Gå til innhold

Bruk av filter ga rart bilde.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre.

Dersom du har latt automatikken bestemme lukketiden så har du nok fått en del lenger lukkertid, siden filteret stjeler en del lys.

Lenke til kommentar
Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre.

7515214[/snapback]

:yes:

7515276[/snapback]

Kanskje det. Men hvorfor er det ikke noe slik på juletreet på festningen? Midt i bildet. Det burde jo vært sånn der og da?

7515303[/snapback]

Sikkert et mye svakere lys, dermed mindre avtegning den korte tiden bevegelsen varte.

JILDG

Lenke til kommentar
Lysene på bildet er de sterkeste lyskildene.

De har garantert blitt utbrent (helt hvite) på under et sekund, mens treet som sikkert er godt opplyst har nok ikke blitt utbrent før 5-10 sekunder ut i eksponeringen.

Derfor er det kun streker fra lampene i bildet.

7516675[/snapback]

Nei, jeg forstår ikke hva du mener.

Er det sånn at du mener at de lyseste tingene registreres først på minnekortet og deretter de mer lyssvake? Altså at jeg hadde beveget kameraet FØR juletreet ble registrert på brikken? (Og lyset i kirketårnet, det har heller ikke beveget seg) Og at jeg derfor bare har fått bevegelsesgreier på de lysene som er sterkest? Jeg skjønner det ikke.

Lenke til kommentar
Lysene på bildet er de sterkeste lyskildene.

De har garantert blitt utbrent (helt hvite) på under et sekund, mens treet som sikkert er godt opplyst har nok ikke blitt utbrent før 5-10 sekunder ut i eksponeringen.

Derfor er det kun streker fra lampene i bildet.

7516675[/snapback]

Nei, jeg forstår ikke hva du mener.

Er det sånn at du mener at de lyseste tingene registreres først på minnekortet og deretter de mer lyssvake? Altså at jeg hadde beveget kameraet FØR juletreet ble registrert på brikken? (Og lyset i kirketårnet, det har heller ikke beveget seg) Og at jeg derfor bare har fått bevegelsesgreier på de lysene som er sterkest? Jeg skjønner det ikke.

7518485[/snapback]

Hver piksel er en lysmengdemåler som kan telle til 4096.

På de plassene i bildet hvor det er mye lys så telles det fort til 4096.

På de plassene i bildet hvor det er mørkt tar det mye lengre tid å telle til 4096.

0 er helt sort mens 4096 er helt hvitt.

Et eksempel er hvis det er mørkt ute og du har kamera på stativ og tar et bilde med en eksponering på 10 sekunder. En bil kjører forbi og på bildet ser du ikke bilen, men striper etter lysene på bilen. Bilen er så mørk og i bildet så kort tid at sensoren ikke rekker å registrere mye lys fra den. Lyktene derimot sender ut mye lys og lager lysstriper over bildet.

Lenke til kommentar
Kanskje du har sett et uforklarlig fenomen? ;) Som kun fanges opp med dette filteret, og med lang lukkertid?

7521424[/snapback]

:!: Jepp, uforklarlig synes iallefall jeg det var. Forklaringen om å telle til 4096 tar jeg ikke helt uten videre, men jeg godtar at det er sånn. Bildet er arkivert i søppelbøtta, og jeg tenker ikke noe mer på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...