NgZ Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Dette har jo historisk vært slik i nesten hver eneste krig. At man blir indoktrinert at fienden er de onde, og dermed kan vi drepe to tusen av dem, på tre måneder, i deres eget land, uten at det får oss til å reflektere over propaganda / indoktrinering. 7528375[/snapback] Som sagt, snakk for deg selv. For oss som ikke er kulturrleativister er det ingen motsetning mellom å reflektere over ting og å ta et moralsk standpunkt. Snarere tvert om. 7529627[/snapback] Hvis du er en av de få som ikke har fått med deg at indoktrinering og propaganda foregår i nær sagt enhver krig, er det vel du som bør snakke for deg selv? Hvordan du greier å blande kulturrelativismen opp i det er et annet spørsmål. Hvis alle som lurer på om "alle andre" virkelig er onde er kulturrelativister, må det være flaut å ikke være det. Blind tro på at ens egen oppfatining er riktig er ikke bare hovmodig, det er et særs dårlig utgangspunkt for å forstå noe av verden rundt seg. Det trådstarter gjør er jo nettop å reflektere over ting. Det bør man helst gjøre før man tar et standpunkt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 1. Jeg har ikke sagt at indoktrinering ikke pågår 2. Å ikke se forskjell på å mene noe godt og å gjøre noe godt er kultrrelativisme 3. Troen på ens egne verdier trenger ikke å være blind. Som påpeket er det ingen motsetning mellom å ta et etisk/moralsk standpunkt og å være reflektert. Kubins ubegrunnede og generelle påstander om 'vi i vesten' er særdeles undervurderende i forhold til folks generelle intelligens, og fremstillingen lyser av en selvgod tro på at han har skjønt noe 'vi' andre ikke har skjønt. Så når han kommer med ubegrunnede påstander om 'vi', så får han komme med påstander på egne vegne. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 "Snakk for deg selv?" En veldig fin replikk for å skyve vår egen skyld vekk. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 "Snakk for deg selv?" En veldig fin replikk for å skyve vår egen skyld vekk. 7529976[/snapback] "Alle i vesten er idioter" Snakker jeg for meg selv, eller er du en idiot? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Jeg skriver at vi ( i Vesten ) blir indoktrinert til å se på dem som kjemper imot styrkene våre i Afghanistan (hovedsaklig Taliban) som monstre. Så du mener ikke at Taliban er monstre? Og har du fått med deg hvem som sitter med makten i Norge? Venstresiden. Og hvor de fleste journalister står politisk? Til venstre. Har du fått med deg hvordan statskanalen NRK nesten ensidig demoniserer Israel og USA? Hvordan kan du påstå at vi i et venstrevridd land som Norge blir "indoktrinert" til noe som er det helt motsatte av det to av statsmaktene står for? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Så når han kommer med ubegrunnede påstander om 'vi', så får han komme med påstander på egne vegne. 7529803[/snapback] Jeg tror du misforstår det jeg sier en smule. Når jeg snakker om "vi i Vesten", så ligger det vel i kortene at det er en generalisering. Jeg skrev : "For vi har blitt overbevist om at det er monstre vi dreper, ikke mennesker. Vi går inn i monstrenes land og dreper dem. Og store deler av sivilbefolkningen må være halv-monstre, for de tar parti med monstrene." Det er en generalisering. Men jeg tror også at du skal lete lenge etter en blandt oss som er helt upåvirket av indoktrineringen ( til å se dem som monstre ). Kanskje noen som mangler selvinnsikt vil påstå at de er upåvirket... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du er ikke veldig konservativ, Pricks, likevel stemmer du FrP Men tilbake til teamet, grunnen til at jeg sa at det var så lett å si "snakk for deg selv", er fordi at det virker som vil dyrke det vestlige samfunnet og ikke respekterer de andre delene av verden. Javel, så er de muslimer - men det gir oss ingen rett til å drepe dem bare fordi vi ikke liker religionen deres og hva den har gjort eller ikke gjort. Med så mange mot dem er det ikke rart enkelte reagerer i ren frustrasjon. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Du er ikke veldig konservativ, Pricks, likevel stemmer du FrP Men tilbake til teamet, grunnen til at jeg sa at det var så lett å si "snakk for deg selv", er fordi at det virker som vil dyrke det vestlige samfunnet og ikke respekterer de andre delene av verden. Javel, så er de muslimer - men det gir oss ingen rett til å drepe dem bare fordi vi ikke liker religionen deres og hva den har gjort eller ikke gjort. Med så mange mot dem er det ikke rart enkelte reagerer i ren frustrasjon. 7530263[/snapback] Bakgrunnene til Irak og Afghanistan, bakgrunnene til at Israel okkuperer deler av Palestina etc, ligger i den andre partens handlinger, ikke tanker og tro. Kubins påstander om hvordan "vi" har blit innbilt til noe som helst er svært generaliserende, og gir egentlig kun uttrykk for kulturrelativismens verdensbilde enn Vestens syn på noe som helst. Derfor, snakk for dere selv. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Når det står at så og så mange sivile/muslimer/lokalbefolkning osv. er drept vil det jo ikke nødvendigvis si at det er amerikanske eller vestlige styrker som har gjort det. Ta Irak som eksempel. I denne artikkelen står det at ikke mindre enn 650.000 sivile irakere er drept siden invasjonen i 2003. Men vil det si at USA og co. har drept alle disse? Nei, selvfølgelig ikke. De aller fleste blir drept av "deres egne". Terrorister fra deres eget land, uavhengig av religion og tro. Bilbomer, selvmordsbombere og lokale geriljagrupper er jo det som tar flest liv. Dette er selvfølgelig et resultat av invasjonen, men man kan ikke bare skylde på USA for det høye tallet. Slik det er der nå så er det jo USA som prøver å bygge opp og danne styre, mens irakerne kriger seg i mellom + at de begge er mot USA. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Når det står at så og så mange sivile/muslimer/lokalbefolkning osv. er drept vil det jo ikke nødvendigvis si at det er amerikanske eller vestlige styrker som har gjort det. 7532071[/snapback] Det eneste som har vært nevnt om dette i denne tråden er min link til tall fra Afghanistan, så jeg regner med at det er denne svaret ditt er myntet på. Men hvis du går inn på linken, så er det ikke noen tvil om hva det er snakk om : "2,000 militants killed in special forces ops in Afghanistan since Sept. 1" Lenke til kommentar
freke Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 "2,000 militants killed in special forces ops in Afghanistan since Sept. 1" 7532205[/snapback] Mulig de ulike sidene rapporterer samme hendelse litt ulikt da. Kan tenke meg "Taliban Tidene"( :!: ) kunne melde at "noe i overkant av 2000 militante ble i dag drept i vellykkede fly raid" den 11 sept 2001. Da cowboyene slaktet en del vilkårlige familier i irak for en tid siden, var jo alle de drepte (i første rapporter hvertfall) opprørere som ble drept fordi de beskjøt yankees. Det kom vel for en dag at det ikke var slik Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Du er ikke veldig konservativ, Pricks, likevel stemmer du FrP Det minste av mange onder. Men tilbake til teamet, grunnen til at jeg sa at det var så lett å si "snakk for deg selv", er fordi at det virker som vil dyrke det vestlige samfunnet og ikke respekterer de andre delene av verden. Javel, så er de muslimer - men det gir oss ingen rett til å drepe dem bare fordi vi ikke liker religionen deres og hva den har gjort eller ikke gjort. Dette har ikke noe med at noen ikke liker religionen deres, men at de begår handlinger mot andre som ikke godtas. