Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Østlending med skarre-R.

Gjest Heisann.

Anbefalte innlegg

husker jeg hadde en norsk lærer på vidregående som snakket om dette temaet.

noe av det han sa, var at skarre "r" er er lettere å uttale en den vanlige østlands "r" og at dette har med forenkling av språk å gjøre, med tid å stunder kommer nok østlands "r" som vi kjenner den til å bukke under for skarre "r". dette blir akkurat det samme som at mange sier shjøtt i steden for kjøtt, og mange lignende. man kan si hva man vil men forenkling av språk er nok noe vi alle gjør, med mindre man er veldig bevist på å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skarre-r-en er et fenomen som oppsto blant overklassen i Frankrike for noen hundre år siden, og ble et storbyfenomen (bredte seg ikke overalt, men hoppet fra storby til storby). Grunnen til at den kom til Bergen/Stavanger/Sørlandet og ikke til Oslo, er at de retroflekse konsonantene ("fort", "surt" osv) ikke er forenelig med skarre-r. Hvis skarre-r-en gjør inntog på østlandet, er det ikke bare selve r-lyden som blir påvirket.

Jeg har en østlending (fra Bærum) i klassen (bor i Bergen), og han snakker en type ganske utvannet dialekt, minner litt om flykaptein-/nrk-reporterdialekt. R-ene er forholdsvis ubestemmelige, men det er ikke noe vi tenker spesielt mye på. På msn osv skriver han ren bergensdialekt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har en mor fra sørlandet, og bodde i Kristiansand de første 6 årene i mitt liv..

Det vil si at jeg snakket skikkelig sørlandsdialekt da vi flyttet til Tønsberg i en alder av 6.

I begynnelsen tenkte jeg ikke over det, og dialekta utviklet seg til å bli fullstendig "bokmål"(hvis jeg kan si det sånn), bare skarre-r en var igjen.

Jeg levde meg skarre-ren helt til etter ungdommskolen. Det var ganske slitsomt..

Som de sier, prøve å omformulere hver setning til så få Rer som mulig osv, og alle som ertet og gjentok Ren min.. :hrm: (var den eneste på skolen som skarret)

Nå.. på videregående trente jeg hver dag og har endelig lært å rulle. Alt ble mye enklere for meg med ellers vestfolddialekt. Har egentlig aldri vært missfornøyd med skarre Ren.. men det var mer naturlig å rulle for meg..

Amen

Endret av Oblivion999
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg har en mor fra sørlandet, og bodde i Kristiansand de første 6 årene i mitt liv..

Det vil si at jeg snakket skikkelig sørlandsdialekt da vi flyttet til Tønsberg i en alder av 6.

I begynnelsen tenkte jeg ikke over det, og dialekta utviklet seg til å bli fullstendig "bokmål"(hvis jeg kan si det sånn), bare skarre-r en var igjen.

Jeg levde meg skarre-ren helt til etter ungdommskolen. Det var ganske slitsomt..

Som de sier, prøve å omformulere hver setning til så få Rer som mulig osv, og alle som ertet og gjentok Ren min..  :hrm: (var den eneste på skolen som skarret)

Nå.. på videregående trente jeg hver dag og har endelig lært å rulle. Alt ble mye enklere for meg med ellers vestfolddialekt. Har egentlig aldri vært missfornøyd med skarre Ren.. men det var mer naturlig å rulle for meg..

Amen

8843854[/snapback]

hvordan klarte du det? :O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...