Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hva med folk som faktisk bor i disse udemokratiske statene? Bør ikke de også bli tatt inn i varmen? Det er tross alt innbyggerne som teller, ikke diktatoren. 7543512[/snapback] De bør få muligheten til å stemme over sine ledere. Å ta udemokratiske regimer inn i varmen er som å godta de, annerkjenne de. Dette er som å godta at noen har muligheten til å stemme på hvilken leder de ønsker, og andre ikke. Ha litt moralsk ryggrad, tør å gå ut mot det totalitære. Alle mennesker ønsker frihet, hvorfor godta at noen ikke lever i frihet? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Såklart FN har makt til å fjerne Saddam hvis USA hadde det på tiden, noe det virker som du impliserer til her. 7543494[/snapback] Såklart FN har makt? Nei, hvordan er det klart. FN har slett ikke styrker til noe slikt. Ellers vil jeg mener JBlacks utsagn omhandler generelt udemokratiske stater 7543494[/snapback] I sammenhengen (diskusjonen) handlet det om Irak. Jeg mener situasjonen i Irak ville vært mye bedre hvis Saddam hadde blitt fjernet på 90-tallet. 7543494[/snapback] Jeg kan være enig på den måten at på 90-tallet fantes det ikke så udugelige folk i ledelsen som det vi har hatt i Bush juniors administrasjon. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Såklart FN har makt til å fjerne Saddam hvis USA hadde det på tiden, noe det virker som du impliserer til her. 7543494[/snapback] Såklart FN har makt? Nei, hvordan er det klart. FN har slett ikke styrker til noe slikt. Hvis USA hadde makt, har også FN makt... Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Hvis USA hadde makt, har også FN makt... 7543783[/snapback] Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til dette. Har FN noensinne gjordt noen invasjon? Er ikke alt de har gjordt militært fredsbevarende styrker? Har du noe eksempel på noen andre som har hevdet at FN hadde makt til, og burde ha styrtet Saddam? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Hvis USA hadde makt, har også FN makt... 7543783[/snapback] Skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til dette. Har FN noensinne gjordt noen invasjon? Er ikke alt de har gjordt militært fredsbevarende styrker? Har du noe eksempel på noen andre som har hevdet at FN hadde makt til, og burde ha styrtet Saddam? 7544056[/snapback] Hvilken relevans har disse spørsmålene? USA er medlem av FN, og så lenge USA er medlem av FN, og USA har kapasitet til å utføre en invasjon, har også FN den samme kapasiteten igjennom FN. Enkel logikk... Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 USA er medlem av FN, og så lenge USA er medlem av FN, og USA har kapasitet til å utføre en invasjon, har også FN den samme kapasiteten igjennom FN. Enkel logikk... 7544105[/snapback] Så du ser for deg at FN skulle vedta å invadere Irak, og styrte Saddam. Og USA skulle sette sine styrker under FN-kommando? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 USA er medlem av FN, og så lenge USA er medlem av FN, og USA har kapasitet til å utføre en invasjon, har også FN den samme kapasiteten igjennom FN. Enkel logikk... 7544105[/snapback] Så du ser for deg at FN skulle vedta å invadere Irak, og styrte Saddam. Og USA skulle sette sine styrker under FN-kommando? 7544118[/snapback] Bytt ut "USA" med "USA og alle sine moralske venner", så har du rett. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 FN har på langt nær samme kapasitet som USA. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 FN har på langt nær samme kapasitet som USA. 7544164[/snapback] Hvordan vil du begrunne dette, i og med at USA er medlem av FN og derfor vil FN ha kapasitet = summen av alle medlemslands kapasitet? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 USA har ofte regaert uten FN's samstykke, og bestemme ofte det de selv vil. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Bytt ut "USA" med "USA og alle sine moralske venner", så har du rett. 7544162[/snapback] Men dette har jo aldri vært aktuelt? Det var en koalisjon i 1991. Men de valgte å stanse utenfor Baghdad. Etter det, gjennom hele 90-tallet, var vel dette aldri oppe som en aktualitet? Så dette er jo bare ønsketenkning... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 USA har ofte regaert uten FN's samstykke, og bestemme ofte det de selv vil. 7544199[/snapback] Ofte? Bytt ut "USA" med "USA og alle sine moralske venner", så har du rett. 7544162[/snapback] Men dette har jo aldri vært aktuelt? Det var en koalisjon i 1991. Men de valgte å stanse utenfor Baghdad. Etter det, gjennom hele 90-tallet, var vel dette aldri oppe som en aktualitet? Så dette er jo bare ønsketenkning... 7544204[/snapback] Har jeg sagt noe annet, noen gang? Syns jeg har vært ganske klar på min mening om denne saken, og deler av denne meningen er at FN burde ha tatt Saddam mye tidligere. Ønsketenkning er det nok, uheldigvis for min del... Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Ønsketenkning er det nok, uheldigvis for min del... 7544794[/snapback] Ja, det er ønsketenkning. Og når det brukes slik som JBlack brukte det til å starte med her - for å slippe å ta innover seg hvilken katastrofe Bushs invasjon har vært - er det ikke så rart at jeg får inntrykk av at her er det en som ikke har lært noenting. "From the start his administration's approach to this botched war has been to sort through all the tactical alternatives and pick the most counterproductive -- send too few troops, disband the Iraqi army, stand by while looters destroy critical infrastructure and the social order, allow sectarian militias to fill the power vacuum, make reconstruction an afterthought, and put know-nothings in charge of it." http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...1800945_pf.html Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Ja, det er ønsketenkning. Og når det brukes slik som JBlack brukte det til å starte med her - for å slippe å ta innover seg hvilken katastrofe Bushs invasjon har vært - er det ikke så rart at jeg får inntrykk av at her er det en som ikke har lært noenting. Du misforstår her. Jeg skulle ønske at FN hadde hatt litt ryggrad og gjort noe med Saddam for lenge siden, hva JBlack mener om dette vet jeg ikke. Ikke bland våre meninger. Det er ingen som benekter at invasjonen ikke ble så veldig vellykket, men det er fortsatt lov til å være enig i at noe burde gjøres, og med tanke på hvordan sist totalboykott av landet gikk så var militær makt nødvendig. Ting kunne blitt gjort på en annen måte, jeg er uenig i mange deler av "opperasjonen", men det forandrer ikke det faktum at jeg er glad for å ha en diktator mindre her i verden, og 22 millioner mennesker som nå kan stemme på sine ledere ekstra. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Ikke bland våre meninger. 7545110[/snapback] Du startet med å si at du skulle "forsvare JBlack". Det har vel sammenheng med det at jeg kom tilbake til ham. Jeg skulle ønske at FN hadde hatt litt ryggrad og gjort noe med Saddam for lenge siden 7545110[/snapback] Igjen får jeg inntrykk av at det er en slags mental sperre mot å nevne Bush Sr. Bush Sr. hadde hæren på plass, og var trengt fram til Baghdad. Men han mente at det klokeste var å trekke tilbake og la Saddam sitte. Men siden dere har en "mental sperre" mot å nevne han, så skulle altså FN komme til en annen konklusjon en Bush Sr. og trommet sammen en hær og styrtet Saddam. Tanken tar underlige veier, når det er sperrer på plass. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Igjen får jeg inntrykk av at det er en slags mental sperre mot å nevne Bush Sr. Bush Sr. hadde hæren på plass, og var trengt fram til Baghdad. Men han mente at det klokeste var å trekke tilbake og la Saddam sitte. Men siden dere har en "mental sperre" mot å nevne han, så skulle altså FN komme til en annen konklusjon en Bush Sr. og trommet sammen en hær og styrtet Saddam. Tanken tar underlige veier, når det er sperrer på plass. 