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Terrorister fra deres eget land, Laget toppes med endel utlendinger, selv fra Norge. Endret 19. desember 2006 av sumptrollet Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Og har du fått med deg hvem som sitter med makten i Norge? Venstresiden. Og hvor de fleste journalister står politisk? Til venstre. Har du fått med deg hvordan statskanalen NRK nesten ensidig demoniserer Israel og USA? Hvordan kan du påstå at vi i et venstrevridd land som Norge blir "indoktrinert" til noe som er det helt motsatte av det to av statsmaktene står for? 7530171[/snapback] Bakgrunnene til Irak og Afghanistan, bakgrunnene til at Israel okkuperer deler av Palestina etc, ligger i den andre partens handlinger, ikke tanker og tro. Kubins påstander om hvordan "vi" har blit innbilt til noe som helst er svært generaliserende, og gir egentlig kun uttrykk for kulturrelativismens verdensbilde enn Vestens syn på noe som helst. Derfor, snakk for dere selv. 7530475[/snapback] Helt enig med Pricks og Smoothie her. De som oftest blir omtalt som onde og dumme i norske media er jo amerikanere. Muslimske terrorister blir derimot ofte tatt i forsvar. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Det som er blitt så fatalt for oss ( i Vesten ) er jo at vi har hatt et lederskap som har blitt blendet av sin egen propaganda. Da tenker jeg på propagandaen omkring WMDs i Irak, men også på det at de har latt seg blende inn i handlinger som har ført til Abu Ghraib etc, et helt høl i huet handlingsmønster, som har ført til at krigen i Irak har blitt en slik katastrofe. ( Noen vil si at det ville blitt en katastrofe uansett...) Og da mener jeg katastrofe også for oss. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Det som virkelig har gått galt er tiår med unnfallenhet. Alle folk burde ha krav på frihet og demokrati, og FN burde ikke anerkjenne nasjoner som har regjeringer/styre som undertrykker egen befolkning. Når folk lever i undertrykkelse, med regjeringsstyrt propaganda og vold som løsning på konflikter i årevis, da blir folket ødelagt. Og etter min mening er det dette vi nå ser resultatet av i Irak. «Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.» Og det er desverre det FN gjør og har gjort alt for lenge. Endret 19. desember 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 19. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2006 Det som virkelig har gått galt er tiår med unnfallenhet. 7534934[/snapback] Det nytter ikke å rette opp tiår med unfallenhet med et tiår med idioti. Her gir du bare inntrykk av at du ikke har lært noe, og er klar for mer idioti. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Her gir du bare inntrykk av at du ikke har lært noe, og er klar for mer idioti. 7535062[/snapback] Å begrunne sine påstander er oppskrytt? Hvordan i all verden kan du konkludere med at jeg er klar for mer idioti, når jeg i innlegget du svarer på ikke sier noe om hva man bør gjøre fremover? Lenke til kommentar
freke Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Alle folk burde ha krav på frihet og demokrati, og FN burde ikke anerkjenne nasjoner som har regjeringer/styre som undertrykker egen befolkning. 7534934[/snapback] "Dere skal ha frihet til å velge, om vi så må tvinge dere til det." Jo da, i prinsippet enig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Alle folk burde ha krav på frihet og demokrati, og FN burde ikke anerkjenne nasjoner som har regjeringer/styre som undertrykker egen befolkning. 7534934[/snapback] "Dere skal ha frihet til å velge, om vi så må tvinge dere til det." Jo da, i prinsippet enig. 7535294[/snapback] Ingen kan velge bort friheten til å velge uten å ha friheten til å velge. Argumentet om at enkelte folk kanskje ikke ønsker demokrati er ikke gyldig, da det i praksis er umulig å velge bort demokratiet uten å gjøre det på en demokratisk måte. Og meg bekjent har det aldri skjedd at noen som har hatt demokrati har valgt å velge det bort. Å gå ut fra at et folk kanskje ikke ønsker demokrati er ikke bare ulogisk, men det er etter min mening også å nedvurdere andre folkeslag på en måte som etter min mening ikke kan bunne i annet enn ren rasisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå