PKK Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Skal kjøpe nytt kamera og er veldig i tvil om jeg skal velge Canon G3 eller Olympus C-5050Z. G3 har fått rimelig gode tester bortsett fra autofokusen som åpenbart kunne vært mye bedre. Kan derimot ikke finne noen uttalelser vedrørende C-5050Z. Er det noe som har forsøkt Olympus C-5050Z? Hva er i så fall inntrykket? Hvordan er autofokusen på C-5050Z? Og hva med bildekvaliteten? Kjenner noen til tester som er gjennomført med Olympus C-5050Z? Noen som har noen sterke anbefalinger? PKK [ Denne Melding var redigert av: PKK på 2002-11-21 00:39 ] Lenke til kommentar
Josefine Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Ville kjøpt g3 pga den vridbare skjermen som jeg ikke klarer meg uten på min g2, billedkvaliteten som er topp, og pga den gode bilde bufferen som gjør at du kan ta mange bilder hurtig etter hverandre. Med den nye innebygde blitzen, så vil du også ha veldig god blitz oppdatering, du slipper å vente lenge på at blitzen skal lades, noe du må gjøre på de fleste andre digitale kameraer. I tillegg, har kameraet veldig god kamera styring for canons egne eksterne ex blitzer. Fokusen er vanskelig i dårlig lys på lengere avstander, men den pleier å feste bra i godt lys, og i dårlig lys så lenge avstanden ikke blir for stor. Til vanlig fotografering inne, så vil som regel avstandene være sånn at den innebygde af illuminatoren vil gjøre at blitzen fester seg. Ellers er det utrolig at de fleste digitale kameraer har så dårlig fokusering, når de er så bra på vanlige rimelige speilreflekser. Det verste er at du ved bruk av ekstern blitz, heller ikke vil ha noen nytte av denne sin innebygde af illuminator, ettersom denne avgir en annen type lys, enn det fokusen i kameraet trenger for å fokusere. De eneste digitale kameraene med bra fokusering er speilrefleksene, men g3 sin duger i de fleste tilfellene. Lenke til kommentar
Josefine Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Mente at fokusen fester seg, ikke blitzen. Ellers, så er det mye viktigere med en god blitz, enn litt flere megapixeler. Straks belysningen går ned øker støyen i bildet, og i praksis vil oppløsningen gå ned, eller bildet bli uklart pga. bevegelse i bildet. Dette kan unngås med en god ekstern blitz, som også løser røde øyne problemet, og som gir ett mye mere naturlig lys enn de innebygde blitzene. Lenke til kommentar
Halvard Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 PPK, jeg lurer akkurat på det samme som deg, intill videre råder jeg deg til å gjøre som meg vente på at Oly 5050 er testet av proffene :smile: Grunnen til at vi vet såpass lite om Oly 5050 er rett og slett at den ble lansert senere en Canon. Er tatt en del fantastiske bilder med 5050, gå til: http://www.molon.de/5050.html for siste nytt, Lykke til med valget :smile: Lenke til kommentar
geokri Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 har du lest denne http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c5050.html jeg har selv 4040 og er storfornøyd med den, er et skikkelig knall kamera, med den beste optikke du kan finne, i 5050 er alle de tingene som plager meg med 4040 rettet på. vippbar skjerm, mulighet for xd og compact flash, og blitzsko. Bruker Gp 1800mah batterier, få helt rå batteritid, og et nytt sett batterier koster meg under 200kr, eller jeg kan kjøpe ekstra batterier på kiosken! ikke som spesialbatteriene til canon som koster ei formue, og er tomme før man aner det. Lenke til kommentar
PCS Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Har tenkt på akkurat det samme. Personlig kommer jeg til å vente til jeg har hatt muligheten til å "pille" på begge modellene i en eller annen butikk. Det er tatt bra bilder med begge kameraene. Foreløpig så har det vært en del tester av G3 som totalt sett er velddig positive. Litt klaging på kromatisk aberasjon og autofokus. Men det virker å være ett problem i større eller mindre grad på det fleste digitale kompakt kamera. Når det gjelder batteri: G3 har riktignok ett proprietært batteri, men en usannsynlig bra brukstid på dette. C5050 har mer fleksibilitet pga AA batterier. (men oppladbare AA må kjøpes ved siden av så vidt jeg vet) Begge har gode muligheter for både snapshot og manuelle instillinger så der tror jeg det kommer mer på hva man føler er best. Så vidt jeg kan se så koker det ned til følgende: Hvilken kombinasjon gir best bildekvalitet: Canons G3 med ny rask linse, 4Mpix CCD med rask signalgang/DIGIC og relativt lite støy. Eller C5050 sin enda raskere linse og mer oppløsning med 5Mpix CCD. Selv så venter jeg på endelige reviews av begge kameraene. Foreløpig så har de bildene jeg har sett vært mest i favør til G3 pga mer støy i C-5050 bildene. (lettere å fjerne litt kromatisk aberasjon her og der enn generell støy...) På den annen side det er myyyye flere G3 bilder tilgjengelig og er ikke sikker på om de C-5050 bildene er representative Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Lader, 1700mah batterier og fjernkontroll følger med C-5050. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Laderen er svært treg, og 1700 mAh er ikke mye å skryte av. MLW Lenke til kommentar
elo Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Litt mer å tygge på! 1. Hvilke kamera er mest anvendelig? 2. Hvilke kamera vil ha høyest 2-håndspris? Om 5 år så skal jeg kjøpe meg et 20 Mp-kamera - derfor er det viktig med beste anvendelighet og 2-håndspris! Med hilsen ELO Lenke til kommentar
geokri Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 heheh......du skal kjøpe deg et 20mp kamera om 5 år?? da er du nok litt etter resten av samfunnet, tror ikke det tar mer en 1-2år før 20mp er i salg i fornuftige priser. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Canon G3 har større zoomområde og trolig også bedre LCD-skjerm. Det har også trolig den beste batterikapasiteten på markedet. Batterikapasitet og god LCD-skjerm er faktisk ganske viktig. "Nødknappen" der man gjør om JPG til RAW er også nyttig. Forskjellen mellom 4 Megapiksler og 5 Megapiksler er minimal, fargegjengivelse, optisk kvalitet, dynamisk omfang og støy i bildene er viktigere etter min mening. Jeg skal straks 2 uker til Thailand, og har tenkt litt på om jeg skal ta med meg Canon G2 eller Nikon 5700. Jeg tror jeg velger G2, fordi denne har mye bedre batterikapasitet, bedre LCD-skjerm og en fargegjengivelse som passer bedre til min smak. Men jeg kommer til å savne muligheten for kraftig tele og god makro, og Nikon 5700 har jo også 5 Megapiksler. Så jeg har ikke bestemt meg helt enda. Jeg har holdt i et C-5050, og det virker som om det har god kvalitet. Objektivet er svært lyssterkt, og det takler flere minneformater enn G3. Hva som er best av dette og G3 må man nesten vente på tester for å vite. Hvis det er slik som noen antyder, at det er en del støy i bildene til 5050, vil G3 trolig være det beste valget. MLW Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Olympus leverer vist ikke med fjernontroll til C-5050 i Norge. Den må man ut med 2-300 kr ekstra for. Ved første øyenkast ser det ut til å være mere støy enn G2/G3, men jeg synes også den virker mere behagelig. Makroen er helt fantastisk og kvalitetsfølelsen er meget stor. Lenke til kommentar
PKK Skrevet 20. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2002 Hei Halvard, Takk for innlegget ditt. Har du bestemt deg for G3 eller C-5050Z? I tlifelle hva var utslagsgivende for deg. Selv er jeg fortsatt i tvil. Jeg ser også på Nikon Coolpix 5700 og Sony DSC- F717 som aktuelle alternativer, men trenger hjelp til å fatte en "riktig" avgjørelse. Hva som er viktig for meg er: bildekvalitet, brukervennlighet og autofokus tatt i betraktning det faktum at de aller fleste bildene jeg tar (80 - 90%) vil være "point and shoot" Jeg hører gjerne fra deg om hva du synes. PKK Quote: Halvard skrev (2002-11-22 08:39):PPK, jeg lurer akkurat på det samme som deg, intill videre råder jeg deg til å gjøre som meg vente på at Oly 5050 er testet av proffene :smile:Grunnen til at vi vet såpass lite om Oly 5050 er rett og slett at den ble lansert senere en Canon.Er tatt en del fantastiske bilder med 5050, gå til: http://www.molon.de/5050.htmlfor siste nytt,Lykke til med valget :smile: Lenke til kommentar
johmjoh Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Her er hele testen av Olymuskameraet: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/c5050.html Lenke til kommentar
jmfurz Skrevet 23. desember 2002 Del Skrevet 23. desember 2002 Har akkurat prøvd Olympus C-5050 Zoom i 2 dager (uten bruksanvisning) og vurderer å kjøpe denne opp mot Canon PS-G3 og Nikon CP-4500 - som jeg ikke har prøvd. Hadde en Toshiba PDR M70 (3mp) som jeg egentlig var godt fornøyd med i 1 år sånn funksjonelt sett bortsett fra batterikapasitet. Ønsker litt "mer" som jeg tror alle disse kameraene kan gi... Det er ikke lett å velge mellom disse synes jeg, men oppsummeringen min av Olympusen er: for: + virker svært solid og godt bygd - ligger godt i hånden + standard "AA" oppladbart NiMh følger med el. engangsbatteri (i nødsfall) el. Li-ion (høy-kapasitets) + meget lyssterk optikk + høy oppløsning - 5 mp + tar mange mediatyper (CF, XD, SM) + tar opp videosnutter så lenge det er plass på kortet + kan "flippe" LCD (men bare opp/ned - ikke sideveis) + enkel å forstå og navigere i menyer men noen uventede "pussigheter" + Focus Assist lampe + "jog dial" ratt + masse ålreit funksjonalitet og justeringer, litt omstendelig å justere ting :x for: - veldig bråkete zoom - skru ned til ISO 64 for å redusere støy (evt. reduser "sharpness") men det "ødelegger" (?) for den lyssterke optikken ved lite lys - bråkete varselslyder (kan sikkkert skrus av men forskjellige "lyder" finnes flere steder i menyen...) - mye tønne-effekt i optikk på vidvinkel - har ikke fjernkontroll i pakken i Europa - kan ikke justere billedstørrelse på forhånd (?), bare komprimeringsgrad - kan krympe bilde etterpå (upraktisk) - muligens sårbar LCD-flip-ut - hadde vært kjekt med litt mer zoom (4x) - litt "flabrete" gummilokk på siden Har som sagt ikke prøvd G3 men har "klådd" på en G2 og likte den godt. Har bare tatt i CP-4500 - den er litt "rar" men virker likevel solid. Usikker på hvordan den blir i praksis. Sammenligning side-ved-side her: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...thod=sidebyside Lenke til kommentar
jmfurz Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Se review fra en som har prøvd begge: http://www.dpreview.com/reviews/read_opini...3&opinion=14250 Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det hele er vel en smakssak. 5050 er litt dårlig på støy og kromatisk abbersjon, mens G3 er dårlig på fokus. Se utførlig test av 5050 på www.megapixel.net. Begge kameraene er uansett meget bra. G3 er nylig testet på www.digit.no så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
007 Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Etter en tid med vurdering og fundering, for og i mot, fallt mitt valg på olympus c5050. jeg har prøvd begge kameraene, og mener at begge er utmerkede.jeg er enig i at skjermen til g3 er bra,men den veier etter min mening ikke opp mot olympus sine mange muligheter.olympusen har en noe bråkete zoom,men bildene er knivskarpe i alle progr.moduser ,kromatisk aberasjon har jeg ikke merket noe til., jeg har heller ikke tatt så mange bilder.olympus bruker vanlige batterier og har flere muligheter for lagringsmedier Oly har 5 mpix..sist, men ikke minst,det passet i min hånd, jeg fikk den rette "feelingen". Har forøvrig kjøpt kameraet i utlandet og har spart 2500kr i forhold til billigste kamera på nettet her i Norge. Lenke til kommentar
noaarbr Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Er det noen som har hørt noe om lansering av Canon G4? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå