Gå til innhold

Zelda TP vs Zelda ocarina of time.


bulseye

Anbefalte innlegg

Jeg brukte en flaske da jeg spilte tennis med Ganondorf, og tok frem Biggoron sverdet rett før han nådde bakken. Meget lett, kanskje for lett. Ganondorf kampen i OoT var en stor skuffelse, etter å ha slåss mot så mange forskjellige stygginger, den ene værre enn den andre, hadde jeg forventet en skikkelig kamp på slutten. Det fikk jeg dessverre ikke, og begge formene av sistekjempen av ufattelig lett. Der synes jeg TP brillierer med sistekjempen, som er varrierende, utfordrende og spennende.

7645901[/snapback]

Jeg føler at det var omvendt. Å slå Ganondorf i Ocarina var for meg et sant Helvete på Jord, selv om det også var utfordrende, spennende og for min del, variert nok. Ganondorf i Twilight gikk lett som bare det. Det er mye mulig at dette har noe å gjøre med at jeg fortsatt gikk på barneskolen da Ocarina kom og at jeg nå er ferdig på videregående (skoler brukt for å illustrere aldersforskjellen). Den siste kampen mot Ganondorf i Twilight, følte jeg at - slik som med mange andre kamper i spillet - var resirkulert materiell. For all del, Twilight Princess er likevel et knallgodt spill, iallfall synes jeg det.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo tydelig at vi, erfarne Zeldaspillere, aldri vil slite så mye med de nye Zeldaspillene som de gamle, da tenker jeg spesielt Ocarina of Time som var det første i 3D.

 

Når man spilte OoT var det rimelig nytt å sloss med store, skumle, bosser i fullstendig 3D-grafikk. Det var liksom ikke bare en "klatt" på tv-skjermen lenger. Du fikk et stort ansvar som du ikke var vant til å ha.

 

Alle bossene i OoT ga meg en slags "skrekk"-følelse. Det gjorde ingen i TP. Jeg sleit mye mer med bossene fra OoT enn det fra TP, ganske enkelt fordi det ikke lenger er nytt og uvant å sloss mot store, stygge, monste i 3D-grafikk. I OoT var var det få bosser jeg klarte på første forsøk, i TP var det omvent (få bosser jeg IKKE klarte på første forsøk).

 

Jeg vil si 80-90% av elementene fra TP er såkalt "resirkulert materiell". Resirkulert på en strålende måte vel å merke, men gir allikevel ikke en helt ny opplevelse.

 

I OoT var det liksom nytt å komme i førstepersonssynsvinkel å kunne skyte med pil og bue, eller bomerang, eller hookshot. Det var ikke mange andre spill som hadde sånne muligheter, og det var INGEN spill som hadde så god kamera og frihetsfølelse som OoT.

Lenke til kommentar

Eg held ein liten knapp på OoT viss eg absolutt må velge mellom dei to. Hovudgrunnen til dette er at eg likte stemninga betre i det spelet. Eg håpte på eit mørkare Zelda, og for all del, TP er jo mykje mørkare enn WW, men eg fikk aldri samme følelsen som når eg for første gang gjekk ut av Temple of Time som voksen Link i OoT. Der var på mange måtar alt håpet ute og no var det berre opp til meg. I TP fekk eg i grunnen aldri følelsen av at folket hadde nokre problem, dei sprang lykkelege rundt i Hyrule Town stort sett heile tida. Kvifor skulle eg gidde å redde dei?

 

Eg fekk også eit sterkare forhold til karakterane i OoT, scena der du seier farvel til Saria er nesten rørande. Men TP hadde absolutt sine augneblink det også, kunne nesten kjenne skuffelsen til Link på kroppen når Ilia ser på han utan å kjenne han igjen i Telma's Bar.

 

Zant var eg litt skuffa over, først virka han som ein skummel type, men likte ikkje helt det komiske preget han fikk mot slutten. Kampen var veldig bra though!

 

Det var noko som plaga meg med TP, noko som nesten virka som ein bug(Ja, ein bug, i eit Zelda spel), eg fekk ALT for ofte beskjed om "You found 5-10-20 rupees", i kister er det greit nok, men eg fekk beskjeden når eg f.eks. sprengte steinar eller andre ting der eg fann rupees ute i feltet. Om og om igjen. Ein gong er greit, men ikkje kvar einaste gong. Ein bagatell kanskje, men det irriterte meg. Det var også andre småting som gjorde at eg ikkje synes TP virka like polert som OoT.

 

Alt i alt ligg OoT fortsatt øverst på lista mi, TP på andre, LttP på tredje og WW på fjerde. Men dei er jo fantastiske alle fire :love:

 

Det er ein ting eg lurer fælt på når det gjeld slutten av TP, rett før Ganondorf dør, eller dvs. dør han? Han seier jo at det ikkje er over og noko slikt, men så ser han på armen sin, og triforcen hans forsvinn. Har han ikkje lenger triforce of power? Dør han faktisk for ein gongs skyld? Eg er nesten ikkje i tvil om at vi får sjå han igjen, men eg håpar at eg ender opp med ein anna sluttboss på det neste Zelda. Som gjerne må ha noko med Ganondorf med å gjere, berre ikkje han.

Lenke til kommentar

Jeg håper den neste Zeldaen gir oss gamle Zeldaspillere litt mer "nytt". TP ga oss veldig mange forandringer. Men verken konseptet eller noen av spillets elementer føltes "nytt". Nå skjønner jeg at det er Zelda, som hovedsakelig skal utspille seg i Hyrule med Ganon som hovedskurk og Zelda som prinsesse.

 

Men jeg skulle nok allikevel ønske det kom et litt "nytt" konsept, i et annet land med andre karakterer, elementer og melodier. Litt sånn som i Majoras Mask. Savner følelsen man får når man spiller et totalt nyskapende superspill.

 

 

Er det bare meg, eller føltes Ocarina of Time mindre lineær ut enn det TP gjør?

 

Og ut av det blå: Er jeg den eneste som ble litt skuffa over Side Questinga i TP? Syntes ikke Cave of Odreals var på linje med Gerudo Training Grounds egentlig. Og til tross for at du trengte 5 Piece of Hearts i TP, var det veldig mange du nesten ikke kunne unngå å få tak i. Følte bare jeg brukte så mye mer kvalitetstid på Side Quests i OoT egentlig...

 

Når jeg sier "skuffa", er det viktig å få med seg at jeg utelukkende sammenligner med OoT. TP har maaange flere Side Quests enn gjennomsnittsspill.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Enkelte tider på dagen kjeder man seg bare. :)

 

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt TP er bedre enn OoT - eller omvendt, synes jeg dette er veldig vanskelig å svare på. TP har ting som OoT mangler, og OoT har ting som TP mangler. Dette gjør dem til 2 igrunnen ganske forskjellige spill (med noen like elementer da), og frontene OoT gjør det svakt på, retter TP opp og omvendt.

 

Eksempler som kan nevnes er at jeg i OoT alltid har drømt om et enda litt større Hyrule, som jeg har fått oppfylt i en svær utgave på TP. Mens jeg f.eks I TP savner et mer folksomt Kakariko, finner man det i OoT. To veldig jevne spill .:)

Lenke til kommentar

Er voksen gjennom hele spillet. Men i OoT reiste du i tid, men dette ble bare utnyttet i 1 temple, i TP kan du skifte ettervært mellom menneske og ulv, som du må bruke i noen tempel for å overhode klare templet.

 

Jeg synes TP har kjempegod stemning, og er et fullverdig Zelda spill. Jeg har spillet Zelda til NES, SNES, N64 og nå Wii, så jeg har bakgrunnen. Jeg føler og at enkelte her glorifiserer de tidligere Zelda spillene, og vil ha dem til å være mere konge enn de egentlig var. Ikke ta dette feil, men de andre Zelda spillene hadde sine ting å skorte på.

 

Men synes og det er unødvendig å egentlig diskutere smak, for noen liker det ene og andre liker noe annet. Slik er det bare. Men jeg synes enkelte her slakter TP vel mye, for det fortjener det ikke. Det har stemning, følelser, gåter ja alt som kjennetegner et klassisk Zelda spill. Vi har fått noe nytt i vært Zelda spill og jeg synes Nintendo leverer i TP og litt til, like godt som de leverte i OoT. Jeg synes og at de har tatt det beste fra OoT og lært av det, og lagt til litt ekstra i TP..

 

Men dette er min mening, jeg koser meg glugg ihjel med TP, like godt som jeg kostet meg med OoT. TP har tatt vekk enkelte tinger som var i OoT, men dette fordi det ikke er en oppfølger, og vi har heller ikke vært vant med at noen Zelda spill har vært det heller.

Lenke til kommentar

Det er klart av hvis man setter OoT og TP direkte ved siden av hverandre rent fysisk, vil TP komme veldig godt ut av det. Rett og slett fordi det er laget bevisst for å toppe OoT! De har tatt de beste elementene fra OoT, og forbedret i den grad de syntes var best!

 

Men de ikke-fysiske tingene. Som stemning og originalitetsfølelse, hadde OoT på et betydelig høyere nivå syntes jeg.

 

 

Men jeg må si meg enig i at det sies ufortjent mye negativt om TP her. Og jeg vil forsikre dere alle om at jeg ELSKER TP ekstremt mye som spill. Det ER et av de mest geniale og perfeksjonerte eventyrene jeg har blitt tatt med på. Både i helhet og detaljmessig sett. Når jeg fremstiller TP som "negativt" så er det rett og slett bare for å vise at det ikke er så mye bedre enn det OoT var, selv om det kanskje ser sånn ut.

 

Jeg har nå bakgrunn jeg og, ettersom jeg har spilt/runna alle spillene i hovedserien, fra Nes til Wii. Jeg setter nok bare litt mer pris på den totale originalitetsfølelse, men forstår meg LETT på de som syntes dejavu-følelsen er rå.

Lenke til kommentar

01: Nintendo gir ut Ocarina of Time og setter standarden for 3D-adventures.

02: Fans gråter av glede.

03: Nintendo gir ut Majora's Mask.

04: Fans whiner fordi det ikke var like bra som Ocarina of Time.

05: Nintendo gir ut Windwaker.

06: Fans whiner fordi det ikke var som Ocarina of Time.

07: Nintendo svarer fans og gir ut Twilight Princess.

08: Fans whiner, fordi det ikke føøøltes som Ocarina of Time.

09: Nintendo gir ut Zelda: "What about a nice cup of STFU?"

10: Fans whiner fordi det ikke er som Ocarina of Time.

11: Nintendo gir ut Ocarina of Time i 1080p HD og grafikk som får Gears of War til og se ut som Øystein Sunde.

12: Fans whiner fordi de plutselig innser at Ocarina of Time ikke er SÅ bra lenger, og at det hele var en følelse man hadde den gang!

13: Nintendo sier: "Told You So"

 

... altså ... Twilight Princess EIER Ocarina of Time på absolutt alle punkter.

Ocarina of Time er min beste opplevelse innen gaming noensinne, men etter å ha varmet opp med Gamecube-versjonen før Twilight Princess - så er jeg vel ikke akkurat i tvil om at TP er 1500 ganger bedre.

 

Men seff skulle jeg ønske den magien fra OoT er tilbake.

(den fikk jeg btw i WoW når det kom for første gang også ... men det skjer ikke igjen når Burning Crusade kommer ut for å si det sånn. Alt som er nyskapende er rått)

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar
01: Nintendo gir ut Ocarina of Time og setter standarden for 3D-adventures.

02: Fans gråter av glede.

03: Nintendo gir ut Majora's Mask.

04: Fans whiner fordi det ikke var like bra som Ocarina of Time.

05: Nintendo gir ut Windwaker.

06: Fans whiner fordi det ikke var som Ocarina of Time.

07: Nintendo svarer fans og gir ut Twilight Princess.

08: Fans whiner, fordi det ikke føøøltes som Ocarina of Time.

09: Nintendo gir ut Zelda: "What about a nice cup of STFU?"

10: Fans whiner fordi det ikke er som Ocarina of Time.

11: Nintendo gir ut Ocarina of Time i 1080p HD og grafikk som får Gears of War til og se ut som Øystein Sunde.

12: Fans whiner fordi de plutselig innser at Ocarina of Time ikke er SÅ bra lenger, og at det hele var en følelse man hadde den gang!

13: Nintendo sier: "Told You So"

 

... altså ... Twilight Princess EIER Ocarina of Time på absolutt alle punkter.

Ocarina of Time er min beste opplevelse innen gaming noensinne, men etter å ha varmet opp med Gamecube-versjonen før Twilight Princess - så er jeg vel ikke akkurat i tvil om at TP er 1500 ganger bedre.

7662952[/snapback]

 

Genialt, den var meget bra skrevet. Når du sier det så har jeg lagt merke til at folk hele tiden skal det som i OoT.

 

Husker da Nintendo viste den teaser filmen med kamp mellom Ganondorf og Link, og folk ble så oppspilt. Så kom Windwaker, og folk ble delt i meningen, de ville ha et som OoT. TP oppfylte ønsket, og som du sier, folk sier fremdeles at de vil ha et som OoT.

 

Håper ikke at folk tar det feilt opp her, jeg elsker OoT, men jeg har nå gått videre. jeg spiller gjennom TP for tredje gang, det er bare fantastisk bra laget. OoT klarte det i sin tid, og nå har TP klart det.

Lenke til kommentar

For min egen del, er det rimelig MOTSATT av det SkyMarshall påstår.

 

Jeg syntes TP er for likt OoT. Det er nettopp dét som gjør at jeg foretrekker OoT. Det føles ikke nytt lenger! Nesten alt i TP er som sagt tidligere "resirkulert materiale". Selv om de har klart å forbedre EKSTREMT mange elementer, er det allikevel oppbrukte ideer som ikke gir noen NY følelse!

 

Dessuten er det en veldig ulogisk, og rar, konklusjon å si at TP "eier" OoT på alle punkter, ettersom de begge har masse elementer som den andre mangler. Du fremstiller det som om det skulle være matematisk korrekt ellerno'.

 

 

I 99/100 situasjoner ville jeg forsvart TP. Men når en tråd BER om å stille verdens mest populære Zeldaspill oppimot et nyere ett, så blir det jo BEDT om å trekke frem negative ting ved dem begge. Det kan ikke kalles "whining".

 

Forresten: "Whining" blir det alltid, uansett hvor bra noe er. Denne topicen er ikke whining.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg fremdeles uforståelig til at TP ikke føles nytt. Dette er grunnen.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Gale Boomerang: Bommerangen var i OoT, men egentlig var den totalt nyttesløs etter at du var ferdig med Lord Jabu Jabus belly. I TP er den blitt forbedret, med vind. Den brukes nå i flere templer, ikke bare det templet du finner den i. Som f.eks Sky temple og Hyrule castle. Gale Boomerang er en forbedret versjon av Bommerangen fra OoT.

 

Clawshot: Hookshoten i OoT var egentlig ganske bra, men den hadde sine mangler. Du kunne dra deg til diverste gjenstander, men kunne egentlig ikke bruke den som noe våpen, annet enn mot Morpha. I TP er Hookshoten byttet ut med 2 claw shots, 1 i Lakebed temple og 1 i sky temple. Den kan brukes som våpen, for å dra fienden mot deg eller dra "skjoldet" av fienden. Når du får 2 kan du bruke disse til å hentre deg mellom ankerpunkter. Den kan og brukes til å rappelere ned fra et hengefeste. Clawshooten er en oppgradert Hookshoot fra OoT.

 

Iron boots: I OoT brukte du disse til 1 ting primært, intent annet. I TP bruker du dem for å gå på bunnen av sjø, som i OoT, men du bruke den og som vekt for å trykke ned brytere, i sumo kamp mot Goron folke og får å gå i taket. Igjen, en forbedret item fra OoT.

 

Gorons hammer: Man kan vel kalle ball and chain en forbedret utgave av gorons hammer fra OoT, den innehar i alle fall samme egenskaper som gorons hammer fra OoT. Samt at den kan brukes som et medium range våpen og slenge den ut fr adeg. Så det blir nesten en oppgradering.

 

Lens of truth: Sansens til Ulven i TP kan sammenlignes med lense of truth i OoT, bare med den forskjell at som ulv kan du og lære deg lukter, som fører deg videre i spillet. Kanskje ikke en direkte oppgradering, men enn fin, ny ting, i et Zelda spill.

 

Så har vi da totalt nye ting, som f.eks Dominion Rod, som lar deg gjøre statuer til levende tinger som følger din ordre, som du da og kan bruke for å få tak i diverse items. Spinneren, som lar deg nå områder du egentlig aldri kunne nå før, men som du plutselig inser du kan nå.

 

Og da non quest items, som f.eks arrow kombinasjonen, undervanns bomber, hawkeye som gjør deg til rene sniperen med Heros bow, fishing bobber, lanternen.

 

Og så er det da mini boss kamper, som du har i alle templene. I OoT fikk du de fleste tingene i templene ved å ta normale små monster som du ellers fant overalt i templet. I TP har dette blitt forbedret ved at du treffer små minibosser, som er like variert som selve bossen, og som du måtte ta for å komme deg gjennom templet. Igjen, et nytt element i TP.

 

Så jeg stiller meg litt ufroståelig at TP ikke føles nytt, når det er en lett miks av nye og gamle items i spillet samt at det er mindre "linært" enn OoT. I OoT lærte du ganske fort at du trengte 3 templer som lite Link. Du kunne ikke ta disse i den rekkefølgen du måtte ønske. Og så de 5 templene som du trenger for å vekke alle Sagene. Du viste hele tiden hva du skulle gjøre og det ble ingen overaskelser.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

i TP vet du først at du må ta de 3 templene, men du vet ikke hva som skjer etter du har tatt de. Du vet at spillet ikke er over, men du vet ikke hva som skjer etterpå. Så blir Midna skadet og du må bringe henne til Zelda, som ofrer seg for Midna, og du må ta veien til Sacred Grove. Du vet nå om Twilight Mirror, men vet ikke mye om det eller hva det er. Du lærer deretter at du trenger 4 bitene for å komme til Palace of twilight. Du tar det, og får vite at du må ta turen til Hyrule castle.

 

Når du har gjort dette innser du egentlig at det er linært i forhold til OoT, men det føles ikke som det, for historien blir drevet frem hele tiden på en finurlig og veltenkt måte. Selv om du hele tiden tar et og et temple i spillets tempo, føles det som det ikke er linært. Du vet det dine allierte vet, mere kan du ikke vite, men de jobber i bakgrunnen for å hjelpe deg.

 

Alt i alt synes jeg TP tar det beste av OoT og legger til nye elementer. Derfor synes jeg TP er like bra om ikke bedre enn OoT, for selv om begge har sine mangler lærer TP av de manglene i OoT og endrer på det i sitt neste spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...