Bilge^^ Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hei! (= Jeg har akkurat kommet fra julebord Vi ble henta, og sjåføren hadde en ballong i baksetet. Mitt søskenbarn satt også på. Og han fant altså denne ballongen i baksetet, en Peppes Pizza ballong. Han tok den, holdt den rett opp, helt til han merket noe meget rart. Han merket 3 uforståelige ting.. Det ene var: Når bilen svingte til høgre, ble ballongen med til høgre. Altså ballongen var i takt med svingen.. vi testet dette å kjørte hardt på i en stor sving, og ballongen var nesten FØR svingen.. ? det andre var: Når bilen gassa på, så var ballongen nesten kjappere enn bilen. Altså ballongen for frammover, merklig nok ikke bakover.. Det samme når bilen stoppa/bremset, ballongen for i full fart bakover. Vis bilen hadde BRÅstoppa hadde jo vi mennesker fløget frammover.. det var det tredje underlige punktet.. Det eneste jeg vet om ballonger er at de har helium i seg eller noe.. ? Uansett, vist noen her har peiling på sånt så kom gjerne med svar Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Noen som har bil, ballonger, gass, og videokamera? Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Noen som har bil, ballonger, gass, og videokamera? 7518584[/snapback] hehe.. hva mener du ? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg er interessert i å se hvordan dette ser ut Btw - hadde dere gnidd ballongen så den ble statisk elektrisk ladet? Var det en "svevebalong", hadde den snor eller hadde den stang eller ingenting? Hvordan holdt han den? Vanlig-luft (synker sakte) og satt-fast-i-taket? Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg er interessert i å se hvordan dette ser ut Btw - hadde dere gnidd ballongen så den ble statisk elektrisk ladet? Var det en "svevebalong", hadde den snor eller hadde den stang eller ingenting? Hvordan holdt han den? Vanlig-luft (synker sakte) og satt-fast-i-taket? 7518654[/snapback] sjønner Nei kan ikke sjønne hvorfor den på noen måte skulle være statisk elektrisk ladet? :S sveveballong? det var en vanlig peppes pizza ballong. Den var festet til en tynn vanlig tråd. Han som holdt ballongen, + 2 stk satt med dress da.. Ikke noe med det å gjøre vel? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 At folk skal se hva han mener. Jeg vet at dette er fakta, og har lest om det et sted. Edit kommer! Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 At folk skal se hva han mener. Jeg vet at dette er fakta, og har lest om det et sted. Edit kommer! 7518735[/snapback] at folk skal se hva han mener? hva svarer du til her egentlig ? og du vet at HVA er fakta? Du svarer litt rart.. men uansett, du har låvet Edit<3 Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Ja. Men det kan ta tid! Jeg må huske at jeg skal se etter og spørre om det! Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Ja. Men det kan ta tid! Jeg må huske at jeg skal se etter og spørre om det! 7518801[/snapback] hehe, sjønner thx anyway ;D Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Såvidt jeg husker, har det noe med lufttrykket i bilen å gjøre. Når man akselelerer, vil luften i bilen presses bakover, og ballongen blir skøvet i motsatt retning, hvor det er "minst" luft. Det samme skjer om man svinger. Mener å huske at det er slik, ihvertfall. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Såvidt jeg husker, har det noe med lufttrykket i bilen å gjøre. Når man akselelerer, vil luften i bilen presses bakover, og ballongen blir skøvet i motsatt retning, hvor det er "minst" luft. Det samme skjer om man svinger. Mener å huske at det er slik, ihvertfall. 7519569[/snapback] Jupp, stemmer det... Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Såvidt jeg husker, har det noe med lufttrykket i bilen å gjøre. Når man akselelerer, vil luften i bilen presses bakover, og ballongen blir skøvet i motsatt retning, hvor det er "minst" luft. Det samme skjer om man svinger. Får det ikke helt til å stemme. Lufttrykket i ballongen er litt høyere enn utenfor i utgangspunktet, siden ballongen trykker luften sammen. Når lufttrykket utenfor blir større, vil trykke på luften i ballongen bli enda større, og dermed fortsatt være større enn utenfor. Hvis det er noe annet enn vanlig luft i ballongen kan oppførselen bli anderledes. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 leste om dette i donald for en tund tilbake husker ikke hvorfor da! Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Såvidt jeg husker, har det noe med lufttrykket i bilen å gjøre. Når man akselelerer, vil luften i bilen presses bakover, og ballongen blir skøvet i motsatt retning, hvor det er "minst" luft. Det samme skjer om man svinger. Mener å huske at det er slik, ihvertfall. 7519569[/snapback] ja, det er jo realistisk på en måte! Men som HeltNils sier, får det ikke HELT til å stemme heller.. :S Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Kanskje saken er det at du nettop kom fra julebord? Sist jeg sjekket hadde jeg ~1 i promille etter en sånn tur ut, og da kan mye uforklarlig skje. Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Kanskje saken er det at du nettop kom fra julebord? Sist jeg sjekket hadde jeg ~1 i promille etter en sånn tur ut, og da kan mye uforklarlig skje. 7520305[/snapback] nei, det er ikke saken.. hadde jeg drukket hadde jeg ikke klart å postet dette samme kvelden/natten her på forumet... Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Ballongen var vel lettere enn luft da, slik at kreftene per volumenhet var større på lufta enn på ballongen. Lufta blir presset fram når bilen bremser, ballongen går bakover fordi lufttrykket blir høyere foran i bilen enn bak i bilen. Hadde ballongen vært tyngre enn luft hadde det vært motsatt Endret 17. desember 2006 av hsiverts Lenke til kommentar
Bilge^^ Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Ballongen var vel lettere enn luft da, slik at kreftene var større enn lufta enn på ballongen. Lufta blir presset fram når bilen bremser, ballongen går bakover fordi lufttrykket blir høyere foran i bilen enn bak i bilen. Hadde ballongen vært tyngre enn luft hadde det vært motsatt 7520381[/snapback] hmm.. ja, veldig bra forklart! må vel sikkert være noe i den dur Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Såvidt jeg husker, har det noe med lufttrykket i bilen å gjøre. Når man akselelerer, vil luften i bilen presses bakover, og ballongen blir skøvet i motsatt retning, hvor det er "minst" luft. Det samme skjer om man svinger. Mener å huske at det er slik, ihvertfall. 7519569[/snapback] Ballongen var vel lettere enn luft da, slik at kreftene per volumenhet var større på lufta enn på ballongen. Lufta blir presset fram når bilen bremser, ballongen går bakover fordi lufttrykket blir høyere foran i bilen enn bak i bilen. Hadde ballongen vært tyngre enn luft hadde det vært motsatt 7520381[/snapback] Høres sannsynlig ut dette her ja Forøvrig, til trådstarter høyt-der-oppe: Jeg vet ikke hvordan en "vanlig peppes pizza-ballong" er. Er det en selvfølge? Men såvidt jeg nå skjønner, så var det en heliumballong? Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Det er en heliumballong. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå