Bønne Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Spiller gitar nå, og er veldig fornøyd med det. Men så har vi et piano stående hjemme... Jeg satte på en Stones cd jeg, og mens jeg hørte så jeg mot pianoet. Da fikk jeg plutselig veldig lyst til å lære piano når jeg hørte det. Er det noen tips for å lære det lett? Og finnes det greie bøker på lik linje med gitarbøker? Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 tipper det gjør det... jeg kan ikke spille piano, men har sett noen teipe på bokstaver på de hvite tagentene over hvilke toner de er. så hvis du kan noter så kan du velge dur og spille deg fram Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Spillte piano med pianolærer og lærte ganske greit av det. Så hvis du virkelig vil lære, så er det å foretrekke at du får noen som kan det til å lære deg (trenger ikke være profesjonelle). Er ganske vanskelig å lære seg å spille piano for seg selv, skjønt de finnes de som klarer det uten øyensynlige problemer. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Spillte piano med pianolærer og lærte ganske greit av det. Så hvis du virkelig vil lære, så er det å foretrekke at du får noen som kan det til å lære deg (trenger ikke være profesjonelle). Er ganske vanskelig å lære seg å spille piano for seg selv, skjønt de finnes de som klarer det uten øyensynlige problemer. 7517505[/snapback] hvor lang tid tok det før du lærte deg det? Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Spørs hva du mener med lærte. Kunne en del noter og slikt før jeg begynte i undervisning, og lærte ganske raskt de gjenstående noter. Men å mestre pianoet tok litt mere tid og dedikasjon. Var ikke så aller verst etter 2 år med pianoundervisning, men så begynte jeg på ungdomskolen, og prioriterte ikke piano så veldig, og da var det ganske mye status quo. Men for å si det sann, etter 4 år med pianoundervisning vil jeg nok kunne spille de fleste sanger med noter ganske bra etter å ha øvd på de i et par dager (kommer jo ann på hvor komplisert og lange selvfølgelig da). Men hvis du vil lære sann at du kan spille godt med en gang du ser notene må du nok dedikere en god del tid på piano om dagen i en del år. Ihvertfall mere enn jeg gjorde xD Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 18. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2006 At jeg må sette av tid vet jeg godt, jeg spiller jo gitar Lenke til kommentar
TheSmul Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Har spilt piano i snart 10 år, og mitt tips er egentli bare at du må få deg en lærer du trives med, og deretter øve som en helt. Ikke ta noen snarveier med papirlapper på tangentene eller ved å hoppe over ting som er vanskelige. I startfasen er det svært viktig at du får inn gode øvingsrutiner. Lær noter, øv teknikk, osv.. Lykke til Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Du blir ikke god på 123, det gjelder stort sett alle instrumenter, men du kan få gode nybegynner bøker der du lærer deg hvor notene ligger på pianoet og lære enkle sanger... tror det er en serie bøker som heter piano skole elns Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Piano og andre tangentinstrumenter er faktisk svært lette å lære seg, spesielt om man har erfaring med andre instrumenter fra før. Min filosofi når det kommer til læring, er at man bare må sette seg ned og lære på egen hånd. Å lære slavisk fra en pianolærer fører bare til at man blir en kopi av læreren, og at man derfor ikke utvikler sin egen stil. Nei, ta først og sett deg ned med pianoet og prøv deg frem. Finn deg heller en lærer når du har blitt trygg på instrumentet mvh, -Erlend Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Piano og andre tangentinstrumenter er faktisk svært lette å lære seg, spesielt om man har erfaring med andre instrumenter fra før. Min filosofi når det kommer til læring, er at man bare må sette seg ned og lære på egen hånd. Å lære slavisk fra en pianolærer fører bare til at man blir en kopi av læreren, og at man derfor ikke utvikler sin egen stil. Nei, ta først og sett deg ned med pianoet og prøv deg frem. Finn deg heller en lærer når du har blitt trygg på instrumentet mvh, -Erlend 7712587[/snapback] Det er vell lett å lære alle instrumenter hvis man har tidligere erfaring med et annet et vil jeg si... har spillt piano i mange år og da jeg bestemte meg får å lære gitar tok det ikke lang tid før jeg begynte å mestre det, akkurat det samme var det med trommer... Det med pianolærer er en fin ting så lenge du ikke har en sur gammel kjærring som bestemmer allt du skal... selv har jeg gått hos en ung pianolærer som lar meg spille slik jeg vil imens han gir meg tips hvordan det kan høres bedre ut osv... Konklusjonen min er at noen pianotimer er verdt å bruke tid og penger på! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg har tatt frem MIDI-keyboardet og begynt å spille litt. Siden jeg er helt blåst på tangenter og noter bruker jeg GuitarPro til hjelp. Det synes jeg fungerer veldig bra igrunnen. Det finnes sikkert massevis av lessons på nettet også, google it! Men dersom du virkelig har lyst til å bli god fort er nok det beste å ta timer. Lenke til kommentar
jazzmatazz1 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hei! Jeg tilbyr pianoundervisning sentralt på Helsfyr i Oslo. Ta kontakt for prøvetime! Undervisning er ukentlig a 45 minutter og er én til én. Mvh Jazzmatazz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå