hengemyr å lage spill til wii, selv om det er en billion wiier der ute.

 

Ikke at jeg sier at det er 100% sikkert at Pete Wanat har rett, men heller at vi som er på dette forumet ikke vet alt som foregår bak kulissene.

Lenke til kommentar

Sier seg selv at han har ræva full av dritt når han sier:

 

- Guaranteed to lose money if a development is over $2 million

 

Om utvikleren tjener 10 dollar av de 40-50 dollarene som spillet koster så må de altså selge 200 000 eksemplarer. Og det må da være MANGE Wii spill som har solgt over 200 k. Om de f.eks. tjener 7,5 dollar per solgte spill så må spillet selge over 300 k for å generer profit.

 

 

- MadWorld must sell 2-3 million copies to make a profit.

 

Kostet virkelig mad world 15-30 millioner usd å lage? Tviler!

 

Nå er dette selvfølgelig bare mine tall, men synes kommentarene hans ikke holder vann i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...