Gå til innhold

Bruk av reflex, viktig eller bare for pingler?

Jarmo

Bruk av reflex, poll  

123 stemmer

1. 1. Bruk av reflex, poll

• Ikke viktig for min del.
      12
    • Viktig for meg og andre trafikanter. Bør bli påbud.
      79
    • Ingen formening om saken.
      2
    • Viktig å bruke, men på eget ansvar
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker refleks. Jeg har en hjerteformet en, og det gjør meg ingenting. Nå er jeg jente, men det finnes jo mer "anonyme" reflekser også, men kjæresten min fikk en Diddl-refleks av meg i julekalenderen.

Men når man er ute og kjører i mørket, og spesielt nå som det ikke er snø, og dermed VELDIG mørkt, er det veldig lett å se de som er smarte nok til å gå med refleks enn de som haster over veien eller vingler på fortauet uten.

Så for ens egen trygghet i trafikken, både som fotgjenger og bilist, synes jeg det slettes ikke er pinglete med refleks.

Lenke til kommentar
Jeg husker i min barndom, da fikk man sånne reflekser gratis hos f.eks posten og sin lokale bank. Den tida er forbi. Man er heldig om man finner en fin refleks hos Biltema som man kan kjøpe.

Sånt burde utdeles gratis igjen!

7531286[/snapback]

Tror nok trafikkstasjoner og forsikringsselskaper deler ut disse gratis ennå.

+ Trygg trafikk.

Lenke til kommentar

Å ikke bruke refleks er som å ta selvmord midt på gaten.

Det er ulovlig det også, så hvorfor skulle det vært lovlig å gå uten refleks?

Det er ikke BARE de som blir påkjørt som blir rammet, men også alle som opplever ulykken (SPESIELT bilisten som kommer til å slite med dette resten av livet), og alle bekjente av de avdøde.

Det skal ikke så mye til.. Bare liten refleks-stripe på jakken vil hjelpe veldig.

Det hender jeg går ute i mørket uten refleks selv, men jeg flytter meg langt unna veien når jeg møter et kjøretøy.

Burde jeg få bot for å gå uten refleks? Kanskje, men lovlig burde det iallfall ikke være!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

etter at jeg var på mørkekjøring så innså jeg hvor viktig det faktisk er med refleks, de få gangene jeg valser gatelangs om kvelden så passer jeg på å ha refleks med meg, greit er ikke det tøffeste som finns men jeg syns faktisk det er bedre enn å bli påkjørt fordi jeg ikke bruker det..

har forresten sett at refleks blir offtere brukt på "landet" enn i byer, selvom det er like viktig i byer!

Lenke til kommentar

Barn burde få se det samme man ser på bilopplæringa når man tar mørkekjøring... Det var ikke før jeg fikk lappen selv at jeg så hvor viktig det er med refleks. Også i situasjoner hvor det kan være godt opplyst av gatelys og skumringslys kan refleks være nødvendig, f.eks. ved møtende biler med skarpe lys på kvelden kan det være vanskelig å se om noen går i kanten av veien.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er ikke BARE de som blir påkjørt som blir rammet, men også alle som opplever ulykken (SPESIELT bilisten som kommer til å slite med dette resten av livet), og alle bekjente av de avdøde.

Det skal ikke så mye til.. Bare liten refleks-stripe på jakken vil hjelpe veldig.

Det hender jeg går ute i mørket uten refleks selv, men jeg flytter meg langt unna veien når jeg møter et kjøretøy.

Burde jeg få bot for å gå uten refleks? Kanskje, men lovlig burde det iallfall ikke være!

7541479[/snapback]

Herregud... Folk bør da faen meg få bestemme det selv. Jeg bruker aldri refleks, flytter meg heller fra veien når det kommer en bil. Refleks ser dumt ut.

Folk som ikke har på refleks og blir påkjørt kan skylde på seg selv, som er så dumme at de ikke skjønner at bilene ikke ser deg. Vil nesten si at de fortjener det. Ikke å dø, men å bli nesten påkjørt. Så kanskje de som er så dumme skjønner at nettop de burde holde seg inne eller ha på refleksvest. Så kan vi som har evne til å forstå at bilene ikke ser oss gå uten refleks

Lenke til kommentar

7541479[/snapback]

Herregud... Folk bør da faen meg få bestemme det selv. Jeg bruker aldri refleks, flytter meg heller fra veien når det kommer en bil. Refleks ser dumt ut.

Folk som ikke har på refleks og blir påkjørt kan skylde på seg selv, som er så dumme at de ikke skjønner at bilene ikke ser deg. Vil nesten si at de fortjener det. Ikke å dø, men å bli nesten påkjørt. Så kanskje de som er så dumme skjønner at nettop de burde holde seg inne eller ha på refleksvest. Så kan vi som har evne til å forstå at bilene ikke ser oss gå uten refleks

8202517[/snapback]

Moden holdning...

Det høres like dumt ut som:

Jeg bruker ikke bilbelte, for jeg krasjer ikke...

Jeg bruker ikke lys om dagen, for jeg regner med at folk klarer og se såpass...

Så du mener at de som har forsket på dette lider av dårlig vurderingsevne?

Du mener sikkert også at alt man lærer på trafikkskolen er tull, og at det er DU som vet hva som er tryggest og ikke?

Jeg kjenner en som nesten ble drept i trafikken mens han gikk langs veikanten på kveldstid. (uten refleksvest) Mener du at denne personen er tett som ikke klarte å flytte seg før bilen traff han? Eller mener du at billisten (som tross alt har ansvaret her) var uoppmerksom sammtidig som om denne personen ikke syntes godt nok?

Lenke til kommentar

Gigaflow: Jeg tenkte på folk som ikke går med refleksvest som ikke har evner nok til å skjønne at bilene ikke ser deg og som da ikke går ned i renna eller lignende.

Kan ikke sammenligne det med å ikke bruke bilbelte. Fordi man kan ikke alltid bestemme om man krasjer eller ikke. Men når man går så kan man faen meg klare å flytte på seg.

Synd det med kompisen din. Bra han ikke ble drept. Men det var hans egen skyld at han ikke var lur nok til å flytte seg når det kom en bil og han burde vite at bilen ikke ser han.

Lenke til kommentar
Gigaflow: Jeg tenkte på folk som ikke går med refleksvest som ikke har evner nok til å skjønne at bilene ikke ser deg og som da ikke går ned i renna eller lignende.

Kan ikke sammenligne det med å ikke bruke bilbelte. Fordi man kan ikke alltid bestemme om man krasjer eller ikke. Men når man går så kan man faen meg klare å flytte på seg.

Synd det med kompisen din. Bra han ikke ble drept. Men det var hans egen skyld at han ikke var lur nok til å flytte seg når det kom en bil og han burde vite at bilen ikke ser han.

8203441[/snapback]

Kjære vene... Hvis du mener dette, så må du jo være lam...

Ja.. det var synd det med kompisen min... og ja han skulle nok hatt på seg refleksvest. Men mener du at dette frigjør bilisten for alt ansvar?

En fotgjenger har da absolutt ingen rett til å kunne trafikkreglene... men det har en billist. Og har man over middels i IQ, så må man da skjønne at det er billisten som til slutt sitter igjen med ansvaret her! Hallo! Fotgjengeren er jo død. Skal vi bare skylde på fotgjengeren som ble drept, for då og kjøre hjem og spise middag da...?

Uaktsomt drap kalles dette. Det vil si at du faktisk har drept ett menneske grunnet grunnet uoppmerksomhet. Uaktsomt er da hvis dette ikke var til hensikt.

Oppsummering:

Du kjører bilen.

Du vet at bilen har større masse enn ett menneske.

Du lærte på trafikkskolen at du til enhver tid skal kunne stoppe/unnvære farlige situasjoner.

Har ikke dette noe som helst betydning for deg?

Man må også tenke på flere faktorer i en slik situasjon. Nemmelig pårørende.

Tenk deg alle som blir påvirket av dette utenom deg og sef. den drepte.

Du er tydelighvis ett noe uvitende menneske, som ikke har mistet noen av dine nære på en slik måte. JA... sef. skulle han hatt på seg refleks... herregud..jeg skjønner da det... Men det at han IKKE hadde på seg dette fritar jo ikke bilisten for skyld forde!

Refleks har du på deg for din egen sikkerhet, og ikke for å beskytte bilisten som evt. skulle kjøre på deg. Han overlever nok sikkert uansett.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt at det fritar bilisten for ansvar. Selvfølgelig har bilisten ansvar.

Det jeg mener er at det ikke bør bli påbudt å ha på seg refleksvest. Folk burde ha såpass med vett at man skjønner at biler ikke ser deg og at du må selv passe på å flytte deg ut av veien når de kommer.

Skjønner man ikke det, bør man ha på refleksvest. Skjønner man det så kan man gå uten.

Lenke til kommentar
Har aldri sagt at det fritar bilisten for ansvar. Selvfølgelig har bilisten ansvar.

Det jeg mener er at det ikke bør bli påbudt å ha på seg refleksvest. Folk burde ha såpass med vett at man skjønner at biler ikke ser deg og at du må selv passe på å flytte deg ut av veien når de kommer.

Skjønner man ikke det, bør man ha på refleksvest. Skjønner man det så kan man gå uten.

8216539[/snapback]

Folk flest har desverre ikke såpass vett...

Her snakker vi da om en refleksvest man i hovedsak skal bruke rundt bilen når den står puntert i veikanten, eller har andre problemer som gjør at du må ferdes i trafikken.

Hvor ofte har du ikke møtt noen langs veikanten uten refleks?

Det hadde ikke en gang vært bilbelte i bilene i dag hvis ikke noen hadde satt dem inn for oss.

Hvorfor bør det ikke bli påbudt?

Er det forde du synes det er flaut og ha på deg refleksvest?

Er det forde du ikke har råd til en refleksvest?

Er det forde bruk av refleksvest øker sannsyneligheten for at du blir drept i trafikken?

Er statens veivesen/regjeringen/Norske stat en gjeng dumme mennesker som mener dette?

Jeg vil du skal komme med noen skikkelige argumenter for å IKKE bruke refleksvest.

Er det forde du føler deg smartere enn alle andre, og dermed ikke trenger en refleksvest, forde du til enhver tid kan forutse når en bil kommer til å kjøre på deg?

Jeg synes dette lukter svidd lang vei!

Det er liksom ikke noe å diskutere at det blir tryggere i traffikken når man synes bedre ovenfor andre traffikkanter.

For å sammenligne, kan man ta røykeloven. (PS! Jeg røyker selv) Hvorfor ble det forbudt å røyke på restauranter/Barer/utesteder og ellers andre offentlige steder?

Jo.. forde det er helseskadelig for andre mennesker.

Hadde ikke noen satt en stopper for dette, så hadde vi røyket som noen svamper hele gjengen HELT til noen hadde satt en stopper for det.

Get the point?

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om refleksvest i bilen. Det har vi hatt lenge før det ble påbudt.

Det bør ikke bli påbudt fordi vi skal kunne velge selv. Rett og slett. Jeg er drittlei av at staten skal pålegge oss masse drit.

Vil jeg ikke ha på refleksvest så skal jeg faen meg ikke få en bot for det. Det er mitt liv og mine pårørende. Da kan det heller bli sånn at blir jeg påkjørt så må jeg betale for skadene jeg gjorde på bilen hvis jeg ikke har på meg refleksvest.

Jeg klarer ihvertfall å holde meg på trygg avstand fra biler når jeg absolutt må ferdes langs veien. Hvorfor skal ikke andre klare det da?

Ikke sammenlign ting som bilbelte og røykelov.

Det er snakk om en jævla refleks. Skjønner ikke at du gidder å argumentere mot det. For hvis folk har blitt så jævli dumme at man ikke skjønner at biler ikke ser deg når du ikke har på refleks, da er det noe galt med sammfunnet. Kanskje vi har godt av å rense ut noen svake ledd.

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om refleksvest i bilen. Det har vi hatt lenge før det ble påbudt.

Det bør ikke bli påbudt fordi vi skal kunne velge selv. Rett og slett. Jeg er drittlei av at staten skal pålegge oss masse drit.

Vil jeg ikke ha på refleksvest så skal jeg faen meg ikke få en bot for det. Det er mitt liv og mine pårørende. Da kan det heller bli sånn at blir jeg påkjørt så må jeg betale for skadene jeg gjorde på bilen hvis jeg ikke har på meg refleksvest.

Jeg klarer ihvertfall å holde meg på trygg avstand fra biler når jeg absolutt må ferdes langs veien. Hvorfor skal ikke andre klare det da?

Ikke sammenlign ting som bilbelte og røykelov.

Det er snakk om en jævla refleks. Skjønner ikke at du gidder å argumentere mot det. For hvis folk har blitt så jævli dumme at man ikke skjønner at biler ikke ser deg når du ikke har på refleks, da er det noe galt med sammfunnet. Kanskje vi har godt av å rense ut noen svake ledd.

8221381[/snapback]

Vel... beklager ordspråket mitt her nå... men personlig så synes jeg rett og slett du snakker med ræva.

All statistikk og forskning tilsier at refleksvest virker. De som ikke skjønner at dette er viktig, må da ha hjelp til dette.

Håper det er flere her inne som er enige med meg, for det du sier her holder ikke mål over hodet. Det virker som om du har et ganske så snevert og egoistisk syn på det meste...

Sorry Mac.

Lenke til kommentar
Vel... beklager ordspråket mitt her nå... men personlig så synes jeg rett og slett du snakker med ræva.

All statistikk og forskning tilsier at refleksvest virker. De som ikke skjønner at dette er viktig, må da ha hjelp til dette.

Håper det er flere her inne som er enige med meg, for det du sier her holder ikke mål over hodet. Det virker som om du har et ganske så snevert og egoistisk syn på det meste...

Sorry Mac.

8224298[/snapback]

Jeg kommer aldri til å bruke refleksvest.

Det er helt absurd hvis staten tvinger oss til å ha på oss refleks når vi er ute. Vil du virkelig at dem skal bestemme hva vi skal ha på oss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...