Gå til innhold

Teste ubuntu, hvordan lage live-cd?

Anbefalte innlegg

Jeg synes linux virker greit, og vurderer faktisk å hoppe over til ubuntu i stedet for Vista. Kan jo få tak i en Wii til å spille med...

I den forbindelse har jeg lyst til å prøve det litt først. Jeg vil da lage en live-cd. Jeg vil altså ikke innstalere det på pceen. Det er en bærbar, så jeg vil ikke bruke to operativsystemer pga plassmangel. Ellers tror jeg den skal takle ubuntu bra.

Har vært inne på sidene til ubuntu.com og .no. Går meg imidlertid litt vill når jeg skal finne den filen jeg skal laste ned og brenne. Det er altså der jeg trenger hjelp. Gidder noen guide meg derfra? Pceen min er en vanlig windowsmaskin med dualcore og 1gb ram.

Takker for alle svar!

Mvh Dimanche :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til et helt vanlig, enkelt ubuntu-system trenger du maks 15gb, 10 holder sikkert også. Ubuntu installeres vanligvis på en partisjon med filsystem reiserFS eller ext3, sistnevnte er det vanligste. Du kan ha bege operativsystemer så lenge du installerer på hver sin partisjon, bare velg manuell partisjonering under installasjon av Ubuntu. Du fikser ubuntu oppstarten slik at du kan velge hvilken OS du vil boote ved oppstart

Lenke til kommentar
Til et helt vanlig, enkelt ubuntu-system trenger du maks 15gb, 10 holder sikkert også. Ubuntu installeres vanligvis på en partisjon med filsystem reiserFS eller ext3, sistnevnte er det vanligste. Du kan ha bege operativsystemer så lenge du installerer på hver sin partisjon, bare velg manuell partisjonering under installasjon av Ubuntu. Du fikser ubuntu oppstarten slik at du kan velge hvilken OS du vil boote ved oppstart

7522357[/snapback]

Takk for svar. Hvordan partisjonerer jeg? Kan jeg altså gjøre det mens jeg innstalerer?

Lenke til kommentar

Nei, du burde ikke gjøre det under installasjonen. Det beste er å gjøre det med gparted som du finner gjennom System -> Administration på LiveCD'n. Å opprette litt ledig plass med gparted er ganske intuitivt. Høyreklikk og prøv deg fram. Du må trykke apply for at gparted skal gjøre endringer på disken.

Installasjonsprogrammet har litt problemer med å gjøre om størrelsen på ekisterende ntfs partisjoner. Men du trenger ikke å partisjonere opp på forhånd om du ikke vil det, du kan bare lage til en del ledig plass, så gjør installasjonsprogrammet resten.

Lykke til!

Edit: Jeg så at det var noen som tipset om PowerISO eller noe slikt som brenneprogram for isoer.

BwgBurn kom ut under GPL etter at DVDFab kjøpte opp DVD Decrypter. Det er rett og slett en fortsettelse av brennedelen av DVD Decrypter.

http://bwgburn.sourceforge.net/

Det vil være et bedre alternativ siden det er GPL lisensiert.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hvilket nettverkskort har du da? Har du driver inne til det?

Du kan bruke disse kommandoene for å skanne pci/usb bussen:

lspci

lsusb

For å se hvilke drivere som er installert kan du bruke kommandoen:

lsmod

For å skille ut linjer med visse ord dersom du får veldig mye output, kan du bruke en kommando som heter grep: lspci | grep ordet-du-vil-finne

Det er vel mulig å bruke disse verktøyene også via en grafisk UI, men det har jeg aldri prøvd, men du får se om du finner ut noe av den. System->Administration->Device Manager

Dersom du har et litt spesielt nettverkskort så kan det hende at du må bruke windowsdriverne gjennom et program som heter ndiswrapper. Søk etter ndis i synaptic. System -> Administration -> Synaptic Package Manager

Du kan også prøve network-manager som er en alternativ måte å håndtere nettverkstilkoblinger på. Du får et icon i notification area som du trykker på å velger trådløse nettverk. Dersom du må skrive inn et passord for å koble til de, så får du spørsmål om å skrive inn det.

Installeres med:

sudo aptitude install network-manager-gnome

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg har ett eller annet trådløst ett innebygd. Skal prøve greiene nå.

Edit: Tror maskinen ser nettkortet. Jeg lurer på hvor menyen som tilsvarer windows sin for trådløse nettverk er.... Finner den ikke.

Edit2: Det der ndiswrapper må laste ned noe greier. Det kan jeg jo ikke siden jeg må laste ned ndiswrapper for å få nett.... Kan jeg laste den i ned i windows og innstalere fra en stikke eller noe?

Edit3> Er n[ inne p[ en annen pc. Der virker alt slik det skal. :D:dribble:

Men tegnene er som dere ser noe begredelige, F[r vel finne ut en m[te [ skifte til norskt tegnsett p[. Morro uansett.

Endret av Dimanche
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...