Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bruk av reflex, viktig eller bare for pingler?

Jarmo

Bruk av reflex, poll  

123 stemmer

1. 1. Bruk av reflex, poll

• Ikke viktig for min del.
      12
    • Viktig for meg og andre trafikanter. Bør bli påbud.
      79
    • Ingen formening om saken.
      2
    • Viktig å bruke, men på eget ansvar
      30

Anbefalte innlegg

Ein bør alltid bruke vest. Eit påbud er kanskje litt i drøyaste laget, og svært vanskeleg å handheve, men som bilførar vil eg ikkje ha eit liv på samvittigheten ved å kjøre ned ein utan refleks. Ei heller vil eg bli nedkjørt fordi eg ikkje brukte refleks sjølv.

Eg har opplevd fleire situasjonar med potensielt farleg utfall som følge av mangel på refleks.

Bilisten har alltid eit ansvar, om fotgjengarar brukar refleks eller ei. Litt vett er det og lov å bruke, skal du på død og liv bevege deg utandørs i mørket i områder der bilar kan ferdast så for gud skuld være oppmerksam, aldri stol på at bilen ser deg.

Personleg har eg ganske godt syn, men du har lov å kjøre bil til du er 90 (kanskje meir og), om som med dei andre sansane våre blir også synet svekka med alderen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel... beklager ordspråket mitt her nå... men personlig så synes jeg rett og slett du snakker med ræva.

All statistikk og forskning tilsier at refleksvest virker. De som ikke skjønner at dette er viktig, må da ha hjelp til dette.

Håper det er flere her inne som er enige med meg, for det du sier her holder ikke mål over hodet. Det virker som om du har et ganske så snevert og egoistisk syn på det meste...

Sorry Mac.

8224298[/snapback]

Jeg kommer aldri til å bruke refleksvest.

Det er helt absurd hvis staten tvinger oss til å ha på oss refleks når vi er ute. Vil du virkelig at dem skal bestemme hva vi skal ha på oss?

8227491[/snapback]

Om du kommer til å bruke refleksnest eller ikke er meg klinkende likgyldig og helt opp til deg.

Staten bestemmer mye rart allerede...

Fartsgrenser/bilbelte/promillegrense/avgifter på bil osv..osv..

Vil du virkelig at dem skal bestemme hva vi skal ha på oss?

For å svare på dette, så må man tenke litt gjennom hva man sier og som jeg sa lenger opp her "å ikke snakke med ræva":

Ingen liker og bli bestemt over, men når man bor i ett land med nesten 4 mill. innbyggere kan man ikke overlate ansvaret til vert menneske. Da hadde det gått fullstendig galt.

Hadde det vært frie fartsgrenser i norge så sier det seg selv at dette ikke hadde funket. Det samme gjelder promillegrensen, røykeloven etc..etc..

Skjønner du ikke sammenligningen min, eller kommer du fortsatt til og komme med svar som: "Jeg vil ikke bli bestemt over!" "Refleksvest er for pingler!" "Staten er idioter!"

Kom med noen skikkelige gode argumenter for å ikke bruke refleksvest... eller har du ingen skikkelige argumenter?

Det du syter over er at noen bestemmer dette for deg! Men det må jo tydelighvis til, siden du innrømmer at du aldri kommer til å bruke refleksvest.

Kan jeg få spørre hvor gammel du er?

Kan hende jeg kan unnskylde ordleggelsen min hvis du er mindreårig... Da man ikke kan kreve att barn skjønner dette. Det er derfor det er viktig med engasjerte foreldre.

Lenke til kommentar

Trenger man virkelig gode argumenter for å bestemme hva man skal ha på seg?

Jeg er helt enig i at det er ekstremt lurt å ha på seg refleks. Ingen tvil om det.

Men det burde ikke bli påbudt. Man burde få velge selv hva man vil ha på seg.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er ekstremt lurt å ha på seg refleks. Ingen tvil om det.

8230570[/snapback]

Du sier det er ekstremt lurt å ha på seg refleksvest, men alikevel kommer du ldri til å gå med den?

SMART!

Du kan jo velge selv da.... det er da ingen politimann som løper etter deg hvis du går uten....

Herregud...

Lenke til kommentar

8230570[/snapback]

Du sier det er ekstremt lurt å ha på seg refleksvest, men alikevel kommer du ldri til å gå med den?

SMART!

Du kan jo velge selv da.... det er da ingen politimann som løper etter deg hvis du går uten....

Herregud...

8230590[/snapback]

Jeg driter da i om bilene ikke ser meg. jeg veit de ikke ser meg så jeg passer meg når de kommer. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Så viss du er ute en sen kveld å har vert på fest. Du er drita full å vakler bortover veien.

