jeskeide Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 En shuntmotor har en ankerresistans (Ra ) på 0,1 Ω og en feltresistans (magnetiseringsresistans, Rm) på 19 Ω. Den drives av en likespenning på 250V. Turtallet er 600 o/min og strømmen den trekker fra nettet er 220A. a) Tegn ekvivalensskjema for shuntmotoren, der du tar med resistanser, spenninger og strømmer. b) Beregn den induserte spenningen i ankeret ved denne belastningen. c) Beregn den tilførte (elektriske) effekten og den indre (elektriske) effekten i maskinen. d) Belastningen på motoren endres slik at det trekkes 110 A fra nettet. Tilførselsspenningen er fortsatt 250 V. – Har den induserte spenningen i ankeret blitt redusert eller økt? – Har det mekaniske lastmomentet blitt redusert eller økt? – Har turtallet blitt redusert eller økt? Begrunn. e) Beregn den induserte spenningen med belastningen beskrevet i oppgave d. f) Hva blir turtallet ved belastningen i oppgave e? Oppgave A tror jeg at jeg har fått til, men resten.... HUFF ! klarer ikke å lese ut av læreboken hvordan jeg skal gjøre dette. noen som kan hjelpe en i nøden nå i disse juletider? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 (endret) Iiiiiiiiiiiik!!! Minner meg om fagskolen...... Dette er noe jeg har fortrengt til det ytterste. Men kan hende jeg har noe labb øvinger om dette, kan se om jeg finner Endret 17. desember 2006 av Behydro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå