Gå til innhold

spm ang antall brikker, ytelse osv (se post nr 8.)

marius90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om du har 2 twinmos brikker allerede og skal ha 2 til må du huske en gyllen regel når det gjelder ram.

1. All ram BØR/MÅ være samme merke

2. All ram bør være like rask ( eks pc-5400)

3. For å få maks utnyttelse bør de være like store.

dvs:

2x 512 = bra

2x512 + 1x1gb = dårligere ytelse.

Kanskje du tenker på om du skal velge 512 briker istedenfor 1gb brikker pga varmen, så ville ikke jeg tenkt på det. Har selv to stk 1gb brikker og de fungerer utmerket.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

virker som dette har gått litt i surr nå. :p

1-jeg _har_ 1024mb ram fra før. men jeg vi ha 2gig istedenfor.

2. vurderer og kvitte meg med den rammen jeg har (2*512mb) til fordel for å sette inn 2stk 1024brikker brikker.

3. eller om jeg skal beholde de to brikkene jeg har fra før (2*512) og kjøpe to til slik at jeg har totalt 4*512 brikker.

4. det jeg i bunn og grunn lurer på, er det mye mer og hente på å ha to stk 1024 brikker istedenfor 4stk 512 brikker?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

men jeg har et litt annet spørsmål i tillegg.

ser at inne på cpu-z så står det at rammen kjører på 200mhz, men når jeg leser på specsa til rammen så står det at de skal være på 400mhz. Er det pga mhz deles på antall brikker? altså 200mhz på hver brikke?

hvis det over stemmer og da har 4stk 512 brikker på 400mhz hver. vil da den hz bli delt på alle 4 brikkene? altså 400:4= 100mhz per brikke?

vil ikke det bli mye hardere for maskinen enn å kjøre 200mhz på 2 brikker?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

jeg har også enda ett spm, leste nettop i en annen topic at med 4brikker så måtte jeg sette ddr til 400 i bios, men jeg satte den nettop ned til 333 for å overklokke prosessoren, må jeg sette denne opp igjen til 400 hvis jeg har 4 brikker i maskinen?

eller kan jeg beholde den på 333?

og vil jeg fortsatt kunne kjøre prosessoren på samme overklokk om jeg setter opp til 400 igjen? Har en athlon 3200+ klokket til 2500mhz om det skulle ha noe å si.

Endret av marius90
Lenke til kommentar
om du har 2 twinmos brikker allerede og skal ha 2 til må du huske en gyllen regel når det gjelder ram.

dvs:

2x 512 = bra

Kanskje du tenker på om du skal velge 512 briker istedenfor 1gb brikker pga varmen, så ville ikke jeg tenkt på det. Har selv to stk 1gb brikker og de fungerer utmerket.

7523241[/snapback]

Har bare en liten ting å si her.

Om du har 2 pc-5400 og 2 pc-6400 gjør det ingenting. Pc-6400 brikkene blir bare klokket ned til pc-5400

Lenke til kommentar

dvs:

2x 512 = bra

7523241[/snapback]

Har bare en liten ting å si her.

Om du har 2 pc-5400 og 2 pc-6400 gjør det ingenting. Pc-6400 brikkene blir bare klokket ned til pc-5400

7528845[/snapback]

jeg har pc 3200, er det dårligere jo lavere tallet er?

Endret av marius90
Lenke til kommentar
virker som dette har gått litt i surr nå. :p

1-jeg _har_ 1024mb ram fra før. men jeg vi ha 2gig istedenfor.

2. vurderer og kvitte meg med den rammen jeg har (2*512mb) til fordel for å sette inn 2stk 1024brikker brikker.

3. eller om jeg skal beholde de to brikkene jeg har fra før (2*512) og kjøpe to til slik at jeg har totalt 4*512 brikker.

4. det jeg i bunn og grunn lurer på, er det mye mer og hente på å ha to stk 1024 brikker istedenfor 4stk 512 brikker?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

7528748[/snapback]

Det går på akkurat det samme, økonomisk vil det kansje være bedre å kjøpe 2x512mb brikekr til. Men som sagt det går på det samme egentlig, velg det du føler og har råd til.

men jeg har et litt annet spørsmål i tillegg.

ser at inne på cpu-z så står det at rammen kjører på 200mhz, men når jeg leser på specsa til rammen så står det at de skal være på 400mhz. Er det pga mhz deles på antall brikker? altså 200mhz på hver brikke?

hvis det over stemmer og  da har 4stk 512 brikker på 400mhz hver. vil da den hz bli delt på alle 4 brikkene? altså 400:4= 100mhz per brikke?

vil ikke det bli mye hardere for maskinen enn å kjøre 200mhz på 2 brikker?

Det er fordi cpu-z viser bare en channel, du må gange det med to for å finne den egentlige hastigheten. Altså 200 * 2 = 400mhz. Mhz deles ikke på hver brikke, men alle brikkene kjører på 400mhz.

jeg har også enda ett spm, leste nettop i en annen topic at med 4brikker så måtte jeg sette ddr til 400 i bios, men jeg satte den nettop ned til 333 for å overklokke prosessoren, må jeg sette denne opp igjen til 400 hvis jeg har 4 brikker i maskinen?

eller kan jeg beholde den på 333?

og vil jeg fortsatt kunne kjøre prosessoren på samme overklokk om jeg setter opp til 400 igjen? Har en athlon 3200+ klokket til 2500mhz om det skulle ha noe å si.

Det a du må sette ddr til 400 er hvis du ikke skal klokke. det komemr av at når du har 4 brikekr vil hk av en eller annen grunn sette ned hastigheten til ddr 333. Men siden du skal klokke trenger du ikke å bry deg om det. Og du vil fortsatt beholde samme klokken. :)

Lenke til kommentar

vil nå ikke si at det er særlig økonomisk å kaste 1 gb ram for å kjøpe 2 gb ny ram.

Om du har 4 x 512 har absolutt ingenting å si.

Bare pass på at ditt hovedkort støtter ram hastigheten du skal kjøpe. dvs. Har du et DDR-2 ram støttet hovedkort går du for ddr-2 men har du vanlig gammel ddr- ram så går du for det. Men pass på at alle ram brikkene dine er samme hastighet ( pc-3200/ 400mhz) ellers så kan det skape krøll.

Lenke til kommentar
vil nå ikke si at det er særlig økonomisk å kaste 1 gb ram for å kjøpe 2 gb ny ram.

Om du har 4 x 512 har absolutt ingenting å si.

Bare pass på at ditt hovedkort støtter ram hastigheten du skal kjøpe. dvs. Har du et DDR-2 ram støttet hovedkort går du for ddr-2 men har du vanlig gammel ddr- ram så går du for det. Men pass på at alle ram brikkene dine er samme hastighet ( pc-3200/ 400mhz) ellers så kan det skape krøll.

7530641[/snapback]

hastigheten på brikkene kan variere, det vil ikke skape noe krøll. Den eneste ulempen ved det er at hvis du for eksempel kjøper 1gig PC5400 minne og har 1gig PC3200 fra før, så vil 5400 minnet klokkes ned til 3200 hastighet. Så det vil gå greit, men det vil være bortkastede penger. Siden trådstarter har 3200 minne så vil det være økonomisk best å kjøpe 1gig 3200 minne til.

Lenke til kommentar

tobbesen: Nei det finnes ikke ddr- 5400 ram men det finnes ddr-2 3200 ram som det kunne vært en mulighet at han hadde, derfor ville jeg bare tipse. Har hatt kompiser selv som har komt hjem med splitter ny pc og har kjøpt gammel 3200 ram i stedenfor ddr-2.

Men jeg går utifra at marius fikk svar på sitt spørsmål her inne.

Lenke til kommentar
tobbesen: Nei det finnes ikke ddr- 5400 ram men det finnes ddr-2 3200 ram som det kunne vært en mulighet at han hadde, derfor ville jeg bare tipse.  Har hatt kompiser selv som har komt hjem med splitter ny pc og har kjøpt gammel 3200 ram i stedenfor ddr-2.

Men jeg går utifra at marius fikk svar på sitt spørsmål her inne.

7530875[/snapback]

ja vet at det ikke finnes 5400 minne, var bare for å forklare prinsippet. :) Siden det er ddr minne han har fra før tviler jeg sterkt på at hk hans støtter ddr2. DDR-2 minne vil fysisk ikke passe ned i soklene siden de benytter 240pins kontakt, mot ddr minnets 184pins.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...