Lmthaman Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 husker jeg hadde en norsk lærer på vidregående som snakket om dette temaet. noe av det han sa, var at skarre "r" er er lettere å uttale en den vanlige østlands "r" og at dette har med forenkling av språk å gjøre, med tid å stunder kommer nok østlands "r" som vi kjenner den til å bukke under for skarre "r". dette blir akkurat det samme som at mange sier shjøtt i steden for kjøtt, og mange lignende. man kan si hva man vil men forenkling av språk er nok noe vi alle gjør, med mindre man er veldig bevist på å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Skarre-r-en er et fenomen som oppsto blant overklassen i Frankrike for noen hundre år siden, og ble et storbyfenomen (bredte seg ikke overalt, men hoppet fra storby til storby). Grunnen til at den kom til Bergen/Stavanger/Sørlandet og ikke til Oslo, er at de retroflekse konsonantene ("fort", "surt" osv) ikke er forenelig med skarre-r. Hvis skarre-r-en gjør inntog på østlandet, er det ikke bare selve r-lyden som blir påvirket. Jeg har en østlending (fra Bærum) i klassen (bor i Bergen), og han snakker en type ganske utvannet dialekt, minner litt om flykaptein-/nrk-reporterdialekt. R-ene er forholdsvis ubestemmelige, men det er ikke noe vi tenker spesielt mye på. På msn osv skriver han ren bergensdialekt. Lenke til kommentar
Luis_Garcia Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Jeg synes at hvis du har foreldre fra Vestlandet som har skarre- R. Da er det vel ikke flaut å ha skarre- R. Da han du de som grunn. Det kan vel ingen mobbe deg for. Så flaut er det nok ikke. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Pappa skarrer på r'en, men ellers snakker han som de gjør ellers her. Hadde også to i gamleklassen som gjorde det. Jentene synes bare det var søtt! Haha Endret 12. mai 2007 av DJ_Dark Lenke til kommentar
Oblivion999 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Jeg har en mor fra sørlandet, og bodde i Kristiansand de første 6 årene i mitt liv.. Det vil si at jeg snakket skikkelig sørlandsdialekt da vi flyttet til Tønsberg i en alder av 6. I begynnelsen tenkte jeg ikke over det, og dialekta utviklet seg til å bli fullstendig "bokmål"(hvis jeg kan si det sånn), bare skarre-r en var igjen. Jeg levde meg skarre-ren helt til etter ungdommskolen. Det var ganske slitsomt.. Som de sier, prøve å omformulere hver setning til så få Rer som mulig osv, og alle som ertet og gjentok Ren min.. (var den eneste på skolen som skarret) Nå.. på videregående trente jeg hver dag og har endelig lært å rulle. Alt ble mye enklere for meg med ellers vestfolddialekt. Har egentlig aldri vært missfornøyd med skarre Ren.. men det var mer naturlig å rulle for meg.. Amen Endret 12. juni 2007 av Oblivion999 Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg har en mor fra sørlandet, og bodde i Kristiansand de første 6 årene i mitt liv.. Det vil si at jeg snakket skikkelig sørlandsdialekt da vi flyttet til Tønsberg i en alder av 6. I begynnelsen tenkte jeg ikke over det, og dialekta utviklet seg til å bli fullstendig "bokmål"(hvis jeg kan si det sånn), bare skarre-r en var igjen. Jeg levde meg skarre-ren helt til etter ungdommskolen. Det var ganske slitsomt.. Som de sier, prøve å omformulere hver setning til så få Rer som mulig osv, og alle som ertet og gjentok Ren min.. (var den eneste på skolen som skarret) Nå.. på videregående trente jeg hver dag og har endelig lært å rulle. Alt ble mye enklere for meg med ellers vestfolddialekt. Har egentlig aldri vært missfornøyd med skarre Ren.. men det var mer naturlig å rulle for meg.. Amen 8843854[/snapback] hvordan klarte du det? :O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå