Morelia Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Har et problem jeg håper noen kan kjelpe meg med. Når jeg åpner bildene mine i Photoshop Cs2 så blir de mye mørkere enn orginalene. Jeg kan sammenligne de i Windows picture and fax viewer og da er de helt normale. Har fjernet Photoshopen og lagt den inn på nytt men det samme skjer igjen. Skulle tro at alt ville blitt resatt når jeg gjør dette. Dette har ikke skjedd meg noen gang før og jeg har brukt PS i noen år. Noen som har en ide hva som kan være galt ? bilde eksempel Glad for alle svar. Endret 17. desember 2006 av Morelia Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Her lukter det feil fargerom og/eller feiltolking av hvitbalanse.. Hvilket kamera bruker du? Har du fått skutt bildet med feil hvitbalanse? Kan godt hende at CS2 "hjelper" deg med å korrigere hvitbalanse og kontrast. Ser at du har lilla/magenta fargestikk i PS-bildet. Hvilket fargerom bruker du i CS2? Har du konvertert disse bildene fra raw? Jeg bare slenger ut spørsmål som du kan svare på selv, kanskje du finner et av de med "feil svar" Hvis du bare avinstallerer og så reinstallerer CS uten å "kverke" systemregisteret og/eller fjerner alle foldere og spor etter CS'n så forsvinner ikke settings'ene heller. For meg ser det ut til at du har høyere/mere dynamisk fargerom satt i CS enn det faxviewer klarer med.. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Morelia Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Takker for svaret. 1 Jeg har tatt bilene med et canon 30D / Canon 17-85 1:4-5,6 IS USM. Bildene er tatt som jpg og har funket helt fint frem til her om dagen. De ligger nå lagerer på en egen mappe også er de brent på en dvd som backup. De vises helt likt enten jeg åpner de ifra dvd'en eller mappen på hd'en. Viser jeg de i Windows, tumbplus eller Acdsee så er bildene helt normale. Men åpner jeg de i Ps blir resultatet som Dere ser. Photoshopen står på RGB color og 8 bits/Channel Når jeg avinstallerte Photoshop fikk jeg et valg om jeg skulle fjerne ps men la "innstillingene " ligge eller fjerne alt. jeg fjernet da alt og kjørte ccleaner både før og etter at jeg fjernet Ps. Restartet pc og la inn Ps på nytt og registrerte den på nytt, samtidig som jeg kjørte en update på den. KAn noe fortelle meg hva slags innstillinger Ps skal ha ? Er riktig mode RGB Color og 8bits/ Channel riktig ? Takker for allle svar. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Photoshopen står på RGB color og 8 bits/Channel KAn noe fortelle meg hva slags innstillinger Ps skal ha ? Er riktig mode RGB Color og 8bits/ Channel riktig ? Takker for allle svar. 7527043[/snapback] Hvis du tar bilder i .jpg og kameraet stort sett står på "standard" innstillinger, så betyr det at det er stilt på sRGB fargerom. Sjekk at PS står på sRGB og ikke Adobe RGB eller "professional". Jeg har ikke PS foran meg (er på Falklandsøyene ) så jeg husker ikke hva den "proffe" innstillingen heter. MvH Bikeridr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå