SSSø Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Beklager dårlig emnetittel, og jeg vet heller ikke om dett er riktig sted å poste, men men... Det jeg lurer på er om noen kan hjelpe meg med å fikse litt på et dårlig bilde jeg har. Blitsen sviktet da bildet ble tatt, og jenten som står på toppen er av den grunn litt lei seg, og hvem takker vel ikke ja til å hjelpe en jente i nød? Ehm, ja..til saken. Hadde satt stor pris på om noen kunne gjort noe lurt med bildet så det ble mulig å se litt bedre hvem det er bilde av. Jeg har forresten null peiling og vet ikke om det er mulig en gang, men stoler på dere. Takker Endret 17. desember 2006 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Slik som dette: Eller dette: Hvis du tilfeldigvis skulle ha slumpet til å fotografert i raw, så kan du få til mye mere, bedre og støyfriere enn jeg har gjordt nå på ca 2 min tilsammen for begge metodene, (inkl lagring og komprimering for web). På det lyseste bildet brukte jeg "curves" i Gimp. Curves finnes ikke i PS LE (under v. 5), men finnes i PS (full), PSP (tror jeg) og i Gimp, som jeg har brukt. Det møkere (blasse) bildet er kun justert med "brightness/contrast", som finnes i "alle" bildeprogrammer unntatt paint. Du kan også redde bildet med "gamma" som jeg ikke har gjordt i farten, men det kan du jo eksperimentere med. Ser man på histogrammet til bildet ditt, så er det ødelagt i den mørkeste enden, men likevel, du kan hente ut noen detaljer. Hvis du har bildet i .tif eller helst .raw, så kan du hente ut en god del. Jeg går også ut i fra at du har bildet i høyere oppløsning enn 640x480. Da kan du redigere det som nevnt over og så redusere størrelsen til 50% for å "redusere" støyen litt. Støyen vil være der, men ikke så synlig. Har du f.ex NeatImage eller annen støyfjerner, kan du bruke det også.. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Er ikke jeg som har tatt bildet. Skulle bare hjelpe en venn, men så var jeg faktisk for dum til å hjelpe hun. Så takk til deg! Lenke til kommentar
Vaffel89 Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Er nok ikke så veldig mye mer enn det en kan gjøre. Fins noen støyfjernings programmer som sikkert kan hjelpe litt. Husker ikke navn i farten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 NoiseNinja og NeatImage (nemnt av Bikeridr) er to alternativ for støyfjerning, begge koster litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå