Gå til innhold

Raid???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-20 22:13, skrev ComputerBoy:

Hei,

Jeg har 2x"120GB ...

Enten må hovedkortet ha en raidkontroller innebygget, eller så må du skaffe deg en raidkontroller, som settes inn i maskinen og du kobler harddiskene til. Denne erstater delvis den innebyggede IDE kontrolleren. (Cd-rom, floppy og brenner kobles fremdeles til hovedkortet.

Det først er som regel det billigste. Det er bare å følge bruksanvisningen som følger med hovedkortet eller raidkontrolleren. Raidkontrolleren enten den sitter på hovedkortet eller løst har som regel en egen bios hvor du konfigurerer oppsettet.

Glem raid 0 (striping) om du har viktige data. Bruk i såfal raid 1 (Speiling) Da har du 2 fulle kopier av dataene dine og får fremdeles økt ytelse på lesing fra diskene, mens skriving får samme ytelse som før.

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-21 21:49 ]

Lenke til kommentar

Hei,

Er det stor sjanse for at harddiskene kræsjer?

For jeg vil jo gjerne ha både ytelse og

masse plass. :smile:

Og jeg har raid på hovedkortet.

-Gigabyte GA-8IHXP I850E

-P4 2.53GHz

-512MB RD-RAM PC800@PC1066

-ATI RADEON 8500

-2* 120GB WD HDD

-6 kabinett vifter (5 temp, 1 org.)

-16* brenner

-8*DVD

-Chifetech Bigtower Silver m/vindu + kald katode UV lys

[ Denne Melding var redigert av: ComputerBoy på 2002-11-21 21:59 ]

Lenke til kommentar

Kjøre software RAID0 du, 1200JB'er er pålitlige disker og så lenge det ikke er HW raid (som silter hardere på den og er vanskligere å "berge") burde det ikke være noe pes.

Har selv kjørt 8 disker i raid0 (4 striper) på en win2k server i snart 2 år, det har ikke gitt et sekunds hodebry.

Lenke til kommentar

Med to disker er sannsynligheten for krasj dobbelt så stor som med bare en disk. Det burde ikke være så vanskelig å forstå det. Og hvis man kjører RAID 0 mister man dataene på begge diskene når en av dem krasjer. Med to disker som IKKE kjører i RAID 0 er sannsynligheten for diskkrasj like stor, men man mister bare dataene på den ene disken som krasjer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 23:52, skrev Dollar:

Hvis man har 2 disker er jo sjansen for krasj dobla, og all data er tapt hvis en ryker...

Det som heller er poenget er at stakkarer som ikke har funnet ut av det med *kjøling* smeller 10 ganger fler disker enn oss andre.

Hva er det som er så usunt med en vifte som holder diskene kalde da?

Har forresten ikke hatt et problem med en hd som jeg har hatt, og jeg har holdt på med data siden 1990... (kun min IBM som hadde noen bad sectors, som enkelt ble retta med et disk utility prog.)

Quote:

Med to disker er sannsynligheten for krasj dobbelt så stor som med bare en disk. Det burde ikke være så vanskelig å forstå det. Og hvis man kjører RAID 0 mister man dataene på begge diskene når en av dem krasjer. Med to disker som IKKE kjører i RAID 0 er sannsynligheten for diskkrasj like stor, men man mister bare dataene på den ene disken som krasjer.

Eh, sjansen for at en av diskene blir ødelagt blir ikke dobbelt så stor bare fordi man har to disker. Gi meg litt utregninger her nå så kan jeg gå med på det, ikke bare kom med påstander uten dekning... Noe sånt kan du ikke si uten å ha overvåka mange systemer med en og to disker over mange mange år...

[ Denne Melding var redigert av: klure på 2002-11-22 00:27 ]

Lenke til kommentar

-Gigabyte GA-8IHXP I850E

-P4 2.53GHz

-512MB RD-RAM PC800@PC1066

-ATI RADEON 8500

-2* 120GB WD HDD

-6 kabinett vifter (5 temp, 1 org.)

-16* brenner

-8*DVD

-Chifetech Bigtower Silver m/vindu + kald katode UV lys

øøø...er ikke det min maskin? hvis man ser iforhold til min signatur liksom. Er vel veldig få her som har 5stk nidec temp. vifter. 16x brenner, 8x dvd etc. Det der ER jo min maskin :grin: Jeg har jo tilogmed Silver tower med UVlys og vindu.

Er litt trist, har solgt den...dette blir min siste kveld med den :smile:

Gigabyte GA-IHXP I850E

2,53Ghz P4 "NW" PC533

512mb Rdram Samsung Pc800@Pc1066

120gb x 2 WD 8mb sak

Ati Radeon 8500 64mb Retail (no mod)

Sb Live!

Kabinett.

18,1" Samsung Syncmaster 181T LCD

+ no stæsj

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-11-22 00:33 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-11-22 00:36 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-11-22 00:36 ]

Lenke til kommentar

Fra 1995 og til i dag har jeg hatt 3 diskræsj. Heldig vis med frisk backup hver gang.

Jeg har i denne perioden hatt mellom 2 og 4 maskiner. Kjører nå 3 maskiner i nettverk hvorav en maskin i raid 1 som brukes som ekstra backup.

Sier vi et snitt på 2 maskiner i drift over 7 år er dette 14 maskinår. Del 14 på 3 kræsjede disker og du får en diskræsj hvert 4,7. år... (Mine maskiner går stort sett 24/7).

Skal man leke så er striping bra med økt ytelse. Har du viktige data å ta vare på er speiling riktig. Er du påpasselig med å ta backup kan striping like vel være en god løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...