Gå til innhold

Islamsk fanatisme, eller vestlig fanatisme?

Anbefalte innlegg

Jeg var som sagt i prinsipet enig. Men det er selvsagt fordi jeg er litt tyrannisk anlagt. Det kan se ut som enkelte folk må holdes i jerngrep for å i det hele tatt fungere som samfunn. Se bare i Irak. Saddam hadde koll på greiene han, og med en gang irakerne ble "fri" gikk de berserk. Frihet nytter tydeligvis ikke der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig med Pricks og Smoothie her.

De som oftest blir omtalt som onde og dumme i norske media er jo amerikanere. Muslimske terrorister blir derimot ofte tatt i forsvar.

Javel, så det er altså media som bestemmer?

Det at klassekameratene mine sier forbanna terrorister/svartinger om annenhver muslim som går forbi, har ingenting å si?

Dette har ikke noe med at noen ikke liker religionen deres, men at de begår handlinger mot andre som ikke godtas.

Men det VÅRE handlinger skal altså godtas? At vi dreper muslimer? Siden du nevner ordet "muslim" så mye, så tror jeg at det er ganske så spesifikt folk som tilhører denne religionen, eller? Det er de som er "de"?

Lenke til kommentar
Jeg var som sagt i prinsipet enig. Men det er selvsagt fordi jeg er litt tyrannisk anlagt. Det kan se ut som enkelte folk må holdes i jerngrep for å i det hele tatt fungere som samfunn. Se bare i Irak. Saddam hadde koll på greiene han, og med en gang irakerne ble "fri" gikk de berserk. Frihet nytter tydeligvis ikke der.

7535549[/snapback]

What?

Ja, holdningen din hjelper virkelig mye. La oss se hva som skje hva som skjer når noen holder oss under diktatur på den måten i flere titalls år, for å se sleppe oss fri i en verden der vi for det meste er forhatt.

Lenke til kommentar
Helt enig med Pricks og Smoothie her.

De som oftest blir omtalt som onde og dumme i norske media er jo amerikanere. Muslimske terrorister blir derimot ofte tatt i forsvar.

Javel, så det er altså media som bestemmer?

7535842[/snapback]

Bestemmer hva da? Aner ikke hva du har tolket i det jeg skrev, men ganske sikker på at du har tolket feil. :shrug:

Uansett, dette var et tilsvar på påstandene om at vi er indoktrinert til å tenke på afghanere som 'den onde fienden'. Jeg er derfor enig med de som påpeker at 'den onde' i norske medier som regel er USA.

Det at klassekameratene mine sier forbanna terrorister/svartinger om annenhver muslim som går forbi, har ingenting å si?

7535842[/snapback]

For denne diskusjonen? Nei.

Ikke det at jeg kjenner enkeltpersoner som hater USA og Bush heller... forresten, stryk 'enkeltpersoner'.

Dette har ikke noe med at noen ikke liker religionen deres, men at de begår handlinger mot andre som ikke godtas.

Men det VÅRE handlinger skal altså godtas? At vi dreper muslimer?

7535842[/snapback]

Er det en forskjell på å støtte de som kjemper og dreper for noe du mener er riktig, og å støtte de som kjemper og dreper for noe du mener er feil?

Eller er det irrelevant hva du mener er rett og galt?

Lenke til kommentar
Uansett, dette var et tilsvar på påstandene om at vi er indoktrinert til å tenke på afghanere som 'den onde fienden'. Jeg er derfor enig med de som påpeker at 'den onde' i norske medier som regel er USA.

Screw media.

Foresten så var det vel media selv som fikk mange av oss til å se så negativt på muslimer in the first place. Dette etter 9/11-2001.

Ikke det at jeg kjenner enkeltpersoner som hater USA og Bush heller... forresten, stryk 'enkeltpersoner'.

Det er haugevis av ikke-amerikanere som elsker USA. Om du finner noen så faktisk elsker midtøsten og som ikke er derifra selv, så er du ganske så god.

Ikke tro at det er så lett å komme seg frem er i verden, når store deler av den faktisk hater dem på den måten de gjør.

Er det en forskjell på å støtte de som kjemper og dreper for noe du mener er riktig, og å støtte de som kjemper og dreper for noe du mener er feil?

Hvem i allverden gir oss rett til å bestemme hva som er rett og galt? Drepe uskyldige er ikke rett uansett, eller?

Lenke til kommentar

Screw media.

Foresten så var det vel media selv som fikk mange av oss til å se så negativt på muslimer in the first place. Dette etter 9/11-2001.

7535958[/snapback]

Hendelsen i seg selv var jo irrelevant. :lol:

Det er haugevis av ikke-amerikanere som elsker USA. Om du finner noen så faktisk elsker midtøsten og som ikke er derifra selv, så er du ganske så god.

7535958[/snapback]

Kåre Willoch! :w00t:

Ikke tro at det er så lett å komme seg frem er i verden, når store deler av den faktisk hater dem på den måten de gjør.

7535958[/snapback]

Nei, det er ingen som ønsker dem som demokratiske handelspartnere...

Hvem i allverden gir oss rett til å bestemme hva som er rett og galt? Drepe uskyldige er ikke rett uansett, eller?

7535958[/snapback]

Alle har frihet til å gjøre seg opp en mening om rett og galt. En slik mening kalles for øvrig etikk. Og å følge sin etikk er å opptre moralsk. (Moralfilosofi 101)

Dersom du ikke har noen mening om rett og galt, så skjønner jeg hvorfor det er vanskelig å se forskjell på partene i en konflikt, og hvorfor det er vanskelig å ta avstand fra undertrykkelse og mangel på frihet og demokrati,

Lenke til kommentar
Hendelsen i seg selv var jo irrelevant. :lol:

Bah, du gjør det vanskelig. Poenget var det at media har hatt mye av skylden selv.

Kåre Willoch! :w00t:

Hmmm....synd han ikke kompenserer for de kanskje milliardene av andre ikke-amerikanere som liker USA.

Og vi vil helst bare bli kvitt dem?

Alle har frihet til å gjøre seg opp en mening om rett og galt. En slik mening kalles for øvrig etikk. Og å følge sin etikk er å opptre moralsk. (Moralfilosofi 101)

Dersom du ikke har noen mening om rett og galt, så skjønner jeg hvorfor det er vanskelig å se forskjell på partene i en konflikt, og hvorfor det er vanskelig å ta avstand fra undertrykkelse og mangel på frihet og demokrati,

Nå håper for guds skyld det finnes enkelte normer og inntrykk fra samfunnet som faktisk gjør oss i stand til å ha våre egne meninger, ellers ville vi jo bare vandrer rundt og gjort det vi vil. Akkurat som JBlack gjør, eller?

Lenke til kommentar
Nå håper for guds skyld det finnes enkelte normer og inntrykk fra samfunnet som faktisk gjør oss i stand til å ha våre egne meninger, ellers ville vi jo bare vandrer rundt og gjort det vi vil. Akkurat som JBlack gjør, eller?

7536043[/snapback]

Så hvis jeg vandrer rundt og gjør som jeg vil, så har jeg ikke egne meninger? :lol:

Poenget med å ha en etikk, en mening om rett og galt, er å følge etikken. Derfor har jeg også rett til å si at det er galt når folk ikke har frihet og demokrati. Derfor kan jeg si det er galt når FN anerkjenner stater der befolkningen ikke har frihet. Og derfor (i motsetning til kulturrelativistene) kan jeg også ta standpunkt i konflikter, og si at den ene siden har rett, og den andre siden har feil. Til tross for at jeg forstår at begge sider selv mener de har rett, og uten at jeg trenger å demonisere ene parten.

Fordi jeg har egne meninger, en etikk og moral.

Lenke til kommentar

What?

Ja, holdningen din hjelper virkelig mye. La oss se hva som skje hva som skjer når noen holder oss under diktatur på den måten i flere titalls år, for å se sleppe oss fri i en verden der vi for det meste er forhatt.

7535856[/snapback]

:!: Ja jeg kan godt ta jobben som despot og jeg. Forøvrig har jeg ikke ambisjoner om at min holdning skal hjelpe hverken den ene eller andre veien. Før jeg får ubegrenset makt naturligvis. Da blir det andre boller.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan du konkludere med at jeg er klar for mer idioti, når jeg i innlegget du svarer på ikke sier noe om hva man bør gjøre fremover?

7535121[/snapback]

Jeg sier at du gir inntrykk av at du er klar for mer.

På engelsk sier de :

"If we don't recognize our mistakes we are likely to repeat them."

7535995[/snapback]

Her har du nok blitt påvirket av propaganda.

"Norske bedrifter skyr Israel og vil ikke etablere seg i landet.

Ingen norske bedrifter er for tiden etablert i Israel, konstaterer norske diplomater i Tel Aviv i notater hjem til Utenriksdepartementet. (...)

(...)

Satser i araberland

Mens norske bedrifter glimrer med sitt fravær i Israel, satser de friskt i araberverdenen.

— Bare i emiratene er det nå bosatt over tusen nordmenn. Også i Qatar er det på full vei opp, konstaterer Wiken."

http://www.dagen.no/artikkel.asp?Artid=1473

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan du konkludere med at jeg er klar for mer idioti, når jeg i innlegget du svarer på ikke sier noe om hva man bør gjøre fremover?

7535121[/snapback]

Jeg sier at du gir inntrykk av at du er klar for mer.

På engelsk sier de :

"If we don't recognize our mistakes we are likely to repeat them."

7542378[/snapback]

Min påstand er at problemet er tiår med unnfallenhet. Hvordan går det frem at jeg er klar for mer av dette?

7535995[/snapback]

Her har du nok blitt påvirket av propaganda.

"Norske bedrifter skyr Israel og vil ikke etablere seg i landet.

Ingen norske bedrifter er for tiden etablert i Israel, konstaterer norske diplomater i Tel Aviv i notater hjem til Utenriksdepartementet. (...)

(...)

Satser i araberland

Mens norske bedrifter glimrer med sitt fravær i Israel, satser de friskt i araberverdenen.

— Bare i emiratene er det nå bosatt over tusen nordmenn. Også i Qatar er det på full vei opp, konstaterer Wiken."

http://www.dagen.no/artikkel.asp?Artid=1473

7542378[/snapback]

Nå roter du fælt. Her bekrefter du faktisk mitt syn. :D

Lenke til kommentar
Min påstand er at problemet er tiår med unnfallenhet. Hvordan går det frem at jeg er klar for mer av dette?

7542438[/snapback]

Jeg får inntrykk av at du har ikke lært noe, bortsett å skylde på andre.

Nå roter du fælt. Her bekrefter du faktisk mitt syn.  :D

7542438[/snapback]

Huh? Ditt syn er at ingen ønsker muslimene som handelspartnere...? Men handelen med dem går bare oppover...?

Lenke til kommentar
Jaja, hva er ditt syn og din etikk og moral da, JBlack?

Er det greit å drepe muslimer?

7543000[/snapback]

For et idiotisk spørsmål. :thumbdown:

7542438[/snapback]

Jeg får inntrykk av at du har ikke lært noe, bortsett å skylde på andre.

7543030[/snapback]

Ja, du har påstått det noen ganger. Men evner tydeligvis ikke å begrunne deg.

Nå roter du fælt. Her bekrefter du faktisk mitt syn.  :D

7542438[/snapback]

Huh? Ditt syn er at ingen ønsker muslimene som handelspartnere...?

7543030[/snapback]

Det var ikke mitt syn, nei. Det er tydeligvis med leseferdighetene som med sakligheten... :ermm:

Egentlig burde hele denne tråden vært ferdig med Pricks glimrende oppsummering i andre innlegg. :hrm:

Lenke til kommentar

ArmenMinAU, spørsmålet ditt var dumt, barnslig og utidig.

Kubin. les tråden og gjør en innsats på å forstå hva du svarer på og på å begrunne dine utsagn, i stedet for å argumentere bare for å være uenig.

Jeg melder meg ut av denne tråden da det ikke er mer saklighet igjen her.

Lenke til kommentar

7543148[/snapback]

Greit. Bare en kommentar til dette :

JBlack : "Det som virkelig har gått galt er tiår med unnfallenhet.

Alle folk burde ha krav på frihet og demokrati, og FN burde ikke anerkjenne nasjoner som har regjeringer/styre som undertrykker egen befolkning."

Det virker på meg som den du mener å klandre er Bush senior. Det var han som tok valget i 1991, å la Saddam sitte. FN har ikke hatt makt til å fjerne Saddam.

Men du vil tydeligvis ikke klandre Bush Sr. Så du klandrer FN for å ha *anerkjent*

Irak.

Tror du situasjonen hadde blitt en helt annen dersom Saddam hadde blitt styrtet på 90-tallet? Eller tror du det ville blitt akkurat det samme?

Det blir jo stående som et retorisk spørsmål, nå som du har meldt deg ut.

( Jeg skal ta en titt til, for å se hvordan jeg misforsto deg om dette at ingen vil handle med muslimene.)

Lenke til kommentar

Tar meg friheten til å forsvare JBlack litt her.

7543148[/snapback]

Greit. Bare en kommentar til dette :

JBlack : "Det som virkelig har gått galt er tiår med unnfallenhet.

Alle folk burde ha krav på frihet og demokrati, og FN burde ikke anerkjenne nasjoner som har regjeringer/styre som undertrykker egen befolkning."

Det virker på meg som den du mener å klandre er Bush senior. Det var han som tok valget i 1991, å la Saddam sitte. FN har ikke hatt makt til å fjerne Saddam.

Men du vil tydeligvis ikke klandre Bush Sr. Så du klandrer FN for å ha *anerkjent*

Irak.

Såklart FN har makt til å fjerne Saddam hvis USA hadde det på tiden, noe det virker som du impliserer til her.

Ellers vil jeg mener JBlacks utsagn omhandler generelt udemokratiske stater, og ikke bare Irak. Jeg er forsåvidt enig i at FN aldri bør ta udemokratiske stater inn i varmen, og gjøre alt for å hindre disse regimenes livets rett.

Tror du situasjonen hadde blitt en helt annen dersom Saddam hadde blitt styrtet på 90-tallet? Eller tror du det ville blitt akkurat det samme?

Hvordan tror du situasjonen ville vært? Jeg mener situasjonen i Irak ville vært mye bedre hvis Saddam hadde blitt fjernet på 90-tallet. Å dytte et problem frem i tid gjør problemet bare verre. Her ligger kritikken både på USA og FN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...