Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Formelsamling i 3MX <-- noen som har å printe?

Anbefalte innlegg

Hei, ettersom det er lov å lime inn ark i formelsamlinga lurer jeg på om det er noen som har noe ferdigskrevet å sende meg? Evt. steder på internett å laste ned?

Å skrive matematiske formler i mathtype tar jo så helsikkes lang tid..

Mvh.

Øystein Larsen

oystein (att) larsen.cd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får nok mer om jeg skriver på pc og skriver ut, blir langt tydeligere..

Når det gjelder innlimte vs. håndskrevet så er reglene at man kan lime inn, bare man ikke limer over tekst som allerede står i boka. Man har heller ikke lov å utvide boka. Se annen tråd på dette forumet.

/øystein

Lenke til kommentar
Å skrive matematiske formler i mathtype tar jo så helsikkes lang tid..

7518612[/snapback]

Det tar ikke lenger tid enn å sitte og vente på at noen skal lete opp eller poste noe ferdiglaget her. Hvis du lager ting selv får du i tillegg trening, i tillegg til at det kun er du selv som vet hva du trenger i den teite boken.

Når du lærer deg de enkleste og mest sentrale hurtigtastene går det mye fortere:

- Brøk: Ctrl + F (F står for det engelske ordet 'frac' som betyr brøk)

- Kvadratrot: Ctrl + R (R står for 'root')

- Opphøyd i: Ctrl + H (H står for 'higher')

- Nedsenket: Ctrl + L (L står for 'lower')

Ellers står det hurtigtaster for de aller fleste symbolene når du holder musen over dem. Lær deg de du vet du trenger mest (f.eks vektor-, sum- eller integraltegn).

Hvis du bruker mye mus i MathType skjønner jeg godt at det tar lang tid.

Lenke til kommentar

Flotters, har ikke brukt mathtype annet enn til formler i fysikkforsøkene mine. Jeg bruker mye hurtigtaster i andre programmer, men tenkte ikke på det en gang i mathtype.

Akkurat nå spurte jeg bare, må nok skrive en sjøl allikevel, er snakk om å ha tid til å gjøre det.

Mvh.

Øystein

Lenke til kommentar

Et lite tips, muligens en smule OT: Ikke bortkast sidene på å skrive en masse formler, bruk plassen til å få med deg de vanskeligste oppgavene og løsningene til disse. Det hjalp meg noe sinnsykt på tentamen for noen uker siden. De mest grunnleggende formlene står allerede i boken fra før av, og hvis du vil legge til noen andre viktige og sentrale formler, bør du ikke bruke mer enn 1-2 sider til dette. Resten av plassen bør du disponere til kun (vanskelige) oppgaver og løsninger - du vil så absolutt få bruk for det! Husk å skrive formlene nokså tidlig i forveien, slik at du ikke ender opp å skrive de natten før prøven slik som jeg gjorde :whistle: . Lykke til med skrivingen!

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...