Plutselig kommer det en råner i 110 km/t. Han treffer deg å du knekker 2 ben og 1 arm.

Likevel mener du at det ikke hadde vert kjekt med refleks der?

For min egen del merner jeg at refleks burde blitt påbudt!

Endret av Nellemann
Lenke til kommentar

8230570[/snapback]

SMART!

Herregud...

8230590[/snapback]

Jeg driter da i om bilene ikke ser meg. jeg veit de ikke ser meg så jeg passer meg når de kommer. Er ikke verre enn det.

8230602[/snapback]

Jaja... hvis du synes det høres smart ut, så gjør du det. Jeg er den siste i værden som skal tvinge deg til dette.

Selv om mangelen på kloke argumenter har vert tilstede fra din side + selvmotsigelser til de grader...

SMART!....

Lenke til kommentar

Så viss du er ute en sen kveld å har vert på fest. Du er drita full å vakler bortover veien.

Plutselig kommer det en råner i 110 km/t. Han treffer deg å du knekker 2 ben og 1 arm.

8230629[/snapback]

Hehe.. hvem tar med seg refleks på fest?

Hadde jeg vært drita full og hatt en refleks hadde jeg glemt å ta den på uansett.

Og hadde jeg blitt truffet i 110 hadde jeg vært dau.

Lenke til kommentar
Jaja... hvis du synes det høres smart ut, så gjør du det. Jeg er den siste i værden som skal tvinge deg til dette.

Selv om mangelen på kloke argumenter har vert tilstede fra din side + selvmotsigelser til de grader...

SMART!....

8230636[/snapback]

Nå er du bare teit..

Hvor har jeg motsagt meg selv?

Og skal du klage på mine argumenter så kan jo jeg klage på dine:

"Selv om MANGELEN på kloke argumenter har vert TILSTEDE fra din side", morsomt morsomt.

Men uansett. Påbud om å ha på seg refleks er helt bak mål. Helt ok om de anbefaler det på det sterkeste, så lenge man ikke bryter loven ved å ikke ha det på seg.

Lenke til kommentar

8230629[/snapback]

Hehe.. hvem tar med seg refleks på fest?

Hadde jeg vært drita full og hatt en refleks hadde jeg glemt å ta den på uansett.

Og hadde jeg blitt truffet i 110 hadde jeg vært dau.

8230673[/snapback]

Det sier jo litt om deg og din moral...

Det høres faktiskt så dumt ut det du sier at jeg begynner og lure på om du tuller med meg...

Uansett.... så gidder jeg ikke å diskutere denne saken mer med deg, da det rett og slett blir for dumt.

Dette er derfor mitt siste innlegg i denne tråden. Så får du skrive hva du vil for min del. Heldighvis, så er det bare deg selv du klarer å drite ut...

Lenke til kommentar
Jojo, dårlig eksempel, men du tok vel pointet?

8230711[/snapback]

Joda :) glemte bare å skrive det, hehe.

Har faktisk vært i en situasjon i fylla da jeg virkelig kunne trengt å hatt på refleks, eller mindre promille :p

Skulle gå hjem fra et utested.. var så utrolig full. Dum som jeg var hadde jeg shotgunna pils og altfor mange av de.

Men så skulle jeg gå hjem fordi jeg gadd ikke å vente på sjåfør (full og dum som jeg var). Vel det var godt over en mil hjem. Og jeg måtte gå langs veien siden det ikke var noe annet sted å gå. På veien hjem tryna jeg i veien da jeg prøvde å løpe. Så kom jeg meg ikke opp, bare lå der. Så ser jeg en bil komme mot meg. Jeg ruller sakte men sikkert ned mot grøfta. Og akkurat i det jeg kommer meg ut av veibanen så kjører bilen 10 cm siden av meg.

Lenke til kommentar

I fylla veit eg ikkje om ein kan rekne med at folk tar på seg refleks uansett, sjølv om det absolutt ikkje er noko ulempe. Eit påbud blir litt for strengt, men kraftige oppfordringar og kampanjar er eg for. Det vart i mars påbudt med refleksvest i bilen, noko som for så vidt er greit, men kva med fotgjengarane?

Lenke til kommentar
I fylla veit eg ikkje om ein kan rekne med at folk tar på seg refleks uansett, sjølv om det absolutt ikkje er noko ulempe. Eit påbud blir litt for strengt, men kraftige oppfordringar og kampanjar er eg for. Det vart i mars påbudt med refleksvest i bilen, noko som for så vidt er greit, men kva med fotgjengarane?

8230766[/snapback]

Er veldig enig meg deg. I fylla er det ikke lett å huske sånne ting. Hvertfall ikke når man er skikkelig godfull :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...