Gå til innhold

Guide: Lage DVD med Vegas.

Anbefalte innlegg

Trenger du et enkelt, fleksibelt og bra redigeringsprogram? Da er valgene mellom programmer mange. Men velger du Vegas som jeg gjorde en gang for lenge siden, kan det kanskje være litt vanskelig å lære alle tingene på en gang.

Jeg lærte fort at å lage en DVD slett ikke bare var å innstalere Vegas, lage filmene fra ett nytt prosjekt med standardinnstillinger og brenne. Frameraten, oppløsninger og skaleringsområder var noen av problemene jeg støttet på.

Så aller først i denne guiden vil jeg fortelle deg om hvordan du setter opp Vegas om du brenner DVD.

Det første du må gjøre når du åpner Vegas, er å starte et nytt prosjekt. Trykker du rett på "Ny" ikonet vil du ikke få opp innstillinger for prosjektet, så derfor bruker vi File>New (CTRL+N). Du vil så få opp et slikt vindu, som kanskje virker håpløst første gangen:

plain.jpg118530[/img]

Mest sannsynlig ser prosjektet slik ut første gangen. Det er helt feil feil. Hovedmomentene er her at prosjektet skal være i 25.000 Frames Per Second (FPS) og ha en oppløsning på 720x576 for at det skal bli bra på en DVD spiller her til lands. Men for å endre dette kan du bare bruke dropdown menyen til du kommer til denne.

paldv.jpg

Det kan være lurt å hake av for at dette er innstillinger du alltid vil ha.

Nå har du gjort noe av det aller viktigste.

Ellers så er det sånn at mange TVèr, noe jeg vil påstå som de fleste ikke klarer å vise hele bildet. Derfor har vi noe som heter Safe-Areas som markerer opp ett område du holde deg innenfor for å være garantert å få det med på fjernsynet. Derfor er det viktig å holde hovedhandling og tekst innenfor dette området. Disse områdene kan markeres i preview vinduet svært enkelt.

safearea1.jpg

Slik som bildet ovenfor viser, aktiverer du Safe-Areas. Etterpå klikker du en gang på "#" knappen for å aktivere eller deaktivere.

Slik ser preview vinduet ut med Safe-Areas (overlay) aktivert:

safearea2.jpg

Merk deg at disse bare vises under redigeringen.

Vær iallefall alltid sikker på å holde tekst og viktige ting innenfor disse. Innerste ramme er det lurt å holde tekst o.l innenfor. Men akkurat det kommer somregel med uansett også i den ytterste rammen. Likevell er dette meget viktig å huske på for å få best mulig resultat.

Så kommer vi til rendringen. Altså å ta filmen ut av Vegas (File> Render As). Her er det viktig å også ha riktig innstillinger, noe som programmet ofte tukler til. Velg MPEG2 format for eksporteringen. For best mulig resultat bør det se noenlunde slik ut: rendering.jpg..

Du kan også bruke Custom knappen, men da er det viktig å ikke stille opp kvalitet o.l for høyt. Dette kan medføre at filmen hakker i DVD spilleren. Derfor er PAL DVD standard innstillinger best.

Merk deg at du bør ha et program som lager DVD'er.

Et meget solid program er Sony DVD Architect, som funker bra sammen med Vegas. Også her er innstillingene før prosjektet lages, og før det eksporteres viktig. Om du har videoer i andre formater konverterer DVD Acrhitect for deg. Dette gjelder forøvrig ikke komprimert avi (divx/xvid)

Håper du ble noe klokere på denne guiden. Og kom gjerne med innspill!

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mest sannsynlig ser prosjektet slik ut første gangen. Det er helt feil feil. Hovedmomentene er her at prosjektet skal være i 25.000 Frames Per Second (FPS) og ha en oppløsning på 720x576 for at det skal bli bra på en DVD spiller her til lands. Men for å endre dette kan du bare bruke dropdown menyen til du kommer til denne.

paldv.jpg

Det kan være lurt å hake av for at dette er innstillinger du alltid vil ha.

Nå har du gjort noe av det aller viktigste.

Burde kanskje nemnt at oppløysninga er den same på 4:3- og 16:9-video, og at forskjellen ligg i Pixel aspect ratio (forholdet mellom breidd og høgd på kvar enkel pixel).
*Om innstillingar for eksportering*
Ein kan jo nemne at om programmet ein lager DVD i har mogelegheit for å konvertere til MPEG2, so ein ikkje eksportere i MPEG2, DV AVI/ukomprimert AVI kan brukast.

No har ikkje eg Vegas, men eg vil tru at det i innstillingane (Custom) er val for mellom anna VBR (variabel bitrate) eller CBR (konstant bitrate), 1 pass eller 2 pass, bitrate og kvalitet. Om kvalitet er det viktigaste vil VBR og 2 pass vere best, men ta lengre tid. Veit ikkje akkurat kva bitrates som gjeld, men lågare enn 3-4 Mbit/s og høgare enn 8-9 Mbit bør ein ikkje gå. Vanleg er vel rundt 5-6 Mbit.

autoriseringsproram
På engelsk heiter det «DVD authoring», men det kan ikkje oversetjast med autoriseringsprogram. No veit ikkje eg kva det norske ordet eigentleg er, men ei direkte oversetjing vil vere skriveprogram/«forfattingsprogram» (som i å forfatte).
Dette fikser også å konvertere videoer o.l.
Ikkje alle. Eit ganske populært program for å lage DVDar, Mediachance DVD lab, kan ikkje dette. Då er ein avhengig av å anten eksportere frå redigeringsprogrammet i DVD-kompatibel MPEG2, eller å ha eit anna program til å gjere konverteringa.
Lenke til kommentar
Tusen takk for at du hjelper meg :D
Ingen årsak.
Tenkte bare at en sånn post var smart ettersom det er mange som spør angående slike ting.
Ikkje dumt dette, men det hadde kanskje gjort seg med eit nytt kapittel, der du viste kort korleis ein lager menyar osb. i DVD Architect. For akkurat no er strengt tatt emnetittelen litt misvisande, då det berre seier noko om foreberedinga til å lage ein DVD.
Husker selv hvor sint jeg ble etter å ha brent vell 30 DVD'er og fant ut at skaleringen på TV'en var elendig, og frameraten var 29.000 fps.. :(
Forståeleg det. Eit tips er å brenne ein test-DVD der ein sjekker at alle linkar i alle menyar fungerer som det skal, og at alt ser bra ut elles.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...