Camsen Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg sliter med at pc'en rebooter ganske ofte, det skjer før XP bilde, når jeg har startet opp og ser skrivebordet. Fikk opp enda en bluescreen i dag med ett Atapi.sys problem. Hva kan man gjøre for å unngå alle plutselige rebootene? Kan man legge inn en nyere atapi.sys fil? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Nei, ikke så vidt jeg vet. Atapi.sys er en fil som følger med windows xp. Det du kan gjøre er å legge den inn på nytt fra windows xp cd'en. Start kommandolinjen Sett i windows XP cd'en D: (Der D er bokstaven på cdrom'en din) cd i386 Extract -r atapi.sy_ %Systemroot%\system32\drivers Dette skal pakke ut atapi.sys fra windows cd'en din, og legge den inn i riktig mappe. Forhåpentligvis vil alt virke fint da. Kan være den atapi.sys som ligger på harddisken din har blitt litt korrupt. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Camsen Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Rekker ikke å gjøre noe som helst på maskinen, før den starter på nytt igjen. Tenkte jeg skulle prøve å formatere på nytt igjen, når jeg setter inn xp cd'n, så står det trykk en tast for å boote fra cd'n. Så kommer man til Kontrollerer Maskinvare, så blir det helt svart. Så jeg får ikke formatert heller. Blir så oppgitt! Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Ok, da beveger vi oss ett skritt videre : Ha windows cd'en i maskinen. Under boot trykk F5. Velg kommandolinje med cdrom. Skriv så : copy <cdrom>:\i386\atapi.sy_ C:\ Restart maskinen. Under boot trykk F5 nok en gang. Vel kun kommandolinje denne gangen, uten cdrom. Skriv så : Extract -r C:\atapi.sy_ C:\windows\system32\drivers DERSOM du har windows installert på "C:" i katalogen "windows". Hvis ikke må du endre disse til passende stasjonsbokstav/katalog. Restart windows på vanlig måte, kryss fingrene og håp på det beste. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Camsen Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Når jeg prøver å gjøre å starte kommandolinjen, så kommer det bare opp bluescreen'en jeg hadde her om dagen også. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Teknisk informasjon: atapi.sys - Adress F91BB745 base at F91B9000, DateStamp 41107b4b Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Har du deamon tools installert ? (eller et annet program med viruelle cdroms/dvdroms) Endret 17. desember 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Camsen Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Nei, hadde det på den forrige harddisken, den ble bytta ut for ett par dager siden. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Det var da voldsomt så vanskelig dette skulle være da. Irriterende når maskinen skal krasje i tide og utide, spesiellt når man prøver å fikse den Har du en kompis med en pc ? I så fall, ta en tur bort til han/henne med en diskett og windows cd'en din. Putt inn cd'en i maskinen hans/hennes, putt inn disketten. Start kommandolinjen. Skriv : "Extract -r <cdrombokstav>:\i386\atapi.sy_ a:\ Så tar du med deg disketten, og windowscd'en din, rusler hjem igjen. Starter PC'en din, Trykker F5 under oppstart. Velger kommandolinje, uten cdrom. Booter, setter i disketten, og skriver : copy A:\atapi.sys C:\windows\system32\drivers Når du får spørsmål om å overskrive, så sier du ja. Ta ut disketten, restart maskinen på vanlig måte, og håp på at atapi.sys er fin nå. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Camsen Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Jeg skal se om jeg får gjort det! Men det er ikke harddisken det er noe problem med? Den er jo splitter ny! Det kan det jo ikke være, hadde jo det samme problemet før jeg satte inn den nye.. hehe.. Endret 18. desember 2006 av Camsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå