Gjest Heisann. Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hallo. Dette er egentlig et ganske flaut tema. Jeg har alltid snakket vanlig østlandsdialekt, men hatt en slags skarring på R'en. Dette fikk jeg høre nå og da på barneskolen, ikke på ungdomskolen bla. bla. Nå som jeg går på videregående har jeg KUN blitt kjent med nye folk. Etterhvert har jeg utviklet en kronisk redsel for å si ord med R i der den ikke kan skjules. Derfor FORVERRES til og med R'en, og alt blir helt kluss. Heldigvis ser det ut til at jeg kommer godt overens med de fleste da jeg kjenner de aller fleste guttene og noen jenter i klassen. Problemet er kanskje vanskeligst ovenfor jenter. Er veldig vanskelig å tenke ut setninger uten R før man skal si det, men jeg begynner å bli vant med det. Jeg er allikevel slettes ikke tilfreds med det. Jeg vil si hva jeg vil, uttale det som faller meg inn uten å tenke over det. Jo, for grunnen til mitt problem er vel egentlig at begge mine foreldre var vokst opp på vestlandet (særlig mor), og jeg og mine søstre har arvet det, noe som hadde vært greit om vi prata en form for vestlandsdialekt. Det er alltids gøy å spøke med det når jeg er hjemme i helgene, men det er jo faktisk et problem. Har snakka med kontaktlæreren om det, han skulle få rådgiveren til å ta kontakt med meg ang. logoped. Dette er ca. en måned siden, og det har ikke skjedd. Skal nok rushe på han for å få ordna det etter juleferien. Så, jeg vet at Rulle-r uttales med tuppen av tungespissen, og den jeg har med bakdelen av tunga. kan noen utdype hvordan jeg skal klare dette? Tenk hvordan du selv uttaler en skikkelig Møring-R. Uansett, takk for eventuell hjelp, og god jul. Skal bli deilig å skarre i vei på vestlandet i juleferien. Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Er ikke noen ekspert på dette, men det jeg ville ha gjort der å sette på TV'en og hørt på hvordan folk utaler R der. Prøv å herme etter dem. Det er viktig at du er avslappet i det du gjør det. Etter en stund så spør du noen nær deg om den R-en du lager ligner på den "ekte". Systematisk røving og feiling er nok den riktige veien å gå. Øv deg gjerne på setninger som er vanskelige: Rullende rouletter rabler over rorbuar. f. eks. Lykke til Endret 16. desember 2006 av Kurume Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Jeg kjenner et par østlendinger som skarrer på r'en... ikke noe galt med det, er til og med en dialekt såvidt jeg vet... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) Skarre-"r"-en fungerer helt fint, og det er jo faktisk sett på som litt "chic" noen steder å skarre med østlandsdialekt, men hvis du må lære deg rulle-"r"-en har du en jobb foran deg. Selv snakker jeg også en slags østlandsdialekt med skarre-"r". Jeg klarer fint å rulle på "r"-en, men jeg bruker det ikke i dagligtalen. Det tror jeg også blir det største problemet, for selve lyden bør være mulig å få til. Rulle-"r"-en på norsk "ruller" for det meste ikke, den er det vi i fonetikken kaller en tap - en språklyd hvor en og bare en kontaktbevegelse danner lyden. Jeg er ikke logoped, men du kan jo prøve å gjøre som jeg sier her: Uttal det norske kvinnenavnet "Kari". Så bytter du ut "r"-en med en "d", slik at det blir /ka:di/ i stedet. Rulle-"r"-en dannes på samme stedet i munnen (tungespissen mot tennene/tannkammen) som "d". Så prøver du å gjøre "d"-en så kort du bare kan, helt til det høres ut som en "r". Eller noe slikt. Litt lesestoff å kose seg med en søndag morgen: http://en.wikipedia.org/wiki/Alveolar_tap Endret 17. desember 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg klarer ikke helt å uttale s når den kommer foran l, blir bare schhh, men jeg har lært meg å leve med det, og driter i om folk kommenterer det (som oftest er folk faktisk så snill at de ikke kommenterer det). Det kunne kanskje passet på østlandsk, men jeg er fra Bergen og det høres bare dumt ut. Lenke til kommentar
Gjest Heisann. Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 God morgen Jeg har som blir nevnt her, hørt at det er normalt at noen har slik R, og at jeg skal være stolt av det. Men kort og greit funker det bare ikke å være meg selv med den, dog det gikk faktisk svært bra på ungdoms- og barneskolen. Selv om jeg og fire andre hadde høytlsening for å øve til prøve i teknikk (hovedsaklig om traktorer, servostyringer og differensialsperrer :-p), er det ingen som sier noe når jeg leser. Men det var et sant helvete. Det gidder jeg bare ikke. Jeg prøvde og feilet, nå over til plan B. Det med ka:di hadde noe i seg det, øver litt for meg selv nå. For det er spensten i tungespissen som må trenes opp vet jeg. Alle tips som kommer skal prøves grundig, tar gjerne imot flere. Hjertelig for hjelp så langt! Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvorfor øve seg på å få talefeil? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hvor gammel er du? Jeg kan virkelig ikke fatte at noen på videregående eller eldre skulle gidde å i det hele tatt tenke over at du skarrer på R'en Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Skarr på r-ene dine du, så lenge du ikke sier schino, schøtt og schiste. Jeg kan ikke se for meg at noen kommer til å kommentere at du har "rare" r-er. Det er mest sannsynlig at DU er den eneste som tenker over dette, så jeg tror ikke du trenger å være redd for å snakke;) Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Skarring er på frammarsj. Ikke vær flau over talemåten din. Jeg kommer fra Arendal, og der skarrer jo alle, og jeghadde også problemer med rulle-R da jeg var mindre , men av en eller annen grunn ordnet det seg. Ikke at det har noe å si mht norsk språk, men var litt dumt da jeg skulle prate andre språk der rulle-R er vanlig (spansk bl.a). Lenke til kommentar
whom Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 R skal skarres til blods! Take care, don't care og skarr videre, lizm Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hei Når jeg var liten hadde var jeg totalt forvirret når jeg skulle si R. Det endte opp med at jeg sa en slags mellomting, og det hørtes bare sært ut. Grunnen til dette er at jeg har en mor som er trønder, og en far som er sørlending. Uansett så trengte jeg kun en time hos logoped før det var fikset! Jeg fikk beskjed av logopeden at jeg måtte velge hva jeg ville gjøre, og siden jeg bor på sørlandet var det naturlig å skarre. Husker jeg måtte være bevisst på det i begynnelsen, men det gikk helt fint. Push på for å få time hos logopeden, så går sikkert dette greit. Er forøvrig ikke noe problem å være østlending og skarre, men dersom du føler ubehag med dette ville jeg kontaktet logoped. Får du ikke dette gjennom skolen, ville jeg kontaktet en selv. Lenke til kommentar
Chiasm Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Absolutt ingenting å være flau over. Jeg skarret selv da jeg var mindre (mor og bestemor er fra bergen) men har bodd i Oslo så lenge at jeg har sluttet med det ubevisst. Hvis folk henger seg opp i noe så meningsløst som hvordan du snakker er det virkelig ikke verdt å føre en samtale med de. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Slutt å tenk på det du, ingen vil bry seg. Ellers er jeg Christianssander selv, og skarrer dermed. Men jeg har ingen problemer med å bruke rulle-R om jeg vil, det er jo omvendt som pleier å være vanskelig.. Mye lettere for en sørlending å snakke østlandsk, enn omvendt.. Lenke til kommentar
Gjest Heisann. Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Juliess: Jeg er seksten. Har aldri fått høre dette fra noen på skolen, men det er et handikapp jeg ikke blir kvitt men gjerne vil. Det er, som GEman sier, at jeg blir forvirret og ender opp med å gulpe opp en mellomting. Om jeg skal være stolt av det og tale i vei uten å bekymre meg, vel, det får jeg ta den dagen jeg føler at modenheten er såpass stor. Akkurat nå er dette for vanskelig, og logoped er eneste utvei. Må si jeg blir motivert av alle svarene her. For ordens skyld, sj/kj/o.l kan jeg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Det er fullt mulig å lære seg. Øv deg på det mens du allikevel sitter og soser ved PC'n, så kommer den av seg selv etter hvert =] Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg kan ikke si R i det hele tatt, selv etter 25 timer med logoped som PP-tjenesten var så snill å sponse. Jeg bryr meg heller ikke nevneverdig om problemet lenger, da alle mine nære venner og bekjente forstår meg 99% av gangene jeg snakker med dem. Selv om det ofte kan oppstå situasjoner på f.eks bussen der fremmede rett og slett ikke forstår på grunn av at r'ene mine blir til l'er, er det ikke verre at det kan løses ved bruk av litt tegnespråk og synonym-bruk! Lenke til kommentar
Snø Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Man skal være stolt av dialekten sin. Å kritisere andre på grunnlag av dialekten er helt idiotisk. Folk som ikke tar hensyn til om du uttaler r-en "riktig" er ikke dine ekte venner. Vi lever tross alt i 21. århundre. Skal jeg gå rundt å le av andre fordi de snakker "bondsk"? Har selv en venn som plutselig en dag sluttet å skarre r-en, det høres helt patetisk ut. Det at man nekter å bruke sin egen dialekt sier bare at en er flau over hjemstedet sitt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Jeg ble mye mobbet for dialekten min da jeg var yngre fordi dialekten min var en slags mellomting av mange forskjellige dialekter og ikke hørtes helt klok ut. Dette ga seg etter hvert da jeg begynte å få en dialekt som i hvertfall liknet på bergensk. Mitt problem var omvendt som ditt, jeg prøvde å snakke bergensk men rullet på r´ene. Det kan godt være at redselen min for å snakke "feil" gjorde dialekten min enda mer hysterisk, men i mitt tilfelle gikk problemet over av seg selv Lenke til kommentar
AlexX_89 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Heeh, jeg forstår deg godt. sliter med den samme skarre "r"en.. kommer fra sørlandet jeg da så er ikke SÅ farlig men etter som jeg har flytta til østlandet blir det så mye blanding i dialekta at jeg blir gal i hodet. det er rett og slett tungt å snakke. Å jeg vet godt hvordan det er å ha framføring i timen. er ikke mye morro når du kommer med lange setninger med masse r i. så du brekker deg etter å kunne puste. er helt for jævlig, men ikke farlig. Visste ikke at det går og lære av seg. men skal sjekke litt mer på det. for hadde vært en stor fordel.. etter som jeg har dårlig ordforåd fordi jeg sier setninger hvor jeg prøver og unngå r. så er ikke mye morro nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå