Propofol Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Jeg er så drittlei vektere som tror de er "småpoliti". En vekter har ikke flere rettigheter en grunneiere av stedet, dvs. at en vekter blir leid inn pga disse rettighetene. Folk som ender opp som vektere blir det som oftest fordi de da har et yrke de kan være sjef over andre. Du må ikke lyve til politiet da dette er galt og kan få store følger for deg. Dette er ikke ditt problem men din bror sitt problem. Han har sagt at han skal ta støyten og lar ikke du bare han gjøre det da? Det å annmelde vekterne til politiet fordi de "stjal" visakortet ditt fører bare til at de kan få et forelegg, men du vinner ingen ting på det hvis du da ikke er ute etter "haha.. nå fikk de" følelsen. La det ligge.. ta konsekvensene. 7549554[/snapback] Utestedvakter SKAL ha gjennomgått en kurs som gir dem dispensasjon fra politiet som inneholder en begrenset andel makt og myndighet. De har derfor da rett til å midlertidig inndra eventuelle ID-kort eller visakort inntil politiet ankommer. Dette vet jeg, fordi jeg jobber på et utested. 7554139[/snapback] "Skal" i anførselstegn, ment på en helt annen måte. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg har hørt at om man bare bruker en annens visa kort så har ikke utkasterene rett til å holde deg igjen, siden strafferammen er under 6mnd. Men om man bruker førerkort eller har endret sitt egent kort så har de lov til å holde deg igjen? Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Jeg har hørt at om man bare bruker en annens visa kort så har ikke utkasterene rett til å holde deg igjen, siden strafferammen er under 6mnd. Men om man bruker førerkort eller har endret sitt egent kort så har de lov til å holde deg igjen? 7562586[/snapback] Vektere har i prinsippet ikke lov til på pågripe en person å holde vedkommende igjen mot sin vilje. Som sagt, en vekter har stort sett ikke mer rettigheter enn en grunneier, dvs. at en vekter ikke har mer rettigheter på sin arbeidsplass som du har på din egen eiendom. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hva gjør deg så sikker på det, eilertsen? Leste du ikke Marleys post? Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hva gjør deg så sikker på det, eilertsen? Leste du ikke Marleys post? 7562680[/snapback] Vi prater om to forskjellige ting Lenke til kommentar
Runar Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 En vekter har jo flere rettigheter enn du har når du er på din egen eiendom, hvis Marley snakker sant. Lenke til kommentar
abiotic Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Det hadde vært fint om folk kan henvise til kilder de har som begrunnelse for det de mener. Etter hva jeg vet, har ikke vektere større rett enn hvilken som helst annen borger. Etter straffeprosessloven § 176 første ledd (legg spesielt merke til andre punktum): "Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor". Utenfor dette kan heller ikke vektere (eller andre, for den sakens skyld) holde igjen folk, og da selvfølgelig heller ikke beslaglegge eiendeler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) jeg skulle inn på et utested i byen der jeg bor. vekteren der trodde ikke det var meg på bildet på mitt Visakort(mitt kort ja). endte med at jeg ble veldig sinna da jeg mente dette var helt idiotisk. og politiet kom til stedet og fikk vakten til å gi meg kortet tilbake. men politiet sa at vakten hadde retten til å gjøre det selv om det i dette tilfelle var en gal avgjørelse. Endret 28. desember 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Blir vel feil å si at han hadde rett til å ta kortet ditt, hvis det faktisk var ditt kort. Vakten tok jo kortet, fordi han ikke trodde det var ditt. Han kunne jo ikke anta at du snakket sant heller, hvor mange hadde ikke kommet inn ulovlig da.. ? Han har rett til å ta inn et kort som han mener er feil, mente du sikkert! Lenke til kommentar
ostov Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg er så drittlei vektere som tror de er "småpoliti". En vekter har ikke flere rettigheter en grunneiere av stedet, dvs. at en vekter blir leid inn pga disse rettighetene. Folk som ender opp som vektere blir det som oftest fordi de da har et yrke de kan være sjef over andre. Du må ikke lyve til politiet da dette er galt og kan få store følger for deg. Dette er ikke ditt problem men din bror sitt problem. Han har sagt at han skal ta støyten og lar ikke du bare han gjøre det da? Det å annmelde vekterne til politiet fordi de "stjal" visakortet ditt fører bare til at de kan få et forelegg, men du vinner ingen ting på det hvis du da ikke er ute etter "haha.. nå fikk de" følelsen. La det ligge.. ta konsekvensene. 7549554[/snapback] Utestedvakter SKAL ha gjennomgått en kurs som gir dem dispensasjon fra politiet som inneholder en begrenset andel makt og myndighet. De har derfor da rett til å midlertidig inndra eventuelle ID-kort eller visakort inntil politiet ankommer. Dette vet jeg, fordi jeg jobber på et utested. 7554139[/snapback] "Skal" i anførselstegn, ment på en helt annen måte. 7556232[/snapback] Hva mener du med det eilertsen? Nå velger jeg heller å stole på en som jobber på et utested enn en som ikke har lov til å kjøpe øl Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Hmm, jeg har ikke hørt noe mer i denne saken enda, men jeg regner med at politiet som jobber her i byen bare har hatt en klekkelig julefeiring. Så vi får helt sikker høre noe iløpet av de neste fjorten dagene! By the way! Er det noen lover som sier at hvis det tar så og så lang tid fra man blir anmeldt, til man ikke hører noe, så kan man klage å få saken henlagt? Litt teit hvis man plutselig får en anmeldelse 1 måned senere osv... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det jeg IKKE liker er at vaker oppfører seg som politi ja! og at de tror de har mange rettigheter. De syntes jo også det er ekstremt tøft å stå utenfor utesteder og kaste ut folk, som om det er drømmen deres. Den jobben kan alle som ikke er helt spinkel gjøre! Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Vektere har fått utstedt politimyndighet til å kunne gjøre en hel del ting, det vet jeg, da jeg a) har kurset b) har vært vakt selv og c) har en fetter som er politijurist Christopher909: Husker du det jeg skrev i den forrige tråden du konverserte med meg? Det gjelder fortsatt! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 jeg skulle inn på et utested i byen der jeg bor. vekteren der trodde ikke det var meg på bildet på mitt Visakort(mitt kort ja). endte med at jeg ble veldig sinna da jeg mente dette var helt idiotisk. og politiet kom til stedet og fikk vakten til å gi meg kortet tilbake. men politiet sa at vakten hadde retten til å gjøre det selv om det i dette tilfelle var en gal avgjørelse. 7593331[/snapback] Noe vi også har rett til. Utestedet har rett til å nekte hvem som helst inngang på et hvilket som helst grunnlag i prinsippet. Dog, en god grunn burde foreligge når man nekter noen inngang. Vektere har fått utstedt politimyndighet til å kunne gjøre en hel del ting, det vet jeg, da jeg a) har kurset b) har vært vakt selv og c) har en fetter som er politijurist 7625772[/snapback] Korrekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå