Gå til innhold

AMD athlon 4200+ og 7900GT clock

Anbefalte innlegg

hei hei :)

Jeg er ganske ny her i overklokkingshjørnet men nå har jeg tatt et forsøk :p

mine specs:

AMD Athlon 4200+ @ 2.2 Ghz (med zalman 9500LED kjøler)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM, 1024MB x2 (dritt)

MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939 (dritt)

XFX GeForce 7900GT 256MB, 470/1370Mhz (med Zalman VF900-Cu)

Jeg begynte med prosessoren. (jeg er ikke ferdig tror jeg, trenger tips fra dere).

Den fikk jeg opp fra 2.2 Ghz (11x201) til 2.47 Ghz (11x225)

Jeg er ikke helt fornøyd enda. Når jeg prøvde å sette opp FSB til 230 så streika pc'en etter 30 sekund med torturtest. (Den låste seg så jeg måtte restarte manuelt). Hva er det som stopper meg her? Billig ram? Dårlig hovedkort? Jeg har ikke satt opp volten enda. Dette som stopper meg? Vcore ligger standar på 1.3 V. Tempraturene er helt fine med 28 idle og 35 load så har ingen problem med dette foreløbig. Kom med tips å erfaringer ;)

Skjermkortet fant jeg ut av, etter litt lesing i forumet, at jeg ikke skal begynne å tukle med. Har nemlig ett lite problem med det. Når jeg slo på pc'en rett etter bytting av GPU kjøler så fikk jeg nemlig noe sykt med artifacts. Jeg stilte clock ned litt og da gikk det fint igjen. Dette er ca. 3 mnd siden og har ikke hatt noen problem med det siden. Men jeg har en mistanke om at jeg kan ha kommet borti noe da jeg bytta kjøler. :no:

Så hvis ikke dere har noe dere har sagt angående skjermkortet så skal jeg la det være.

Mvh Fredrik B.

PS: hvis dere har noen amd dualcores som er overklokket så vil jeg gjerne se resultatene her :) også hvis noen har noen resultater med 7900GT clock så er det bare å poste :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å klokke cpu mm. så anbefaler jeg denne guiden.

For grafikkort så tror jeg at du gjør lurt i å bytte tilbake kjøler/montere kjøler en gang til så du er sikker på at du har god nok kontakt. Hvis det er slik at du ikke kan kjøre standard frekvenser kan du heller ikke begynne å overklokke :)

Resultater her som du kan strekke deg etter: Hadde en X2 3800+ som klarte 3,2GHz (fasekjøling), kjørte vel 2,8GHz 24/7 med vann :thumbup: . Singel 7900GT har jeg fått presset opp i 718/885, da med 1,5Vmod på gpu og 110MHz pci-e og vannkjøling.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
For grafikkort så tror jeg at du gjør lurt i å bytte tilbake kjøler/montere kjøler en gang til så du er sikker på at du har god nok kontakt. Hvis det er slik at du ikke kan kjøre standard frekvenser kan du heller ikke begynne å overklokke :)

7523043[/snapback]

hva mener du med god nok kontakt? at den ikke sitter hardt nok mot GPU? tror ikke det er det som er problemet skjønner du.. tror det er noe med at jeg kom borti noe annet mens jeg monterte. var litt for ivrig skjønner du :nei: tempraturer er 30 idle og 38 load.

EDIT: nice resultater btw :thumbup:

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
Dårlig ram først og fremst.

Prøv med memory index til 166 .

7523039[/snapback]

tror også det er HT frequency som stoppet meg... den var på 5x225 noen som betyr at den oversteg 1000Mhz og dette har jeg hørt at er dumt. dette har jeg da ordnet nå. satt den ned på 3x225. skal prøve det du sa om memory index.

Lenke til kommentar

vel, det er nok HTT som streiker her er jeg redd... husk, den skal aldri være over 1000 på AMD hk... hvis du har en fsb på 230 og en HTT multi på 5x har du en HTT på 1150... hvis den står på 4x som kanskje er det vaneligste har du en HTT på 920... kanskje dette også er for høyt på ditt hk.. sett ned HTT multiplieren din et hakk og prøv igjen med 230 ;)

Lykke til

Harald

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme skjermkort som deg, og jeg har klokket det til 560/820, uten å skru opp v. Har også samme kjøler, Zalmanen sparker fra seg :) I tillegg har jeg samme CPU. Jeg kjører stabilt på 2420Mhz, ikke så mye å skryte av... Har ikke skrudd opp no mer, fordi jeg har passiv kjøling på chipset, og det blir veldig varmt hvis jeg skrur opp noe særlig mer. Får vannkjøling til jul :)

Klokket med; 220x11, HTT multi=4x, altså CPU: 2240Mhz, HTT: 880Mhz. Kan nok fint klokke opp til 2600-700Mhz, men pass på temp, spesielt på chipset hvis du har passiv kjøling!!

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

Nå oppdaga jeg noe veldig merkelig her.. jeg satte vcore opp på 1.35 og startet torture test (orthos). men etter ca 5 sekunder med testing så detter vcore ned på 1.28 og pc'en streiker (alt går i stå og jeg må starte på nytt med reset knappen).

Jeg prøvde også å starte torture og så stoppe det igjen når vcore var nede på 1.28 og da hoppet vcore opp igjen på 1.34 og pc'en streiket ikke :hmm:

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
Nå oppdaga jeg noe veldig merkelig her.. jeg satte vcore opp på 1.35 og startet torture test (orthos). men etter ca 5 sekunder med testing så detter vcore ned på 1.28 og pc'en streiker (alt går i stå og jeg må starte på nytt med reset knappen).

Jeg prøvde også å starte torture og så stoppe det igjen når vcore var nede på 1.28 og da hoppet vcore opp igjen på 1.34 og pc'en streiket ikke  :hmm:

7523521[/snapback]

Vcore-drop er vanlig ja, merkes best på dårlige hovedkort. Skal du fikse dette så må du finne en drop-mod (innebærer å gjøre fysiske modifikasjoner på hk). Hvis du ikke vil at det skal krasje må du sette vcore såpass høyt at den ikke går lavere enn at cpu fremdeles er stabil.

Hvilken psu har du?

Uansett, sett ram på ett hakk under 166 (jeg vet ikke hva som er neste hos deg, men 140 eller noe er fint), htt til 3x og cpu mp til 6. Kjør så opp HTT så langt som det går.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

tror jeg stopper på 2.475 Ghz... kjenner nemlig at min passive zamlman chipsetkjøler blir litt for varm... tror jeg skal gå til anskaffelse av en 80mm og sette den på for å se hva som skjer da :) så blir nok til å vente med mer klokking til jeg har fått vifta :p

PS: bare å fortsette med resultater av klokkingen deres. er enda iteressert i å se hvor langt man kan gå :thumbup:

Lenke til kommentar

Vcore-drop er vanlig ja, merkes best på dårlige hovedkort. Skal du fikse dette så må du finne en drop-mod (innebærer å gjøre fysiske modifikasjoner på hk). Hvis du ikke vil at det skal krasje må du sette vcore såpass høyt at den ikke går lavere enn at cpu fremdeles er stabil.

Hvilken psu har du?

7523914[/snapback]

jeg har en Fortron-Source Epsilon 700W så tror ikke det er den som er det svakeste ledd for å si det sånn :p

Lenke til kommentar

kommer med en liten update angående cpu.

nå fikk jeg den endelig over 2.5 Ghz :) helt nøyaktig 2.53 Ghz faktisk. (11x230). For å få den opp dit måtte jeg øke vcore ganske mye, pga. vcoredropp på det elendige hovedkortet mitt. jeg har vcore på 1.44 nå og under press så droppper den ned på 1.39. er dette skadelig eller er det trygt å ha prosessoren slik?

EDIT: har også miksa og triksa litt med å sette en 80mm vifte på chipsettet mitt :)

EDIT2: cpu temp: 28 idle og 35-40 load. noen som veit om et program som måler chipsett temp?

Endret av fredblic
Lenke til kommentar

Heisann,

Som du ser i signaturen min så kjører jeg også en X2 4200+ på 2,86GHz, men

med Big Typhoon kjøler. Jeg kjører 1.47 på vcore, og temperaturen under

load havner på rundt 46 grader. Noe jeg ikke ser på som et problem.

Sålenge temperaturen din ikke blir for høy, enten på chipset eller på CPU så er det bare å klokke ivei. Bare pass på at du tester CPU'en hardt hver gang du forandrer på innstillingene så du er sikker på at alt er stabilt.

Mvh,

Vinci

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...