7545493[/snapback] Det er du som nevner Bush Sr her. Jeg skulle ønske FN bidro med noe, da dette gir inntrykket av at verdenssamfunnet faktisk gjør noe, og USA slipper å "leke" ryddegutt... Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 OK. Du skulle ønske at FN var en forsamling av snille og modige og offervillige og uegennyttige land som kunne bli enige så lett som bare det, og gå til aksjon, og styrte Saddam. Nå var ikke verden slik som i drømmen din, og istedet har Bush lagt ut på eventyr, og gått på trynet så det sang. Og nå ser det ut som det går nedenom og hjem, ikke bare i Irak, men i Afghanistan også. Og all ønsketenkningen hjelper ingenting. "Powell Says U.S. Losing in Iraq, Calls for Drawdown by Mid-2007" http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6121700494.html "Militarily we have lost -- there is no question about it, we cannot win this militarily." Murtha told Wolf Blitzer on the "Situation Room." http://www.cnn.com/2006/POLITICS/12/19/bush.troops/ Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 OK. Du skulle ønske at FN var en forsamling av snille og modige og offervillige og uegennyttige land som kunne bli enige så lett som bare det, og gå til aksjon, og styrte Saddam. Nå var ikke verden slik som i drømmen din, og istedet har Bush lagt ut på eventyr, og gått på trynet så det sang. Og nå ser det ut som det går nedenom og hjem, ikke bare i Irak, men i Afghanistan også. Og all ønsketenkningen hjelper ingenting. Skjønner ikke hva du argumenterer mot her jeg. I min etikk inngår det at alle skal ha rett til å selv velge sine ledere. Derfor er det umoralskt av meg å se på noen leve i et udemokratisk samfunn. Jeg ønsker derfor at det regimet som er udemokratisk skal styrtes, og et demokratisk regime skal komme. Jeg skulle også sett at alle, inkludert lederene som sitter og klør seg i rompa i FN, kunne ha det samme synet på mennesker. Dette er tydeligvis litt for mye å forlange, og FN fortsetter å ta diktatorer inn i FN. At virkeligheten består av en fin blanding av byråkrater, pasifister og hyklere trenger du ikke bevise i det heletatt, det vet jeg fra før. Så jeg skjønner ikke hva du argumenterer mot i det heletatt her, jeg har da vært ganske klar på at det er dette jeg ønsker, og at virkeligheten ikke er slik? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 jeg har da vært ganske klar på at det er dette jeg ønsker, og at virkeligheten ikke er slik? 7548448[/snapback] Det høres helt fint ut. Det som blir farlig, er hvis du har en statsleder for verdens mektigste land, som ikke klarer å skille mellom virkeligheten og sine fantasier... ( Det blir en "cakewalk". Det vil betale seg selv. Vi vil bli møtt med blomster. Vi trenger bare halvparten så mange mann som det generalene babler om. Vi kommer til å lykkes. Mission accomplished. Opprørerne er i sin siste krampetrekninger. osv. osv. ) Men du er jo ikke en slik statsleder, og det virker også som du har klart for deg skillet mellom hvordan verden virkelig er og hvordan man skulle ønske at den var, så dette høres fint ut. Lenke til kommentar
Camper_killer Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Usa trenger da ikke å blande seg inn, folka i de fanatiske muslimske landa greier fint å drepe hverandre uten hjelp. Når amerikanerne kommer har de ivertfall noen å skylde på *Angående det i Irak: Folket er allerede hjernevaska og det vil ta over 100 år å få litt vett inn i hue på irakerne. Ett valg er å F. eks tvangskristne dem som kjapt vil forandre kulturen dems, det funka i gamle dager men kan bli LITT blodig. I midt-østisk kultur er religion en av grunnpillarene, og Islam har nesten like stor makt der som kirken hadde i europa på 13 hundretallet. Med en gang amerikanerne trekker seg ut vil irakerne putte en ny diktator på toppen som vil trekke in Sheria-loven og starte en eller annen fancy krig. Endret 21. desember 2006 av Camper_killer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå