Jan I Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Hei Vurderer å kjøpe et 90-100mm macrolinse med god lysstyrke til mitt eos 350D. har sett på disse til nå: Tamron SP AF DI 90mm f2,8 macro til ca 3800,- Sigma 105mm f 2,8 DG Macro til ca 3500,- Canon EF 100mm 2,8 macro til ca 4700,- Er det noen som har testet disse opp mot hverandre? Er det andre merker jeg bør vurdere? Fordeler og bakdeler med disse objektivene? Canon sin koster jo ca 1000,- mer enn de andre, er den så mye bedre? Mvh Jan I Lenke til kommentar
olemm Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Den største forskjellen her er at Canon sin ikke endrer lengde ved fokusering - mens de to andre gjør det. Forskjellen i brennvidde er ubetydelig, og de er alle svært gode optisk. Jeg tror så godt som alle fotoblader o.l. har testet makroobjektiver opp i mot hverandre, og flere konkluderer med at forskjellene er så små at man like godt kan kjøpe det billigste av dem. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Den største forskjellen her er at Canon sin ikke endrer lengde ved fokusering - mens de to andre gjør det. Forskjellen i brennvidde er ubetydelig, og de er alle svært gode optisk. Jeg tror så godt som alle fotoblader o.l. har testet makroobjektiver opp i mot hverandre, og flere konkluderer med at forskjellene er så små at man like godt kan kjøpe det billigste av dem. 7520162[/snapback] Dersom det på ett eller annet tidspunkt vil bli aktuelt å selge en av dem, ville jeg gått for orginalopptikk. Det holder seg mye bedre i pris. Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg leste en test i Digital Camra World i sommer var det vel, der Sigma 105MM F2.8 DG kom best ut av de "generelle" objektivene. Mens Canon 100mm F2.8 sin var klart best av produsentene sine Macro objektiver. Canon scoret høyt på både optisk kvalitet og byggekvalitet. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Jeg leste en test i Digital Camra World i sommer var det vel, der Sigma 105MM F2.8 DG kom best ut av de "generelle" objektivene. Mens Canon 100mm F2.8 sin var klart best av produsentene sine Macro objektiver. Canon scoret høyt på både optisk kvalitet og byggekvalitet. 7527108[/snapback] Dersom Digital Camra World sier at Canons makro er klart bedre enn Nikons og Minoltas 100mm ville jeg tatt testen med store bøtter salt. Alle andre tester viser at det er marginale forskjeller i denne klassen. Endret 18. desember 2006 av kimare Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 (endret) Canons 100mm har ekstremt rask autofokus. Er verdt 1000,- alene, det, om du ikke skal bruke objektivet utelukkende til macro. Endret 18. desember 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå