Katabombos Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Er generellt ganske lei av gitarsoloer, spesielt blues og pentaton skala.. Man har hørt det så ufattelig mange ganger.. Lenke til kommentar
FollowTheReaper Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Pentaton skalaen begynner å bli litt utslitt hos mange gitarister, uten tvil. Men samtidig ser jeg ikke noe galt med den, siden det har mye med måten du bruker den på som avgjør om det skal høres ensformig ut eller ikke. Synes flere gitarister klarer å bruke den på en fin måte, særlig ved å legge til å trikse inn toner som egentlig ikke hører til, men som likevel er med på å gi en bluesy feeling over en solo. Det går også fint an å mikse pentatonskalaen sammen med moll, dur og harmoniske toner og arpeggioer når man lager en solo. Flere licks med opphav i ulike skalaer gir en melodiøs og tøff solo synes jeg. Men det eller beste er nok uansett å spille på feeling, og bare glemme skalaer for en stund. Man hører på kompet, og spiler de tonene som faller naturlig inn. Jeg er av stor beundring for gitarister som gjør dette på en bra måte. Mark Knopfler og Zakk Wylde er eksempler på gitarister jeg mener bruker pentatonskalaen på en bra måte, de har liksom så mye følelse i det de spiller. Av folk som mikser litt mer med flere skalaer og tonerekker vil jeg trekke fram John Petrucci, Alexi Laiho og Corey Beaulieu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå