Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe router. Hvilke egenskaper bør den minimum h

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

Jeg vurderer å kjøpe en router. Hva jeg skal bruke den til? Vel, hovedsaklig er det kun 1 PC som skal kobles mot nettet men av og til kan det tenkes at det er opptil 3 PCer som skal kobles opp.

Fordeler jeg ser er at routeren kan stå koblet opp mot nettet 24 timer i døgnet slik at jeg slipper å ringe opp Telenor 7-8 ganger før koblingen endelig virker (tilgangen mot Telenor har ofte en tendens til å bryte rett etter oppkobling hos meg).

En annen fordel jeg ser, er at jeg kan koble flere PCer til den uten at man behøver en "vertsPC" med ekstra nettverkskort for "gjestePCer".

En tredje fordel er at routere har brannmur.

Så til spørsmålene:

1. Hvilke egenskaper mener dere erfarne brukere en router minimum bør ha og hvorfor :???:

2. Hva menes med at den har brannmur? Må jeg ha et antivirusprogram installert i routeren :???:

Grunnen til at jeg spør er at jeg er "newbee" på routere og ikke vil kjøpe det billigste som finnes for deretter å angre etterpå. Den bør helst koste mindre enn 2000 kroner, men har dere forbausende gode argumenter for en dyrere vil det selvsagt bli vurdert.

Alle svar mottas med takk :smile:

Sveinl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ingen ordentlig brannmur til under 2000 kr. De fleste av dagens routere selges med at det skal være brannmur med. Fakta er at det bare er et filter og av og til et avansert filter.

Kjøp en vanlig router, skru av filter for å slippe tull og installer Norton Internet Security.

Kjøp en D-Link DI604. Den får du til ca. 800-1000 kr. Jeg har installert og testet Draytek, 3com, Zyxel og D-Link routere. D-Link er veldig stabilt og så er den lett å sette opp i motsetning til de 3 andre merkene. Og så er D-Link definitivt det billigste valget hvis du går for kvalitet.

Brannmurer installeres ikke på routeren. De ligger der fra før og må oppgraderes med ny firmware av og til.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:07, skrev onan:

Du får ingen ordentlig brannmur til under 2000 kr. De fleste av dagens routere selges med at det skal være brannmur med.

Takker for svaret :smile: Der lærte jeg at brannmuren er en firmware-oppgradering.

Jeg kjører Norton internet-security og antivirus fra før.

Men de "billige" routerne jeg har sett på hos komplett.no (inntil 1000 kroner), står det at disse har brannmur. Da mener du med andre ord at disse har dårligere brannmur enn en router som koster 2000+ slik jeg forstår det. Vil det da si at det er med et elendig internett-security-program?

Så det er ikke noen spesielle egenskaper en router må ha liksom?

(btw, jeg har sett flere positive innlegg om D-linkroutere). Hvor selges D-linkroutere da?

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-11-20 22:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 22:07, skrev onan:

Du får ingen ordentlig brannmur til under 2000 kr. De fleste av dagens routere selges med at det skal være brannmur med. Fakta er at det bare er et filter og av og til et avansert filter.

Kjøp en vanlig router, skru av filter for å slippe tull og installer Norton Internet Security.

Disse brannmurene i roteren har jo en fordel du ikke har i f.eks norton, de kan ikke manipuleres og skrus av like lett som brannmurer som kjøres på den lokale maskinen.

Og graden av sikkerhet er jo avhengig av hva man skal beskytte, jeg tviler sterkt på at noen gidder og bruke masse tid for og hacke seg inn igjenom en brannmur på en billlg router for og lese privatfolks word-dokumenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...