reor Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Heisan! Jeg har kommet opp i et uføre og håper på nyttige innspill i saken da mine datakunskaper ikke er all verden. Jeg har en latop med skjermkortproblemer og fikk melding fra et pc-verksted at det var bare å komme med latopen så skulle de teste skjermkortet. Spørsmål sålangt.: Er testutstyret et aparat som kobles til latopen , software som installeres eller en kombinasjon? Hvordan er ansvarsforholdet ved pc-verksteder ved slikt arbeid? Jeg har betalt for å få utført testen etter verkstedets info. Det fremgikk ikke av info at installert software ville bli ødelagt med det merarbeide dette medfører. Bakgrunnen for spørsmålene er den eventuelle rissikoen ved en slik test og hvem som bærer ansvaret. Jeg går ut fra at verkstedet sjekker faren for softwarekomflikter før testen utføres og ellers informerer om eller sikrer data hvis det kan være fare for at feil kan oppstå. Verkstedet ba ikke om ansvarsfraskrivelse før testen ble kjørt. Jeg har WIN Xp Pro på latoppen og før testen var det ca 6Gb ledig diskplass igjen på partisjon C , da jeg omsider fikk latoppen tilbake var det 5MB igjen på partisjon C og nermere 7000 likelydende rapportermed hensyn til skjermkortet med diskforbruk nermere 6 GB. Etter å ha slettet testfiler for å få mer ledig plass får jeg lite gjort i både win og office. Programmene mangler filer og må installeres på nytt. For øyeblikket har jeg ikke oversikt på hvilke programmer som fungerer , men jeg har blitt tipset om at formatering og nyinstallasjon av samtlige programmer er nødvendig. Taknemmelig for tips. Endret 18. desember 2006 av reor Lenke til kommentar
reor Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg oppfatter det slik at win xp kanselerer systemgjenopretningspunkter når fri hd plass reduseres til 50 MB. I mitt tilfelle var fri HD plass på c partisjonen redusert til 5 MB og jeg finner heller ikke noe punkt jeg kan gjennoprette til. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Vil da påstå at dette er slett arbeid fra verkstedet sin side som du bør klage på. De har nok lagt inn litt programvare for å teste skjermkortet ditt (noe du også bør regne med), men at det skal gå utover andre programmer synes jeg er for dårlig. Ta kontakt med de og hør hva de sier for noe Lenke til kommentar
reor Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 En av grunnene til denne strengen var om mulig å få et innblikk i selve testprosessen slik at jeg bedre kunne forstå hva som gikk galt. Hvis / når et verksted installerer software på min pc er det min oppfatning at verkstedet da også skal sjekke mulige komflikter. Jeg var ikke informert om at installasjon var nødvendig for å foreta testen. Om antal utarbeidede raporter under testen er et resultat av komflikt eller fingertreubble fra verkstedet vet jeg ikke, men jeg fant over 7000 raporter hver på ca 0,8mb i c partisjonen da pcen ble tilbakelevert. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Verksteder/servicesentre tar ikke ansvar for eventuell installert software når en PC blir levert inn. Dette er alltid kundens ansvar å ha backup av. Jeg har jobbet ved flere servicemottak, og der ble alle oppdrag pågebynt med å informere kunden om dette. Vi sa selvsagt fra om dette på forhånd, slik at kunden kunne avgjøre om vi skulle fortsette med oppdraget. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hvis komponent som skal testes er selve harddisken så kunden må informeres om det, Ja. Hvis testen omfatter andre komponenter har disken ingenting å gjøre i maskinen, og kunden må informeres om mer kostnader vedrørende demonteringen. Da er testen helt uavhengig og vil bekrefte riktig hardware configuration og tilstand og konkludere med ansvarlig rapport. Trådstarter har blitt behandlet av ”slett og uaktsomt service”. Ingen tvil om det. Lenke til kommentar
reor Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Takker wiberos og Caze for komentarene. Jeg fikk på forhand melding om at testen av skjermkortet som skulle foretas var en liten kurant test uten behov for backup på forhand. Dette var hva jeg fikk melding om fra verkstedet og jeg hadde ingen grunn til å tvile på meldingen. At jeg tross melding fra verkstedet burde tatt en backup før innlevering av latopen er en annen sak. Et lite komentar til wiberos.: Det var skjermkortet som skulle testes og det er en intergrert del av hovedkortet. Testen kan sikkert gjøres på flere måter , men her etter instalasjon av software. Helt klart at jeg er interesert i info om denne testen kan utføres på annen måte enn etter installasjon av software. Hvis software kan benyttes er jeg intereserrt i både navn og link. Videre er jeg interesert i innspill på hvilke kompensasjon som kan kreves fra verkstedet etter tabben. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Fungerte programmene som de skulle før du slettet testfilene? Lenke til kommentar
reor Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg har foreløbig ikke slettet testfilen , men noen av de flere tusen testresultatene som kom av selve testen og som resulterte i ledig plass på hd på 5mb for både testfil og winxp pro. Selve testfilen er på ca 70mb og er altså ikke slettet. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Da prøver jeg igjen. Fungerte ting før du slettet testresultatene? Lenke til kommentar
reor Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Nei. Ting fungerte ikke som det skulle. Jeg fikk flere varsel ved forsøk på oppstart grunnet gjenstående hd plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå