Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan skjermkortet stoppe maskinen?

Anbefalte innlegg

Hei,

har merket at PCen min har hengt seg helt siden jeg satte inn det nye skjermkortet, et Radeon X1300PRO fra Sapphire.

Har hele tiden trodd det var for liten strømforsyning som var feilen, men da jeg sendte en mail til Komplett med spesifikasjonene til PSUen fikk jeg besjked om at strømforsyningen var litt liten, men det skulle gå fint.

Det som først skjedde var at PCen hang seg i spill. Alt fra CSS til Scarface og NFSC.

Det som skjer er: Bildet fryser og lyden spiller videre noen sekunder. Lyden stopper og spiller et sekund om og om igjen. Lyden forsvinner og skjermen blir svart. På skjermen, en LG 19" LCD, komemr det opp at signalet er 1KHz vertikalt og 135Hz horiosontalt eller er det omvendt.

I hvertfall må jeg restarte maskinen manuellt, for ingenting reagerer.

Har en Razer Diamondback som det lyser av, og den lyser, og når jeg tenker meg om så jeg tviler på at det er strømmangel. Musa har slutta å lyse noen ganger, men det har den gjort før jeg fikk det nye skjermkortet, da var det sansynligvis fordi jeg hadde klokka CPU så den trakk for mye strøm.

Da jeg satte i skjermkortet klokka jeg samtidig ned prosessoren til standard clock.

Det første henget kom allerede etter en halvtime, da noen venner av meg skulle spille CSS på maskinen. Husker ikke om musa slokka da.

Men i hvertfall frøys maskinen mange, mange, mange ganger.Så når det hang seg på Scarface, som egentlig krever 1,7GHz P4 ( jeg har 1,6GHz), så klokka jeg opp prosessoren for å se om det var det som var problemet.

Merka ikke flere heng enn normalt, bare mindre lagg i spillet. Har nå prosessoren på 1,76GHz, altså beskjedne 10% overklokk. Var oppe i 1,94GHz en stund, men så satte jeg hastigheten ned i tilfelle det var strømmangel som er feilen.

Nå i det siste har PCen hengt seg et par ganger ute i Windows også, noe som er rart, for jeg har kjørt prosessoren på høyere overklokk før, selv med skjermkrotet i.

Har installert nyeste drivere og Catalyst, har til og med reformatert hele PCen etter jeg fikk kortet, så jeg tviler på at det er software-feil.

Temperaturene er helelr ike noe problem. Har sidedøren åpen og en CPU-kjøler som skal klare å kjøle opptil 3,2GHz intel p4.

Skjermkortet blir såklart litt varmt ved spilling, men det er ikke så varmt at jeg ikke klarer å holde på det.

Nå som dere har funnet ut hva problemet er, lurer jeg på om det er skjermkortet eller om det noe anna som er feilen i systemet.

Komplett hr tydeligvis stor nok tro på at det er skjermkortet det er feil med til at de på eget initiativ vil ta inn kortet og teste det, men jeg kan ikke forså hvordan det kan få PCen til å henge selv ute i Windows.

Alle seriøse svar og gode teorier taes godt imot! :yes:

EDIT: la inn litt bedre forklaring.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at skjermkortet kan stoppe en PC. Det er svært mange muligheter for at hardware feil kan lage all mulig slags trøbbel. F.eks et signal på bussen som er ustabilt. Mange slike feil er det ikke mulig å fange opp i software, det vil derfor bare stoppe opp.

Det er bare en måte å finne ut av slikt, det er å prøve at annet skjermkort og dermed bekrefte eller eliminere årsaken.

Lenke til kommentar

Hadde ikke dette problemet med det gamle skjermkortet, et MSI GeForce FX5200. Det var vifteløst og trengte ikke ekstra strøm, det gjør x1300-kortet.

Som sagt så kan jeg bare huske at maskinen har stoppa noen få ganger før jeg satte i det nye kortet, og da lyste ikke musa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...