Bruker-88036 Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Hei. Jeg skulle teste hvordan det ble å ta bilde med ett filter (B+W pol.). Med innstillingene F/4.5, 20sek, ISO 100 så fikk jeg dette bildet. Hvorfor ble det sånn? Ingen av de andre bildene ble slik. (Det store lyse området til høyre for kirka er en bensinstasjon. Statoil.) Lenke til kommentar
jangul Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre. Dersom du har latt automatikken bestemme lukketiden så har du nok fått en del lenger lukkertid, siden filteret stjeler en del lys. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre. 7515214[/snapback] Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre. 7515214[/snapback] 7515276[/snapback] Kanskje det. Men hvorfor er det ikke noe slik på juletreet på festningen? Midt i bildet. Det burde jo vært sånn der og da? Lenke til kommentar
JammenIkkeLettDaGitt Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Satser nok pengene på at du har rørt på kamera får lukkertiden var over, gitt. Har ikke noe med filteret å gjøre. 7515214[/snapback] 7515276[/snapback] Kanskje det. Men hvorfor er det ikke noe slik på juletreet på festningen? Midt i bildet. Det burde jo vært sånn der og da? 7515303[/snapback] Sikkert et mye svakere lys, dermed mindre avtegning den korte tiden bevegelsen varte. JILDG Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Man kan ikke se forskjell på to utbrente lyskilder på et bilde, de ser ofte like lyse ut selv om en lyskilde kan være 1000 ganger kraftigere. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Sikkert et mye svakere lys, dermed mindre avtegning den korte tiden bevegelsen varte. JILDG 7516096[/snapback] Det er jo ett av de sterkeste lysene på bildet. Ser du ikke det på det bildet jeg har lagt ut? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Lysene på bildet er de sterkeste lyskildene. De har garantert blitt utbrent (helt hvite) på under et sekund, mens treet som sikkert er godt opplyst har nok ikke blitt utbrent før 5-10 sekunder ut i eksponeringen. Derfor er det kun streker fra lampene i bildet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Lysene på bildet er de sterkeste lyskildene.De har garantert blitt utbrent (helt hvite) på under et sekund, mens treet som sikkert er godt opplyst har nok ikke blitt utbrent før 5-10 sekunder ut i eksponeringen. Derfor er det kun streker fra lampene i bildet. 7516675[/snapback] Nei, jeg forstår ikke hva du mener. Er det sånn at du mener at de lyseste tingene registreres først på minnekortet og deretter de mer lyssvake? Altså at jeg hadde beveget kameraet FØR juletreet ble registrert på brikken? (Og lyset i kirketårnet, det har heller ikke beveget seg) Og at jeg derfor bare har fått bevegelsesgreier på de lysene som er sterkest? Jeg skjønner det ikke. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Dette ser veldig ut som kamerarystelser. Bare se på lysene fra byen der nede, og "sporene" som går i samme retningen. Egentlig et fint bilde. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Lysene på bildet er de sterkeste lyskildene.De har garantert blitt utbrent (helt hvite) på under et sekund, mens treet som sikkert er godt opplyst har nok ikke blitt utbrent før 5-10 sekunder ut i eksponeringen. Derfor er det kun streker fra lampene i bildet. 7516675[/snapback] Nei, jeg forstår ikke hva du mener. Er det sånn at du mener at de lyseste tingene registreres først på minnekortet og deretter de mer lyssvake? Altså at jeg hadde beveget kameraet FØR juletreet ble registrert på brikken? (Og lyset i kirketårnet, det har heller ikke beveget seg) Og at jeg derfor bare har fått bevegelsesgreier på de lysene som er sterkest? Jeg skjønner det ikke. 7518485[/snapback] Hver piksel er en lysmengdemåler som kan telle til 4096. På de plassene i bildet hvor det er mye lys så telles det fort til 4096. På de plassene i bildet hvor det er mørkt tar det mye lengre tid å telle til 4096. 0 er helt sort mens 4096 er helt hvitt. Et eksempel er hvis det er mørkt ute og du har kamera på stativ og tar et bilde med en eksponering på 10 sekunder. En bil kjører forbi og på bildet ser du ikke bilen, men striper etter lysene på bilen. Bilen er så mørk og i bildet så kort tid at sensoren ikke rekker å registrere mye lys fra den. Lyktene derimot sender ut mye lys og lager lysstriper over bildet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 OK. Jeg forstår enda ikke helt, men vi sier det er sånn. Rart ialle fall, med kamera på stativ og greier. Må vel ha vært to bevegelser da siden noen er med vinkel mens andre bare går bortimot rett fram over bildet. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 17. desember 2006 Del Skrevet 17. desember 2006 Kanskje du har sett et uforklarlig fenomen? Som kun fanges opp med dette filteret, og med lang lukkertid? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2006 Kanskje du har sett et uforklarlig fenomen? Som kun fanges opp med dette filteret, og med lang lukkertid? 7521424[/snapback] :!: Jepp, uforklarlig synes iallefall jeg det var. Forklaringen om å telle til 4096 tar jeg ikke helt uten videre, men jeg godtar at det er sånn. Bildet er arkivert i søppelbøtta, og jeg tenker ikke noe mer på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå