Antarctica Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Min bror ble tatt igår - Lørdag, for å ha brukt falsk id kort for å komme seg inn på et utested. Han hadde tatt mitt visa-kort, og brukt det for å komme seg inn, men en av de som jobbet der tystet å sa at han var 17 år. Kortet ble beslaglagt. Jeg fikk høre om dette, og gikk litt senere til en av vaktene å spurte om jeg kunne få tilbake mitt visa-kort, siden jeg bare er hjemme nå i helgen, å skal reise bort til den byen jeg går skole på idag, og er avhenging av kortet for å få penger til mat osv! Han sa at jeg skulle få tilbake kortet når politiet passerte forbi. Politiet kom aldri, å jeg fikk tilbake mitt kort, men han skrev opp mitt navn, å min brors navn, samt personnummer og kontrollnummer på visa-kortet. Han sa at forholdet ville bli anmeldt, og at det ville bli bot av det! - Får jeg problemer for at han har tatt mitt kort, og brukt det til id? - Og kan de anmelde han, når jeg allerede har fått tilbake mitt kort, uten at de har vært i kontakt med politiet? Hvis dere har erfaringer / eller vet noe annet, vil jeg gjerne høre om det! BTW en fin julegave å få da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 tja, vis du innrømmer å ha lånt dette til broren din for at han skal kunne misbruke det kan du vel få en bot. men om du sier at broren din tok dette fra deg uten din godkjenning er det bare broren din som får seg en smell. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 tja, vis du innrømmer å ha lånt dette til broren din for at han skal kunne misbruke det kan du vel få en bot. men om du sier at broren din tok dette fra deg uten din godkjenning er det bare broren din som får seg en smell. 7519487[/snapback] Riktig. Kommer ann på hvordan du og broren din legger det ut for politiet. Sier du har tok det, får han smellen. Sier han du gav han det, får du bot så det holder. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Broren min har sagt at han skal ta hele smellen. Jeg har fått mine bøter i år for andre ting, så jeg skal ikke ha noe mer problemer for å si det sånn! Han som tok kortet mente at min bror / jeg kom til å få et forenklet forelegg på mellom 1500-3000 kroner. For siden det var mitt kort er det jeg som blir anmeldt! Men jeg regner med at politiet kommer til å ta kontakt etterhvert, å da sier jeg at kortet ble tatt fra hjemme uten min samtykke. Jeg bruker bestandig bare å ta med meg førerkortet å penger og ikke noe mer! Endret 17. desember 2006 av Antarctica Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Kortet ble vel strengt tatt stjålet og misbrukt. Det at det var din bror, og ikke en annen tilfeldig person skal vel ikke ha noe å si? Lenke til kommentar
cagalli Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Personlig vil jeg anbefale at du og broren din nekter for alt sammen. Dersom dere skulle bli anmeldt og blir innkalt til avhør, så bare nekt å avlegge forklaring og saken vil sannsynligvis bli henlagt. Vakten som tok din bror har ditt personnummer, navn og kontrollnummer på kortet. Men hva så, han kan ikke anmelde deg for å bruke falsk ID ettersom at det er ditt ID kort. Selv om han har din brors navn kan han ikke anmelde han for å bruke falsk ID. Har han noe bevis? Slikt som kamera overvåkning, vitner eller en skriftlig tilståelse fra din bror? Hvis ikke blir det bare ord mot ord. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Er litt skeptisk av natur å lyge til politiet. Bøtene blir enda større om man blir tatt for det! Men jeg lurer på et par ting. Har en vakt lov til å beslaglegge et visakort - Et verdikort. Er det ikke bare politiet som har den fullmakten? En ting jeg tenker på nå er at jeg bare skulle sperret kortet, fordi jeg har mistet det! Men det er jo allerede litt forseint! Men du sier at vi skal brånekte? Er ikke det at en av vaktene har allerede har kontrollnummeret og personnummeret nok bevis for politiet? Det finnes noen vitner ja. Tre vakter! Den ene anga lillebroren min for å være 17. Hun som anga han var også 17 Lenke til kommentar
cagalli Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Du lyver ikke for politiet når du nekter å avlegge forklaring. Når du nekter å avlegge forklaring så møter du hos politiet etter å ha fått innkalling, politiet leser opp saken for deg også bare sier du at du ikke ønsker å avlegge forklaring. Også bare går du hjem. Da kan saken bli henlagt (mest sannsynlig) eller så må du møte i retten. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Er ikke det å utgi seg for andre straffbart. Som f. eks en strafferamme på 2 år eller no Lenke til kommentar
cagalli Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Er ikke det å utgi seg for andre straffbart. Som f. eks en strafferamme på 2 år eller no 7521812[/snapback] Det er jo derfor han ble tatt for å bruke en annen sitt ID kort. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det er bare å nekte. Vaktene kan ikke bevise noe. Hvis de anmelder det, så kan du anmelde utestedet for å ha vakter som ikke er myndig. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Det er bare å nekte. Vaktene kan ikke bevise noe. Hvis de anmelder det, så kan du anmelde utestedet for å ha vakter som ikke er myndig. 7521905[/snapback] Jeg vil ikke si at de var vakter hun som var bare 17 år... Hun var bare en som stod i en skranke å tok innbetaling, og hang opp jakker! SÅ my bad at jeg sa at hun var vakt Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Men jeg lurer på et par ting. Har en vakt lov til å beslaglegge et visakort 7521659[/snapback] På ingen måte. Anmeld tyveriet av ditt visa-kort. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Men jeg lurer på et par ting. Har en vakt lov til å beslaglegge et visakort 7521659[/snapback] På ingen måte. Anmeld tyveriet av ditt visa-kort. 7537246[/snapback] Du har nok rett i den ja. Alt de har myndighet til er stort sett å nekte folk inngang, så langt jeg vet. Når jeg tenker over det, er det egentlig en helt latterlig sak. Hvor mange er det ikke som prøver seg med et falskt id? Sjelden jeg har hørt at det har gått så langt. Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) jeg ble også tatt for dette her. Var for noen år siden i tromsø da jeg ikke var gammel nok til å komme inn 20 årsgrense. Brukte broren til kameraten min sitt id-kort. Jeg var full og huska ikke fødselsdatoen "min". Alt ble kludder, så de konkluderte med at jeg ikke var den jeg oppga meg som. Da bestemte jeg meg for at dette var så dumt at jeg ikke orka tanken på en klekkelig bot, så jeg løp for livet. Plutselig faller jeg i bakken med smell, med tre digre vakter oppå meg. Politiet tar meg, og jeg får 1500kr i bot. edit: Har et spørsmål iht denne saken. Skal til Amerika til neste år. Jeg snakka med en jurist som var litt usikker på hva utfallet ville bli dersom jeg ville ta meg en tur til usa. Han trodde selvsagt det ikke ville bli et problem. Og, jeg er tatt med hasj i pisset. Men ble ikke tatt for noe salg/kjøp, men likevel 3k i bot. Er det mindre "ulovlig" med tanke på å få grønt lys til statene? Endret 21. desember 2006 av empatiy Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg er så drittlei vektere som tror de er "småpoliti". En vekter har ikke flere rettigheter en grunneiere av stedet, dvs. at en vekter blir leid inn pga disse rettighetene. Folk som ender opp som vektere blir det som oftest fordi de da har et yrke de kan være sjef over andre. Du må ikke lyve til politiet da dette er galt og kan få store følger for deg. Dette er ikke ditt problem men din bror sitt problem. Han har sagt at han skal ta støyten og lar ikke du bare han gjøre det da? Det å annmelde vekterne til politiet fordi de "stjal" visakortet ditt fører bare til at de kan få et forelegg, men du vinner ingen ting på det hvis du da ikke er ute etter "haha.. nå fikk de" følelsen. La det ligge.. ta konsekvensene. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det beste er å si at du la igjen kortet ditt på kjøkkenboret midt på dagen og reiste til en kamerat. Da du kom hjem var det ikke der, så du regna med at noen hadde rydda det vekk eller noe sånt, og siden du hadde kontanter var det ikke noe stress. Så får du broren til å si at han så det på bordet og ikke klarte å motstå fristelsen siden mange av kameratene hans skulle dit og han ville bli med dem. Det beste er å godta et forenklet forelegg, det er ikke mange penger i forhold til det dere taper på hvis dere blir tatt for falsk forklaring og dermed får det på rullebladet. Hvis det er sånn at han er anmeldt for dokumentforfalskning så tviler jeg på at det blir så billig som han som tok kortet skal ha det til? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Men jeg lurer på et par ting. Har en vakt lov til å beslaglegge et visakort 7521659[/snapback] På ingen måte. Anmeld tyveriet av ditt visa-kort. 7537246[/snapback] Selvsagt kan de inndra det når personen som har det ikke er eier av kortet. Egentlig skulle de returnert det til kortutsteder. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 jeg ble også tatt for dette her. Var for noen år siden i tromsø da jeg ikke var gammel nok til å komme inn 20 årsgrense. Brukte broren til kameraten min sitt id-kort. Jeg var full og huska ikke fødselsdatoen "min". Alt ble kludder, så de konkluderte med at jeg ikke var den jeg oppga meg som. Da bestemte jeg meg for at dette var så dumt at jeg ikke orka tanken på en klekkelig bot, så jeg løp for livet. Plutselig faller jeg i bakken med smell, med tre digre vakter oppå meg. Politiet tar meg, og jeg får 1500kr i bot. edit: Har et spørsmål iht denne saken. Skal til Amerika til neste år. Jeg snakka med en jurist som var litt usikker på hva utfallet ville bli dersom jeg ville ta meg en tur til usa. Han trodde selvsagt det ikke ville bli et problem. Og, jeg er tatt med hasj i pisset. Men ble ikke tatt for noe salg/kjøp, men likevel 3k i bot. Er det mindre "ulovlig" med tanke på å få grønt lys til statene? 7549405[/snapback] Dumskap! Man løper ikke fra en vekter i fylla. Også dumskap av vekterne å løpe etter deg, siden det er strengt ulovelig av en vekter å "liksom-pågripe" en person om vedkommende er utenfor deres eiendom. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Jeg er så drittlei vektere som tror de er "småpoliti". En vekter har ikke flere rettigheter en grunneiere av stedet, dvs. at en vekter blir leid inn pga disse rettighetene. Folk som ender opp som vektere blir det som oftest fordi de da har et yrke de kan være sjef over andre. Du må ikke lyve til politiet da dette er galt og kan få store følger for deg. Dette er ikke ditt problem men din bror sitt problem. Han har sagt at han skal ta støyten og lar ikke du bare han gjøre det da? Det å annmelde vekterne til politiet fordi de "stjal" visakortet ditt fører bare til at de kan få et forelegg, men du vinner ingen ting på det hvis du da ikke er ute etter "haha.. nå fikk de" følelsen. La det ligge.. ta konsekvensene. 7549554[/snapback] Utestedvakter SKAL ha gjennomgått en kurs som gir dem dispensasjon fra politiet som inneholder en begrenset andel makt og myndighet. De har derfor da rett til å midlertidig inndra eventuelle ID-kort eller visakort inntil politiet ankommer. Dette vet jeg, fordi jeg jobber på et utested. Endret 22. desember 2006 av Marley Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå