d0ppler Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Har en avdanka bærbar med Pentium II cpu og 32MB ram jeg gjerne skulle pusta liv i med en Linuxdistribusjon. Er ingen linuxguru, så gjerne en distribusjon som er "snill". Tips mottas med takk Skal nesten bare brukes til internett. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Takk for den Da har jeg installert DSL på denne PC'en og alt er oppe bortsett fra nettverket. Jeg har et Linksys PCMCIA-kort (Wireless B Notebook Adapter), som jeg ikke har fått konfigurert opp, og her må jeg ha hjelp med teskje. Jeg prøvde System -> Net Setup -> wlcardconfig, hvor jeg fikk en melding som sa at han ikke fant noe wlan-kort på maskinen Så sjekka jeg PCMCIA status: System -> PCMCIA Card Control Og der har han (den) ihvertfall registrert at jeg har et kort på Socket 1, og på arkfanen "ident" står det bla: product info: "Realtek", "Rtl8139" manfid: 0x0000, 0x024c function: 6 (network) under status står den på "ready" Som sagt, jeg er ganske svak på linux, så hadde vært fint om noen kunne dytta meg i riktig retning ang. hvordan jeg skal få dette nettverkskortet til å fungere. Må jeg kanskje i tillegg installere et tredjepartsprogram som lar meg "browse" trådløse netverk, eller finnes det et defaultprogram til DSL'en som lar meg gjøre dette? EDIT : Link til Nettverkskortet Endret 17. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Ingen som kan hjelpe meg? Er det noen som kan gi meg en oppskrift på hvordan jeg setter opp et nettverkskort på en Knoppix/DSL-distro? Dvs hvilke filer jeg må konfigurere, hva jeg kan gjøre for å sjekke om alt er riktig satt opp, etc-? EDIT : Jeg har fått installert driver, ved hjelp av et program som het ndiswrapper, og når jeg sjekker status på denne, så ser alt tilsynelatende OK ut. Endret 18. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
glad Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 åpne opp en terminal... $modprobe ndiswrapper $iwconfig wlan0 essid "din essid" $iwconfig wlan0 channel "din channel" $iwconfig wlan0 key "krypt key" $dhcpcd wlan0 eller $dhclient wlan0 Lenke til kommentar
wiley Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) EDIT: ...glad kom meg i forkjøpet... Endret 18. desember 2006 av wiley Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Gidder du si hvordan jeg åpner en terminal...? Endret 18. desember 2006 av Dimanche Lenke til kommentar
glad Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) høyreklikk så du får fram fluxbox menyen så finner du aterm eller noen lignende med term på slutten, det kan også hete Konsole. Edit: skjønner du? Endret 18. desember 2006 av glad Lenke til kommentar
Dimanche Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 høyreklikk så du får fram fluxbox menyen så finner du aterm eller noen lignende med term på slutten, det kan også hete Konsole. Edit: skjønner du? 7530184[/snapback] Jepsi-Pepsi! Takk Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) takker for svar, men når jeg skriver iwconfig wlan0 essid "XXXXX" så sier den Error for wireless request "Set ESSID (8B1A) : SET failed on device wlan0 ; No such device. Anyone? (føler meg skikkelig grønn nå... ) EDIT : jeg får i tillegg "command not found" på både dhcpcd og dhclient Endret 22. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
glad Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Nettverkskortet ditt trenger ikke hete wlan0, bruk kommandoen iwconfig uten noe argument for å se hva kortet ditt heter.. Det ser ikke ut som damn small linux har dhcpcd eller dhclient viss du får command not found, da må du sette disse instillingene manuelt med ifconfig. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) skriver jeg iwconfig får jeg lo no wireless extensions. Endret 22. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
glad Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 hva sier ndiswrapper -l ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 EDIT : jeg får i tillegg "command not found" på både dhcpcd og dhclient 7553726[/snapback] Det heter dhcpd, ikke dhcpcd. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) hva sier ndiswrapper -l ? 7590571[/snapback] $ ndiswrapper -l Installed drivers: net8180 driver installed, hardware present Endret 29. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 ndiswrapper har lastet driveren og funnet kortet, prøv dette: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Ho...Network-Manager Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) når jeg kjører sudo apt-get <hva som helst> får jeg sudo: apt-get: command not found så jeg har tydeligvis ikke apt-get installert.. EDIT : Havarn, jeg laster nå ned ubuntu-6.10-alternate-i386.iso i håp om at denne muligens er lettere å bruke en DSL Endret 30. desember 2006 av dga01 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 ops, så ikke at du hadde DSL og at du kun har en 32MB ram m.m. Ikke kjør ubuntu på den maskinen. Jeg tror ikke du vil få det til. For høye minnekrav, selv for xubuntu (64MB). Men du finner kanskje en instruks for å installere network-manager for DSL også et eller annet sted på nettet? 32MB blir nok også utrolig lite minne for å surfe på nettet... Åpner du flere nettsider samtidig vil jeg tro det vil gå ekstremt tregt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå