Gå til innhold

Bygge HTPC selv, billigst mulig.


Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge en HTPC når jeg får lønning nå, men jeg vil ha den billigst mulig.

 

Den må funke til film og musikk.

Den være stillegående.

 

Kan dette oppsettet funke?

 

Hovedkort: ASRock 775i65G R2.0 343,-

CPU: Intel Celeron D 326 (2.53 GHz) 310,-

RAM: Kingston ValueRAM DDR400 512 MB CL2.5 404,-

GPU: GeForce 6200 128 MB AGP Asus 324,-

Kabinett: AOpen G325 563,-

PSU: Noe som passer kabinettet.

 

Samlet beløp: 1934,-

 

Er det nødvendig å ha 512 MB minne?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jepp det vet jeg, derfor lurer jeg på om 512 holder, skal kun kjøre NOD32 på den,  ellers til film og musikk, msn og slikt behøves ikke, derfor skal jeg ikke kjøre mange prosesser, trenger ikke så mye ram da?

 

Trenger ikke HD.

7528028[/snapback]

 

Jeg kjører MCE på 512 MB, og det går helt greit, men pass på at du ikke fyller disken full for mye, sånn at swap-fila holder seg samlet. Evnt defrag ofte.

Lenke til kommentar
Jepp det vet jeg, derfor lurer jeg på om 512 holder, skal kun kjøre NOD32 på den,  ellers til film og musikk, msn og slikt behøves ikke, derfor skal jeg ikke kjøre mange prosesser, trenger ikke så mye ram da?

 

Trenger ikke HD.

7528028[/snapback]

Det holder. Har selv 512 på serveren min.

 

Men hvorfor ikke se etter noe på bruktmarkede?

Lenke til kommentar

Hva med følgende: (?)

 

Hovedkort AOpen i915Ga-HFS socket 479 (m/integrert grafikk), kr 563,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=33150

(Grafikk-kort ikke nødvendig for Media Center bruk.)

 

Prosessor: Intel Celeron M 370, 1,5 Mhz, kr 587,-

https://prisguiden.no/product.php?productId=34820

(Det er også billigere/dyrere prosessorer av denne typen.)

 

Med det samme kabinnettet og ram som du har valgt, blir prisen da kr 2117,-

Dette vil være et langt mer stillegående system, pga. lav varmeutvikling da det baserer seg på komponenter beregnet på bærbare maskiner. I tillegg vil da strømforsyningen være mer er nok tilstrekkelig for sendere å sette inn et kraftig grafikk-kort når det behovet melder seg om noen år (f.eks. for å kjøre Vista Aero i full oppløsning.) Ytelsen er nok ca. den samme i ditt oppsett som i dette oppsettet.

 

Jeg ville derimot hatt minst 1024 MB RAM. 512 X 2 for å få dobbel minnekanal. TV-kort hadde jo også vært tingen. Koster bare noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar
Takk for et bra svar! Jeg velger det oppsettet du har valgt, desto stillere, desto bedre.

Men vil du begrunne hvorfor jeg burde ha 1 GB RAM? Jeg har ikke planlagt å kjøre Vista på maskinen, jeg har en nokså bra stasjonær fra før av, bruker den til tyngre oppgaver.

7541512[/snapback]

 

Jeg kjører selv Windows XP Media Center 2005 med integrert grafikk og det gamle 855-brikkesettet (Pentium M prosessor), og 1 GB ram. Det er ingen problemer med integrert grafikk og Media Center bruk. For øvrig har GMA 900 DX9 støtte, jfr. http://www.intel.com/design/graphics/gma900/. HDTV 16x9 oppløsning 1080i støttes.

 

1. Integrert grafikk trenger mer ram

- Når man benytter integrert grafikk har ikke skjemkortbrikken eget minne, men gjør bruk av den ordinære ram'en. For Intel GMA 900 betyr dette at inntil 128 MB av ram'en reserveres til bruk for integrert grafikk. Dette medfører at det er mindre igjen til Windows. Dette skjer ikke dersom man benytter dedikert grafikk-kort, og regelen er derfor at man alltid må ha mer minne ved bruk av integrert grafikk.

 

2. Mediabruk trenger mer ram

- Opptak av TV-programmer, sync med bærbar mediespiller, encoding av mediefiler, videoavspilling m.m. kjøres ofte i parallell og gjør kontinuerlig bruk av harddisken. Dette er også oppgaver hvor harddisken ikke må komme på etterskudd, noe som kan resultere i hakking og avbrudd i avspillingen o.l. Ved å ha tilstrekkelig med ram unngår man heftig bruk av vekselfilen når flere ting utføres samtidig.

 

3. Diskcache trenger mer ram

- Hos meg står Media PCen på døgnet rundt. Det betyr at PCen virker meget rask, da mye av Media Center ligger i cache, inkl. mediabiblioteket (meta-dataene), og kun innholdet i mediafiler (musikken/videoen) sendes til og fra harddisk. Noen programmer "lekker" også litt minne, noe som kan føre til at maskinen må startes på nytt forholdsvis ofte dersom man i utgangspunktet har litt lite ram.

 

 

Når det er sagt går det helt sikkert fint å kjøre XP Media Center med 512 MB ram. Husk å sjekke nøye hvilken ram som passer til hovedkortet o.l.

NB! Jeg skrev i en tidligere post at "Med det samme kabinnettet og ram som du har valgt, blir prisen da kr 2117,-"Jeg la ikke merke til at det var et microATX kabinett du hadde valgt. Det hovedkortet jeg foreslo er et ATX hovedkort, mao. litt for stort for kabinettet.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...