Gå til innhold

Valg av objektiv til Pentax K100D

Anbefalte innlegg

Hei.

Som fersk eier av nevnte kamera (bestilt på nett for et par timer siden), så trenger jeg noen råd om objektivvalg. Jeg har bestilt kit`et med 18-55mm F3.5-5.6 AL objektiv. Det finnes også et kit som inneholder 50-200mm F4.0-5.6 ED i tillegg til overnevnte.

Følgende spørsmål melder seg da:

1.

Jeg ønsker å kjøpe en 50-200mm, burde jeg da satse på Pentax sin variant som nevnt overfor til ca. 2500,- løst, eller kan jeg like godt kjøpe varianten som selges med Samsung GX-1L, dvs. Schneider-Kreuznach D-Xenon 50-200 mm f/4.0-5,6 ED. Denne er å få kjøpt over disk i norge for 1500,-. Så vidt jeg har skjønt er dette egentlig samme objektiv produsert på samme fabrikk men under "eget" merke for å shippes med Samsung? Kan noen avkrefte eller bekrefte dette?

2.

Hva er forskjellen på et AL og en ED objektiv? (ref. spesifikasjonene over?)

3.

Om noen av dere har erfaringer med Tamron/Sigma eller andre objektiver dere heller vil anbefale i stedet for de nevnte over så er jeg meget lydhør for innspill :)

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Atrox1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har objektivet du spør om og er godt fornøyd med det med unntak av lysstyrken. Jeg kjøpte det først og fremst for å ha et teleobjektiv til de få gangene jeg trenger det. Jeg holder meg stort sett til i området vidvinkel til moderat tele.

Objektivet er skarpt og har lite forvrengning. Lystyrken er som sagt ikke noe å skryte av, men skal du ha noe bedre må du nok opp endel prisklasser, eller kjøpe fastoptikk i stedet.

Når det er sagt er dette objektivet sammen med kit-objektivet et godt utgangspunkt for å finne ut hvilke brennvidder du faktisk bruker mest slik at du senere kan gjøre dine egne prioriteringer.

1.

Jeg ønsker å kjøpe en 50-200mm, burde jeg da satse på Pentax sin variant som nevnt overfor til ca. 2500,- løst, eller kan jeg like godt kjøpe varianten som selges med Samsung GX-1L, dvs.  Schneider-Kreuznach D-Xenon 50-200 mm f/4.0-5,6 ED. Denne er å få kjøpt over disk i norge for 1500,-. Så vidt jeg har skjønt er dette egentlig samme objektiv produsert på samme fabrikk men under "eget" merke for å shippes med Samsung? Kan noen avkrefte eller bekrefte dette?

Rent optisk er disse objektivene identiske og produseres som du sier på samme fabrikk. Jeg vet ikke om Schneider objektivet har den samme coatingen som Pentax sitt, men sannsynligvis er også denne identisk.

2.

Hva er forskjellen på et AL og en ED objektiv? (ref. spesifikasjonene over?)

AL står for Aspheric Lens og brukes for å korrigere feilbrytninger spesifikt for vidvinkelobjektiv. (http://en.wikipedia.org/wiki/Aspheric_lens)

ED står for Extra-low Dispersion og er et linselement som korrigerer feilbrytninger som typisk oppstår i teleobjektiver. (http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_%28optics%29)

3.

Om noen av dere har erfaringer med Tamron/Sigma eller andre objektiver dere heller vil anbefale i stedet for de nevnte over så er jeg meget lydhør for innspill :)

Har ikke erfaring med disse.

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...