tepe2 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Trenger velfungerende program for videoredigering. Tar gjerne imot tips på både gratis- og betalversjoner. Behov: - har DV-kamera og må kunne overføre til pc (og gjerne tilbake igjen etter redigering). - grei funksjonalitet, gode redigeringsmuligheter og effekter m.m. Men trenger ikke noe skikkelig profesjonelt, altså ikke nødvendigvis på øverste hylle. - gjerne enkelt, brukervennlig. - har også i tankene at jeg vil kjøpe HD kamera og HD TV etter hvert. - eventuelt alt annet viktig som jeg som nybegynner ikke har tenkt på. På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Prøv Adobe Premiere Elements. Koster i underkant av 1000kr, har støtte for HDV, greie redigeringsmogelegheiter, kan brenne til DVD med meny. Du kan spele tilbake på kassett om kameraet har DV-inn. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Takker for svar. Har lest litt, og funnet ut at det må stå mellom nevnte Adobe Premiere Elements og Magix Movie. Jeg tipper begge duger mer enn nok til mitt bruk. Har ihvertfall ikke bruk for noe mer avansert/dyrere. Noen som vet hvilket av disse to som er mest brukervennlig og lettest å jobbe med? Er det forskjeller man bør være oppmerksom på? Har de like muligheter? På forhånd takk (Hadde vært veldig kjekt om DinSide, Akam m.fl. hadde satt slike programmer opp mot hverandre i en test eller noe. Ikke nødvendigvis for å "kåre en vinner", men for å synliggjøre forskjeller). Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Jeg kjenner ikke Adobe-programmet, men har brukt Magix endel, og er veldig godt fornøyd. Absolutt stabilt hos meg. Dansker har testet programmet, les om det på www.videoviden.dk, det får veldig god kritikk. Ded har testet både ver 10 og det nyeste, ver. 11. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Har lest litt her og der, men har litt vanskelig for å bestemme meg. Jeg tror Magix kan være litt mer brukervennlig for en nybegynner, men er ikke sikker. Noen som har prøvd begge? Noen som vet om Magix kan overføre tilbake til DV etter redigering? (Hvis ikke har Adobe PE ett fortrinn her). Følgende fra siden deres tolker jeg som om programmet ikke kan overføre tilbake til DV: "Imports/Exports AVI, (DivX and MPEG-4 as well if codec installed), MPEG 1&2, WMV 9, WMVHD and MXV / imports DV AVI (type 1&2), non-copy-protected video streams (VOB, HDV, HDTV, DVB), MOV, MJPEG / exports Real Helix™ (RealVideo & RealAudio)" Magix nyeste ver.11 må vel nettopp være kommet. Har søkt på de norske nettbutikkene, og de som i det hele tatt har programmet, har kun ver.10. Har ikke sett noen som har Plus-versjonen heller. Plus-versjonen har visst støtte for HD. Blir nesten litt nervøs av å lese systemkravene til Magix. Lang liste. Og jeg aner ikke om jeg har bl.a. dette: "SVGA graphics card with 4 MB RAM, resolution 1024x768 at 16-bit high-colour; 3D power effects with OpenGL/DirectX9 support and Microsoft® Windows Media Player™ Version 7.0. 32 MB card memory for HD projects, 64 MB for fade series" Har et NVIDIA Geforce 6600 GT skjermkort. Holder vel? Hva er OpenGL/DirectX9? Krysser fingrene for at noen som kan dette gidder å svare Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Har lest litt her og der, men har litt vanskelig for å bestemme meg.30-dagers demoversjonar av begge er tilgjengeleg, nettopp for at folk kan prøve før kjøp, og slik gjere ei beslutning enklare. Noen som vet om Magix kan overføre tilbake til DV etter redigering? (Hvis ikke har Adobe PE ett fortrinn her). Følgende fra siden deres tolker jeg som om programmet ikke kan overføre tilbake til DV: *blabla*Det ville overraske meg stort om det ikkje var mogeleg, til og med Windows Moviemaker kan gjere det. (Men eg veit det ikkje, so du får vente til asoeli eller andre får bekrefta det.) Magix nyeste ver.11 må vel nettopp være kommet. Har søkt på de norske nettbutikkene, og de som i det hele tatt har programmet, har kun ver.10. Har ikke sett noen som har Plus-versjonen heller. Plus-versjonen har visst støtte for HD.Den har støtte for HDV ja. Du kan kjøpe rett frå sida til Magix, om du stoler på dei. Blir nesten litt nervøs av å lese systemkravene til Magix. Lang liste. Og jeg aner ikke om jeg har bl.a. dette: *blabla*Du har det nesten heilt sikkert. Er uansett berre å laste ned demoen so ser du korleis det fungerer. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Ok. Takk! Tror jeg går for Magix dersom det kan overføre tilbake til DV. Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Min erfaring er at programmet er veldig stabilt, har også brukt det noe på en liten bærbar 1,6 Ghz Acer, uten problemer. Selvfølgelig kan du lagre filmen tilbake på DV-kassetten, det har jeg aldri prøvd. Du kan lagre i mange forskjellige format. Og brenne DVD med menyer direkte. Tror ikke du bør bli skremt av systemkravene. Jeg har nettopp anskaffet ver 11 plus, men ikke tatt i bruk enda. Bl. a. Expertbutikkene skal føre Magix, kanskje må du bestille det, så kan du nevne at det er Boston i Kristiansand som er importør. Lykke til! Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 Takk Asoeli! Ringte nettopp, før jeg leste ditt siste innlegg her, til det norske telefonnummeret listet under support på Magix.net. Support er bare på engelsk (og en del skurring på linja). Fikk iallfall bekreftet at det kan overføres tilbake til DV-tape. Personen var litt vanskelig å tyde, så jeg er ikke sikker på om det bare går i plus-versjonen. Uansett er det bare plus-versjonen som er aktuell hvis jeg går for Magix. Alternativet er Adobe PE 3.0 bundle with Phtotshop Elements 5.0. Men tror nok jeg kjøper Magix og bruker et gratisprogram til bildene. Takker dere tålmodige sjeler som svarer oss mindre erfarne, og kan vel egentlig regne tråden som avsluttet. Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Vil gjerne anbefale Pure Motion Edit Studio og DVD-lab Er veldig fornøyd med disse (har pro bundle) Har også Adobe Premiere Elements (1. versjon), men liker Edit Studio bedre. Premiere Elements er vel nå i 3. versjon, så det kan hende den er bedre, men for meg var hovedsaken at jeg ikke fikk laget DVD'er med DTS lyd. Det går så det suser i EditStudio og DVD-lab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå