hockey500 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Heisann! Klassen min skal ha en diskusjon hvor vi skal snakke om genforskning, og jeg har fått oppgaven å være representant fra dyrebeskyttelsen, som selvsagt skal argumentere mot genetisk forskning på dyr. Derfor trenger jeg noen gode argumenter å komme med, hvilke ulemper har forskning på dyr, og hvilke etiske spørsmål stilles? Noen som har noe å komme med? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Tja. Er det riktig? Hva gir menneskene rett til å heve seg over dyrene og utnytte dem som de selv vil? Det er ingen relevante forskjeller mellom mennesker og dyr, så hvorfor kan vi ikke gjøre det på mennesker? Fordi det ville være galt, på samme måte som det ville være galt å gjøre det med dyr. Vår evne til å tenke og vår relativt høye IQ i forhold til enkelte dyr kan nevnes. Men en ape har jo også IQ, bare noe lavere. Hvor går grensen? Kan vi f.eks si at alle med en IQ på under 75 er dyr og er da greit å gjøre som man vil med? Selvfølgelig ikke. Derfor kan ikke det være et akseptabelt argument for å skille mennesker og dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå