Gå til innhold

Hva er galt med dette kameraet (se bilde)

Anbefalte innlegg

Hei fotoguruer!

En kompis kjøpte nytt dig.spilrefleks, og får denne sorte flekken på alle bilder (nei, flekken er ikke et sigarett-hull eller liknende. Katta er foresten en hunn-katt ved navn Rolf :green:)

Info:

Kamera: Nikon D70s med AF-s dx zoom ED 18-70mm f/3,5-4,5G IF

Helt nytt

Linse forsøkt renset

Hva kan være galt? Irriterende å sende tilbake før juletiden - tar vel evighet før det kommer tilbake.

post-16098-1166293858_thumb.jpg

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei fotoguruer!

En kompis kjøpte nytt dig.spilrefleks, og får denne sorte flekken på alle bilder (nei, flekken er ikke et sigarett-hull eller liknende. Katta er foresten en hunn-katt ved navn Rolf :green:)

Info:

Kamera: Nikon D70s med AF-s dx zoom ED 18-70mm f/3,5-4,5G IF

Helt nytt

Linse forsøkt renset

Hva kan være galt? Irriterende å sende tilbake før juletiden - tar vel evighet før det kommer tilbake.

7516248[/snapback]

Ligner veldig på det jeg hadde med mitt splitternye Nikon D80..

Stikk innom en fotoforhandler å be de blåse rent på sensoren.

Ganske sikker på at det ligger noe "dritt" der.

Lenke til kommentar
Ligner veldig på det jeg hadde med mitt splitternye Nikon D80..

Stikk innom en fotoforhandler å be de blåse rent på sensoren.

Ganske sikker på at det ligger noe "dritt" der.

7516346[/snapback]

Eller gakk hen på apoteket å kjøp en sånn der klystérpumpe til kr 11,90 og blås ren sensoren selv. Har gjordt det selv mange ganger på EOS20D'n min.

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Alltid på samme sted, ja.

Levere tilbake?

Ta det heller med til en fotobutikk og spør om de kan rense det (evt betal dem de kronene de skal ha). Har du kjøpt kameraet der, gjør de det gjerne gratis, har du ikke blir det gjerne likevel billigere enn å sende det inn...
Lenke til kommentar

Tror også at det er noe dritt som sitter på sensor. Prøv å blåse rent med klyster/ørevask pumpe som fås kjøpt ganske billig på apotek. Som regel må du gå inn i meny på kamera og finne sensor cleaning funksjonen. Dette vipper opp speilet og så kan man ta av objektivet. Bare blås med pumpe ned mot sensor, men vær veldig obs på at du ikke rører sensoer eller annen finmekanikk der inne. Deretter monter objektivet på plass og så skru av kamera (eller hva brukerveiledning sier).

Om ikke dette hjelper så må nok ett verksted ta en liten titt på kameraet. Kan hende at de som har solgt kameraet kan få sett på det lokalt, evt sendes eller byttes. Spørs på hvor nytt kameraet er og hvordan policy de kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...