Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Operativsystemet starter ikke

Anbefalte innlegg

Jeg klarte å trykke på et eller annet under oppstart av min Asus A8Js slik at den prøver å kjøre noe recovery drit hver gang jeg starter maskina. Den prøver å starte win98 men finner ikke E:\recovery.dat og jeg ender i dos og får ikke startet WinXP. Dette er rart da Win98 aldri har vært installert på maskinen.

I tillegg har den oppretta en c partisjon som den kaller recovery, mens den virkelige c har blitt e:

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Endret av jj_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg tuklet med var å trykke på diverse knapper under selftest for å finne ut hvilken knapp som fører inn til setup'en. Denne fant jeg ikke før senere...

Forøvrig skjedde dette på 2. restart etter at jeg la inn 3dmark06. Etter innstallasjonen startet jeg maskina på nytt. Da jeg prøvde å starte 3dmark fikk jeg en feilmelding som lød noe slikt som "invalid bmp-format" eller noe sånt. Starta maskinen på nytt igjen mens jeg prøvde å finne ut hvilken knapp som førte til setup og der satt jeg uten å komme inn i windows :mad:

Tenkte meg egentlig at det kunne være noe sånt som at MBR er ødelagt ja, siden settingene i BIOS ser helt greie ut (btw sinnsykt få innstillingsmuligheter, er det vanlig på bærbare?). Hvordan kan jeg fikse dette?

Endret av jj_
Lenke til kommentar

Etter litt leting i dokumentasjon har jeg funnet ut at en liten del av HDD er satt opp som en skjult recovery-partisjon som aktiveres ved å trykke F9 under oppstart. Det er nok dette jeg har kommet i skade for å gjøre. Desverre finner jeg ikke ut hvordan man kan disable denne partisjonen, noen som vet?

Lenke til kommentar

Utdrag av FAQ fra asus.com:

(gjelder en annen modell, men symptomer er det samme)

When I touched the recovering function 「Fn+F9」of L4NB errorly, but after i turned the computer off forcefully, and then restarted it, why did the recover function start again?

Answer

Because the system makes recovery with with tag.Please select the first option in the recovering function  "1.Reboot to Windows XP Professional",and let  the computer restart and enter into the Windows system to resolve this problem.

Siden jeg tydeligvis har slettet denne fila, får jeg ikke det valget...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...