Isbilen Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Et par SATS box-timer ga mersmak, og nå vurderer jeg å finne meg en kampsport å drive med. Spørsmålet er hva som passer for meg. Jeg liker det litt spektakulært, og treningene bør være egnet til å gi blodsmak i kjeften og brann i lungene. Økt allround-styrke og kondisjon er ønskelig. Jeg er ikke interessert i å gå så mye kamper i første omgang; de hjernecellene jeg har trenger jeg til studiene. Jeg har litt kneproblemer, men jeg håper det er noe som kan trenes bort. Likevel bør det ikke være så veldig mye hopping. Bergen har et ganske stort shotokan-senter, og det virker spennende. Boksing virker også artig. Kampsporten vil være i tillegg til helsestudio-aktiviteter. Jeg har ikke full oversikt over alt som er av kampsport, så alle tips og beskrivelser av idrettene dere driver med mottas med takk. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Du kunne jo prøve Tae Kwon do, der er det ikke såp mye hopping iallefall... Men er vel kanskje litt etter hva trenerne legger opp til ? Endret 16. desember 2006 av vargaz Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Hm. Jeg hadde inntrykk av at Tae Kwon Do var den kampsporten med mest hopping av alle. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Jeg var med på det før... var i allefall da temmelig lite hopping. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Kapoera(?)? Ninjitsu? Kata (evt gun-kata)? Kapoera(?) er en danseform for kampsport, gjort kjent av f. eks. Wesley Snipes i Blade filmene. Ble laget av slaver i ett land jeg ikke husker navnet på, ble skjult som dans sånn at slavedriverne ikke skulle skjønne noe. Ninjitsu har endel styrketrening, siden du skal henge i taket... Dette er formen for kampsport som blir brukt i f. eks. Batman Begins. Kata brukes sammen med f. eks. katana, som er bedre kjent som ninjasverd. Gun-kata ble laget spesielt for filmen Equilibrium, hvor de bruker pistoler istedet for sverd. Ekstremt mye smidighet i dette. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Capoeira tror jeg ikke passer til min kroppstype, jeg er alt for tung og ikke så spretten av meg. Ninjutsu inneholder flere forskjellige våpen? Kunne vært tøft å lært seg skikkelig bruk av kosteskaft. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hva med kickboxing? Mye styrketrening, kondisjon trening, teknikk trening og slossing som faktisk virker, for å si det sån; Det har nesten alt bortsett fra fancy hoppespark (MEN ikke fortvil, hvis du vil lære deg det kan man ta musical forms ved siden av innen kickboxingen). Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 BarteX: Før du begynner å anbefale folk kampsporter bør du lære deg hva de heter. Synes du bør ta å se på litt forskjellige treninger og finne ut hva som frister mest. Boksing er meget god trening, har trent det en del selv. Men kan etter hvert bli litt ensformig. Anbefaler Brazilian Jiu-Jitsu, Muay Thai eller Kick boxing. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 (endret) BarteX : Kata, som i mønster ? Kata er noe du går i de fleste sporter, blandt annet Judo, Jujutsu og karate for å nevne noen. Det er en form for innøvd mønster som du og evt. en partner gjør sammen. Har dog aldri hørt om "sporten" Kata. En link hadde vært spennende. Gun kata : Altså ett innøvd mønster der du bruker en pistol istedenfor ett sverd. To (eller flere) stykker trener inn ett på forhånd avtalt "mønster" med en pistol. Altså verken noen egen sport eller egen stilart. Måten denne kataen vil bli utformet på vil variere mye etter hvilken sport/stilart den har utspring fra. Capoeira : Showoff jumpsport of the year, trådstarter sier han helst ikke vil hoppe, du kunne knapt nok funnet en sport som fremhever akrobatisk hopping mer. (sporten går ut på å utføre en form for akrobatisk "dans", kommer opprinnelig fra Brasil) Lær deg litt mer om hva du faktisk skal snakke om. Ontopic : Jujutsu, hvis du kan finne noen som driver med f.eks Jigo Ryu så har de som regel greit tempo på treningene. Ellers, så synes jeg vanlig Jujutsu er veldig "rolig" og stilpreget slik som f.eks karate. Judo : Veldig kamprettet. Tar en del tid før du får "teken" lite til ingen fokus på slag/spark og intensiteten på treningen(e) varierer veldig etter hvor du trener og hvem som er treneren Kickboksing : Det kan være en fordel å være noe myk, da f.eks saksespark (du sparker rett opp og rett ned igjen) og svingspark mot hodet har en tendens til å kreve at du ikke er stokk stiv. Ikke la dette hindre deg, det er kanonartig lell. Boksing : Lav "inngangsterskel" relativt lite å lære, du slipper "peset" med å lære deg å stokke føttene samtidig som hendene og trenger i første omgang bare å jobbe med å holde garden oppe... Krav Maga : Har liten kjennskap til denne sporten selv, men etter det jeg har sett/hørt så er det høy intensitet på treningene. Trenes mye på realistisk selvforsvar (legg hva du vil i det) En som trente det sa enkelt og greit dette : ALLE som trente der han trente var atletiske menn og treningen var skikkelig hard. Ingen nåde med andre ord. Stilarten Tae Kwon Do har jeg liten kjennskap til, men konkuranserettet. Så ser du at de KUN sparker. De bruker lite til ingen gard og bruker stort sett hendene til å dra opp buksen for å gjøre det lettere når du skal sparke. Endret 17. desember 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
DNA Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Judo : Veldig kamprettet. Tar en del tid før du får "teken" lite til ingen fokus på slag/spark og intensiteten på treningen(e) varierer veldig etter hvor du trener og hvem som er treneren 7518902[/snapback] Hadde oransj belte i Judo da jeg var liten Egentlig ganske kjedelig, bare allround kast, rulling, fallteknikker og mønster. Ren selvforsvar. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Krav Maga Norge desverre så er det ingen Krav Maga klubb i Bergen. Kan ta å paste litt informasjon fra siden deres om hva sporten handler om. Krav Maga er en samling av ulike teknikker hentet fra bryting, boksing, karate, kung fu og en rekke andre eldre kampkunster. En rekke av teknikkene har senere blitt modifisert. Som regel har det dreid seg om enten å forenkle teknikkene, slik at den blir lettere å lære, eller å finpusse dem basert på de erfaringer man har gjort underveis. I dag er det vanlig å dele Krav Maga inn i en sivil del, og en militær del. Den sivile delen består i all hovedsak av en gruppe enkle teknikker som fungerer svært godt mot det trusselbilde man kan møte i det sivile samfunn; slag og spark mot kroppen, angrep med slagvåpen, kniv, kvelertak etc. Teknikkene fungerer utmerket for begge kjønn, uavhengig av tidligere trenigserfaring og nåværende fysiske form. Den militære delen består, i tillegg til den sivile delen, av en rekke teknikker som det er naturlig å møte som stridende; angrep med håndvåpen, granat, kniv og mer avanserte motangrep. Det er kun personer med relevant tjenestestilling som får muligheten til å delta på de militære kursene. Og det er 18 års aldersgrense Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Hadde oransj belte i Judo da jeg var liten Egentlig ganske kjedelig, bare allround kast, rulling, fallteknikker og mønster. Ren selvforsvar. 7519732[/snapback] Du glemmer armbein og kvelninger. Noe som er uhyre effektivt hvis du vet hvordan du skal sette dem. Ps : Judo i norge er IKKE selvforsvarsinrettet, den er konkuranseinrettet (vel, iallefall det jeg har sett av den, men hva vet jeg... Har bare drevet med det i 14-15 år) Lenke til kommentar
Fastar Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Thaiboksing kan passe deg I thai er det utholdnet, styrke og focus Også er det wingchun som er et effektiv selvforsvarsystem som har enkle teknikk. Her lærer du blant annet å forsvare mot side-kick, roundhouse kick, front kick, jab, hook bare for å nevne noen få. Treningen er veldig intesivt, Du finner wingchun her og thai finner du her her gjelder det styrke, kraft og teknik som dog gjelder alle kampsporter egentlig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Med fare for å tråkke folk på tærne, så er det nok endel fare for å miste hjerneceller i thai- og kick-boksing. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Karete er bra hvis du er litt bøyelig... Og bedre kondis får du, jeg har merket det på eget skinn... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Har ikke tenkt å gå kamper. Man trenger ikke hvis man ikke vil, eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar
DNA Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Har ikke tenkt å gå kamper. Man trenger ikke hvis man ikke vil, eller har jeg misforstått? 7619501[/snapback] Jeg tror man ikke trenger det i noen kampsporter, her i kickboxing trenger man ikke gradere seg en gang og likevel gå opp til videregrående parti. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Med fare for å tråkke folk på tærne, så er det nok endel fare for å miste hjerneceller i thai- og kick-boksing. 7619357[/snapback] Joda, hvis du skal være hardcore og gå fullt ut, de fleste sparringer er dog ikke fullkontakt men semikontakt. Du drar jo som regel ikke på trening for å bli slått i svime Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Har ikke tenkt å gå kamper. Man trenger ikke hvis man ikke vil, eller har jeg misforstått? 7619501[/snapback] Nei, de vil nok ikke tvinge deg til å gå kamp, men du burde prøve semikontakt... Det er gøy. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Jeg hadde ihvertfall styrt unna det aller meste der man må trene i pysjamas. Boksing og thaiboxing er artig tought. Har drevet med Tae Kwon Do i et par år også, og kan ikke si jeg fikk så forferdelig mye ut av det bortsett fra et litt feil bilde av hvordan ting er i det virkelige liv. Kan ihvertfall garantere deg at hvis du finner deg et skikkelig treningssted får du den beste utholdenhetstreninga du kan ønske deg innenfor kamsport på boksing og thaiboksing. Judo og bryting o.l. er forsåvidt en flott ting det også Har holdt på med alt jeg har skrevet om bortsett fra Judo, så har ihvertfall litt peiling på hva jeg sier.. Endret 6. januar 2007 av wrangler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå