Gå til innhold

PC'en rebooter av seg selv. HJELP!

Anbefalte innlegg

Har en PIII 733, på et ASUS CUV4X hovedkort. Har tidligere kjørt med et Matrox Millenium skjermkort (uten vifte), og 128MB SDRAM.

Forrige uke satt jeg inn et GeForce4 TI4200 64MB skjermkort, og ytterligere 512MB SDRAM. Nå har PC'en begynt å reboote av seg selv innimellom. Går noen timer fra jeg starter opp til den gjør det.

Hva er feil?

Har en 200W strømforsyning. Er det for lite nå?Skjermkortet har vifte, men jeg vet ikke hvor mye det trekker av effekt.

Det er vel ikke spesielt mer effektkrevende å sette inn mer RAM?

Blir det for varmt i kassen slik at den slår seg av på grunn av det?

Håper noen har kompetanse på området, og/eller vært borti noe lignende tidligere.

Bruker WindowsXP.

Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gunnar, velkommen til forumet

Det skal kunne gå fint med 200W strømforsyning. P3 733MHz har ikke ikke akkurat det største strømforbruket, og det skal derfor være nok til pvers for å drive et Geforce4 skjermkort. Men du kan selvfølgelig ikke se bort i fra at strømforsyningen er synderen. Bruk et lite overvåkingsprogram til å sjekke spenningene dine på 12V og 5V kretsen, f.eks. programmet "Motherboard monitor"

Uansett så ville jeg heller satset pengene på at problemene dine ligger på minne du bruker. Har du prøvt å kjøre systemet med bare den ene av de nye minnebrikkene?

Dersom du har misstanke til at det er varmen i kabinettet som stopper deg, så er det bare å kjøre maskinen uten deksel.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med en P3-800 på et Abit BX133Raid hovedkort. Det var hverken PSU, Prosessor, eller ram som var feil. Deaktiverte alt som var av raid og greir, men fortsatt rebootet den av seg selv uten forvarsel. Har faktisk ennå ikke funnet feilen, så nå ligger hovedkort/prosessor i esken sin og jeg kjører duron1200 (på samme psu)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Tenkte bare å fortelle ståa, slik at det kanskje kan hjelpe andre med samme problem senere.

Tok meg litt bedre tid, og tok ut de nyinnstallerte tingene. Fant ut at med det nye skjermkortet og den gamle rammen var alt stabilt og fint. Tok så ut den gamle rammen og kjørte kun med den nye. Da gjentok feilen seg.

Har nå returnert den nye rammen og håper på å få en ny. De skal vel teste den returnerte rammen, og siden feilen tar opptil flere timer før den slår inn får jeg bare håpe at de orker å prøve den så lenge, og at det samme skjer hos dem. Har ihvertfall informert dem om hva som skjer.

(Har sjekket på hovedkortet og den støtter rammen jeg kjøpte.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...